M/S VIKING SAGA.

Byggd 1980 av Oy Wärtsilä Ab, Åbo, Finland.

Varvsnummer 1247.

Dimensioner. 145,19 x 25,51 x 5,52 m.

Efter ombyggnad. 149,96 x 25,49 x 5,52 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 14330/ 7542/ 2874.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 15179/ 7835/ 2774.

Maskineri. Fyra Wärtsilä-Pielstick 12PC2.5V dieslar.

Effekt. 19480 kW.

Knop. 21,3.

Passagerare. 2000.

Efter ombyggnad. 1000.

Hyttplatser. 1223.

Efter ombyggnad. 1000.

Bilar. 462.

Efter ombyggnad. 0.

Långtradare. 56.

Efter ombyggnad. 0.

IMO. 7827213.

Systerfartyg. VIKING SONG.

1978 12 22. Beställd. Beställd. Projektet kallades ursprungligen ”Viking Double Decker”, men vid beställningen blev projektnamnet ”Sallyjet”. Förebilden var Finnjet med hotellavdelning i den förliga delen av överbyggnaden och allmänna utrymmen i den aktre delen. Kontraktspris FIM 150 milj., varav finska staten gick in med subventioner på FIM 17 milj.

1979 08 27. Kölsträckt. fartyget byggdes i tre sektioner där varvet i Åbo byggde fören, aktern, själva mittdelen av fartyget byggdes vid varvet i Perno.

1980 01 04. Sjösatt vid Pernovarvet, bogserad sedan till Åbo där det utrustades.

1980 03 20. Döpt av Fru Solveig Eriksson. Samtidigt döptes systerfartyget VIKING SONG.

1980 06 14 - 1980 06 15. Provtur.

Levererades 26 juni 1980 till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.

1980 06 27. Avgick på morgonen från Åbo och ankom kl. 16.00 till Helsingfors. Kl 18.00 avgick hon i Viking Lines trafik mellan Helsingfors - Stockholm. Ersatte VIKING 6. Fartyget var försenat från byggvarvet och under den första månadens turer var det gott om varvsarbetare som fortfarande arbetade i allmänna utrymmen och hyttkorridorer.

1980 07 08. Man drunknar efter ha ramlat ombord i den svenska skärgården.

1980 10 05. Bombhot rings in mot fartyget som genomsöks i Helsingfors innan avgång, utan att någon bomb hittas.

1981 02 24. Maskinproblem på resa från Stockholm till Helsingfors.

1982 06 16. Såld till Finska Företagsfinans Oy, Helsingfors, Finland. Leasas tillbaks av Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.

1983 01 02. Haveri på koppling mellan huvudmotor Nr 1 och reduktionsväxel.

1984 01 14. Hårdvädersskador på resa Stockholm - Helsingfors. Skador på skrov, livbåtar och inredning.

1984. Byggdes det in hytter på övre bildäck.

1984 08 25. Haveri på komprimeringsmakanik i sopcontainer.

1984 08 31. Konstaterades spricka i Settlingtank.

1984 10. Under resa Helsingfors – Stockholm träffas fartyget av en mycket kraftig sjö. Vid ankomsten till Stockholm konstateras omfattande skador på bogvisirets styrbordssida.

1985 01. United Bank of Finland köper upp alla aktier i Rederi Ab Sally.

1985 01 26. En mindre anlagd brand ombord släcktes snabbt.

1985 03 26. kl. 06.55 Går fartyget på grund vid Farfarsgrund innanför Sandhamn i Stockholms skärgård, på resa från Helsingfors till Stockholm med 648 passagerare, 21 bilar och 41 trailers. Färjan kom loss vid 11 tiden för egen maskin efter 4 timmar på grundet, efter att simbassängen och ballasttanken i fören tömts. Fartyget fortsatte med skador på nedre delen av bulben som var intryckt och tog in vatten. Anlände till Stockholm fem timmar försenad kl. 14.00. Efter att passagerarna lämnat fartyget gick hon till Finnboda Varf för reparation. Vakthavande styrman och lotsen dömdes senare till böter för att hållit för hög fart i den trånga passagen. Diana II som låg i dockan på Finnboda Varf dockades ut (fick hon göra ersättningsresor för Viking Saga?).

1985 03 29. Åter i trafik.

1985 09 01. Explosion i en hetoljepanna under hamnliggande i Stockholm.

1985 10. Under dockningen fick fartyget en ”ducktail” som skulle minska svallet och vattenmotståndet.

1985 12 14. Var man på Rederi Ab Sally på det klara med att fartyget ska flyttas till kryssningstrafik och att fartyget behöver döpas om. Efter långvariga analyser hade man kommit fram till att Oceania är ett passande namn för fartyget. När alla i projektgruppen nickat sitt bifall sade dåvarande VD för Rederiaktiebolaget Sally ”Jaså ska hon inte heta Albatross?”. Varpå ordförande för projektgruppen Thomas Lepistö svarade ”Om du en gång tycker att båten ska heta Albatross så får det väl bli så!”. Det var hur Sally Albatross fick sitt namn.

1986 04 26. Sista dagen i trafik, ersätts av Olympia. 

1986 04. Byggs om till kryssningsfartyg vid Wärtsilä, Helsingfors. För och akterportarna svetsades igen. Viking Saga blev sysslolös och man saknade kajplats i Stockholm, vilket förhindrade att man kunde fortsätta den gamla trafiken. Fartygets intendent ska då ha sagt till Sallys huvudkontor ”Om man inte kan gå någonstans, så varför inte då göra det?”. Det var starten på de destinationslösa kryssningarna för fartyget (Detta var inget nytt påfund, Ilmatar gjorde redan i början av 70-talet liknande kryssningar).

1986 05 06. Omdöpt till SALLY ALBATROSS.

1986 05 12. Brand i babords förliga maskinschakt vid varvsliggande.

1986 05 16. Efter att flyttats från Wärtsiläs varv till Skatudden välkomnades fartyget av Helsingfors borgmästare Raimo Ilaskivi, han och hans fru lovade att stå som faddrar för fartyget. Bildäcket ombyggd till en utställningshall och hela fartyget uppsnyggat. Numera tog men 1100 passagerare och alla hade egen bäddplats i hytter. Samma kväll insatt i kryssningar för Sally Line runt Östersjön. Mestadels 24 timmars kryssningar från Helsingfors till Tallinn redd, där hon inklarerades, utan att anlöpa hamnen för att kunna sälja taxfree. Kryssningar även Helsingfors - Visby under sommaren. Under 1986 var hon vid 18 tillfällen chartrad, mestadels för dygnskryssningar men även för kryssningar till Stockholm och till Riga.

1986 12 19. Startade cirkuskryssningar i samarbete med den finska cirkusen ”Sirkus Finlandia”.

1987 03 28. 18 besättningsmedlemmar vinner tillsammans FIM 10 milj. på Lotto.

1987 04 19. Fastnade i isen utanför Seiskar och tvingas vända åter till Helsingfors på Helsingfors - Leningrad kryssning.

1987. Gör fartyget fem dygnskryssningar i veckan från Helsingfors till Tallinn redd. Under sommaren görs två kryssningar till Visby, en till Leningrad och en till Tallinn i veckan.

1987 03 28. Delar av besättningen vinner FIM 10 miljoner på Lotto.

1987. Säljer United Bank of Finland 66% av aktierna i Rederi Ab Sally till ett konsortium bestående av Effoa och Johnson Line.

1988 01 06. Ankommer Schichau-Seebeck Werft, Bremerhaven, Tyskland för ombyggnad. Kostnad 35 miljoner FIM. Nya hytter på fördäck ger ett mer strömlinjeformat utseende, dessutom moderniseras alla hytter på däck 6 och 7.

1988 02 16. Återlevererad från varvet och går via Mariehamn till Helsingfors.

1988 02. Återupptar kryssningar Helsingfors - Tallinn redd. Bildäcket används som allaktivitetsrum, men även som utställningshall. Under sommaren även kryssningar till Visby och Leningrad.

1990 01 09. När fartyget ligger på översyn på Finnboda varv i Nacka så drabbas fartyget av brand vid kl. 11 tiden som totalförstör fartyget. En svetsloppa som hamnade på bildäck tände en hög med heltäckande mattor och spred sig till hyttmöbler som var uppställda på bildäcket. Svetsarbeten krävde att sprinklersystemet var avstängt. Både för och akterportarna var öppna och skapade ett korsdrag som hjälpte elden att sprida sig snabbt. 80 brandmän bekämpade branden som höll på i tre dagar innan den kunde släckas. Brandförsvaret hade idéer om att sänka dockan med fartyg för att få stopp på branden, men dom planerna realiserades aldrig. Skadorna efter branden uppgår till 300 miljoner FIM. Endast skrovet och maskinrummet klarade sig utan större skador. Fartyget skulle varit i trafik igen den 19/1. Sallyrederiet hyrde in de mindre kryssningsfartygen Sally Clipper och Sally Caravelle som ersättare från 2/2. Den 13/1-92 åtalas fem före detta anställda vid Finnboda Varf för vållande till branden. Den 6/5 kommer en friande dom.

1990 01 11. Fick fartyget slagsida och man fick göra ett tillfälligt stopp i släckningsarbetet. Man tvingades spränga hål i fartyget för att få bort vattnet som skapade slagsidan.

1990 01 12. Branden släckt. Tankar innehållande 500 ton tjockolja klarade branden.

1990 01 15. Under natten flyttades fartyget ur dockan.

1990 03 05. Tas beslutet att återuppbygga fartyget.

1990 06 25. Bogseras vraket till Mäntylouto (Björneborg), Finland, av bogserbåtarna Hurtig och Porin karhu.

1990 06 27. Ankommer vraket till Mäntylouto där allt ovanför bildäck skärs ner.

1990 09 05. Bogseras resterna till Nådendal där man skär upp det som finns kvar av skrovet i småbitar, för maskineriet var oskadd efter branden, Så man tog till vara maskineriet och vissa andra delar av skrovet till att bygga en ”Sally Eurocruiser” vid Finnyards, Rauma, som fick namnet SALLY ALBATROSS

M/S VIKING SAGA.

Ombord. Översikt Extra material 

M/S SALLY ALBATROSS.

 Extrabilder från branden. 

Tillbaka till rederi Ab Sally.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Sally Cruise.

© 2022 faktaomfartyg.

Tack Olav K för uppdatering på texten.