M/S VIKING SAGA.

Byggd 1980 av Oy Wärtsilä Ab, Åbo, Finland.

Varvsnummer 1247.

Dimensioner. 145,19 x 25,51 x 5,52 m.

Efter ombyggnad. 149,96 x 25,49 x 5,52 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 14330/ 7542/ 2874.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 15179/ 7835/ 2774.

Maskineri. Fyra Wärtsilä-Pielstick 12PC2.5V dieslar.

Effekt. 19480 kW.

Knop. 21,3.

Passagerare. 2000.

Efter ombyggnad. 1000.

Hyttplatser. 1223.

Efter ombyggnad. 1000.

Bilar. 462.

Efter ombyggnad. 0.

Långtradare. 56.

Efter ombyggnad. 0.

IMO. 7827123.

Systerfartyg. VIKING SONG.

1978 12 22. Beställd.

1979 08 27. Kölsträckt. fartyget byggdes i tre sektioner där varvet i Åbo byggde fören, aktern, själva mittdelen av fartyget byggdes vid varvet i Perno.

1980 01 04. Sjösatt vid Pernovarvet, bogserad sedan till Åbo där det utrustades.

1980 03 20. Döpt av Fru Solveig Eriksson.

Levererades 26 juni 1980 till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.

1980 06 27. Insatt i Viking Lines trafik mellan Helsingfors - Stockholm.

1982 06 16. Såld till Finska Företagsfinans Oy, Helsingfors, Finland. Leasas tillbaks av Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.

1985 01. United Bank of Finland köper upp alla aktier i Rederi Ab Sally.

1986 04 26. Sista dagen i trafik. Byggs om till kryssningsfartyg vid Wärtsilä, Helsingfors.

1986 05 06. Omdöpt till SALLY ALBATROSS.

1986 05 16. Insatt i kryssningar runt Östersjön.

1987. Säljer United Bank of Finland 66% av aktierna i Rederi Ab Sally till ett konsortium bestående av Effoa och Johnson Line.

1988 01 06. Ankommer Schichau-Seebeck Werft, Bremerhaven, Tyskland för ombyggnad. Kostnad 35 miljoner FIM.

1988 02 16. Återlevererad från varvet.

1990 01 09. När fartyget ligger på översyn på Finnboda varv i Nacka så drabbas fartyget av brand som totalförstör fartyget. Branden håller på i tre dagar innan den kunde släckas. Brandförsvaret hade idéer om att sänka dockan med fartyg för att få stopp på branden, men dom planerana realiserades aldrig. Skadorna efter branden uppgår till 300 miljoner FIM.

1990 06 25. Bogseras vraket till Mäntylouto (Björneborg) Finland.

1990 06 27. Ankommer vraket till Mäntylouto där allt ovanför bildäck skärs ner.

1990 09. Bogseras resterna till Nådendal där man skär upp det som finns kvar av skrovet i småbitar, för maskineriet var oskadd efter branden, Så man tog till vara maskineriet och vissa andra delar av skrovet till att bygga en ny SALLY ALBATROSS vid Finnyards, Rauma.

M/S VIKING SAGA.

M/S SALLY ALBATROSS.

Ombord. Extrabilder från branden. Extra 1 Extra 2

Tillbaka till rederi Ab Sally.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Sally Cruise.

© 2013 faktaomfartyg.