M/S TOR SCANDINAVIA.

Byggd 1976 av Lübecker Flender-Werke, Lübeck, Tyskland.

Varvsnummer. 608.

Dimensioner. 182,26 x 23,62 x 6,20 m.

Efter ombyggnad. 184,55 x 26,40 x 6,20 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 15673/ 7756/ 3290.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 21545/ 12099/ 3335.

Maskineri. Fyra Pielstick PC3 12 V480 dieslar.

Effekt. 33540 kW.

Knop 27,2.

Passagerare. 1507.

Hyttplatser. 1416.

Efter ombyggnad. 1617.

Bilar 420.

Lastmeter 910.

KM RN. 12063.

IMO. 7361324.

Systerfartyg. TOR BRITANNIA.

1975 04 02. Kölsträckt.

1975 11 04. Sjösatt.

1976 04 15. Döpt av Jennifer Wilson.

Levererades 12 april 1976 till Rederi Ab Salenia/ Salénrederierna/ Rederi Ab Transatlantic (Tor Line Ab), Göteborg.

1976 04 15. Insatt mellan Göteborg - Felixstowe/Immingham samt Göteborg - Amsterdam.

1976. Under hösten på en resa mellan Göteborg - Amsterdam mötte fartyget en orkan över Nordsjön, Nio fönster krossades, samt fartyget tog in vatten via dom främre frisklufts intagen. Passagerarna bjöds på gratis mat, men det var inte många som ville ha. Vart försenad i över 18 timmar tack vare orkanen.

1977. Insatt mellan Göteborg - Felixstowe samt Göteborg - Amsterdam.

1979 01 - 1979 02. Utchartrad till Holländska utställare som HOLLAND EXPO för att användas som utställningsfartyg i Mellanösternn.

1979 02 26. Åter i trafik.

1979 12 23. Går fartyget på grund och tas ur trafik för reparation.

1979 12 28. Åter insatt i trafik och går på grund igen efter några minuters avfärd från Göteborg.

1980 01. Samarbete mellan Tor Line och Sessan Linjen inledds. Nya marknadsförings namnet blir Tor Sessan Linjen som även målas på fartygen.

1980 01 17- 1980 03 06. Utchartrad till Scan Arab Expo för en ny rundresa som utställningsfartyg i Mellanöstern och Asien.

1980 04. Åter i trafik.

1980 12 16 -1981 03. Utchartrad till Holländska utställare som utställningsfartyg i Mellanöstern.

1981 03 01. Upphör samarbetet mellan Sessan Linjen och Tor Line.

1981 12 01. Såld till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark.

1981 12 10. Så övertogs fartyget av DFDS. (Hemmahamn Esbjerg). Insatt mellan Göteborg - Felixstowe.

1982 10 22. Akom Köpenhamn för ombyggnad. 

1982 10 25 - 1983 02 25. Utchartrad till Holländska utställare. Omdöpt till WORLD WIDE EXPO

1982 12 10. AVgcik Köpenhamn mot Singapore via Suez.

1983 01 10. Ankom Bangkok, gick sedan vidare mot Tanjung - Berhalam - Singapore - Port Keland - Balikpapan - Muara.

1983 01 27. Ankom Manila, Filippinerna.

1983 02 01. Avgick Singapore mot Köpenhamn.

1983 02 26. Omdöpt till TOR SCANDINAVIA.

1983 03 03. Åter i trafik mellan Göteborg - Felixstowe - Amsterdam.

1983 04 01. Insatt mellan Göteborg - Harwich - Amsterdam.

1983 09 24. Avslutad trafik på Amsterdam.

1983 12. Såld till K/S Difko XXXIII, Köpenhamn, Danmark som en del av företagets saneringar i ekonomin. Återchartrad på 15 år med förköpsrätt efter 5 år.

1984 06 02. Insatt mellan Göteborg - Harwich.

1984 09. Utchartrad till NATO för resor enligt följande.

1984 09 11 - 1984 09 13. Två rundresor mellan Harwich - Zeebrügge.

1984 09 13 - 1984 09 15. En rundresa Harwich - Esbjerg.

1984 09 15 - 1984 09 17. En rundresa Newcastle - Zeebrügge.

1984 09 18 - 1984 09 21. En rundresa Harwich - Esbjerg.

1984 09 21 - 1984 12 11. Åter i trafik för DFDS, insatt mellan Göteborg - Harwich.

1984 12 11. Avgick Göteborg mot Ålborg för uppläggning.

1985 01 15. Insatt mellan Göteborg/ Esbjerg - Harwich.

1987 11 03 - 1987 11 12. Utchartrad till NATO för resa mellan Harwich - Plymouth - Luze Bay - Loch Ryan - Luze Bay - Esbjerg.

1988 09 01. Överförd till det Dansk Internationel sjöfartsregistret (DIS).

1989 02. Insatt även mellan Göteborg - Amsterdam.

1989 09 25. På resa mellan Göteborg - Harwich utbryter en brand ombord som visar sig vara anlagd. Två personer omkom och fartyget går in till Esbjerg för egen maskin.

1989 09 02 - 1989 02 27. Reparerades vid HDW Nobiskrug, Rendsburg, Tyskland.

1989 10 28. Upplagd i Esbjerg.

1989 12 04. Åter i trafik.

1990 03 26 - 1990 04 04. Insatt mellan Göteborg - Köpenhamn.

1990 06 16 - 1990 08 27. Insatt mellan Göteborg - Newcastle/ Harwich. 

1990 08 27 - 1990 11 01. Insatt mellan Göteborg - Harwich/ Amsterdam.

1990 11 01 - 1990 12 12. Insatt mellan Göteborg - Köpenhamn.

1991 01 14. Såld till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark.

1991 01 17 - 1991 03 11. Ombyggd vid Blohm & Voss, Hamburg, Tyskland.

1991 02 22. Omdöpt till PRINCESS OF SCANDINAVIA.

1991 03 16. Officiellt omdöpt vid en ceremoni i Göteborg.

1991 03 17. Insatt mellan Göteborg - Amsterdam/ Harwich - Esbjerg.

1991 11 05 - 1991 12 11. Insatt mellan Köpenhamn - Göteborg.

1992 02 11 - 1992 03 25. Insatt mellan Köpenhamn - Göteborg.

1992 06 13 - 1992 08 24. Insatt mellan Göteborg - Newcastle.

1992 11 02 - 1993 01 01. Insatt mellan Köpenhamn - Göteborg.

1993 01 01. Upplagd i Göteborg.

1993 02 25 - 1993 03 03. Utchartrad till NATO. för rundresa mellan Göteborg - Granvin - Bogen - Göteborg.

1993 04 01. Insatt mellan Göteborg - Amsterdam/ Harwich, Harwich - Esbjerg.

1993 10 01. På resa mellan Göteborg - Amsterdam fick fartyget brand i maskinrummet när det befann sig utanför Jylland. Branden släcktes och fartyget kunde ta sig till Esbjerg, där fartyget togs ur trafik för reparation.

1993 11 30. Avgick Esbjerg via Köpenhamn mot Göteborg.

1993 12 02. Upplagd i Göteborg.

1994 02 17 - 1994 06 08. Insatt mellan Göteborg - Harwich/ Göteborg - Köpenhamn.

1994 06 09 - 1994 06 29. Insatt mellan Göteborg - Harwich/ Newcastle.

1994 06 18. På resa mellan Newcastle - Göteborg får fartyget haveri på babords växel och tre kugghjul blir förstörda, det största med en diameter av 2,8 m, fortsätter till Göteborg med endast två huvudmaskiner igång. Fartyget gick under ett tag med endast två maskin, då reservdelar måste speciallbyggas.

1994 06 30 - 1994 07 16. Vid dockning vid Skibsdokk Sör, Kristiansand, Norge så kantrar fartytget i dockan och en det blev några hål i skrovet.

1994 07 16. Insatt mellan Göteborg - Newcastle/ Harwich, Esbjerg - Harwich, (med reducerad fart).

1994 09 08- 1994 10 02. Insatt mellan Göteborg - Ijmuiden.

1994 10 02 - 1994 10 04. Utchartrad till Novo Nordisk för att ligga som restaurang i Kalundborg för att fira företagets 25 års jubileum.

1994 10 05 - 1995 02 03. Reparerades växeln vid Cityvarvet, Göteborg.

1995 02 03 - 1995 02 04. Provturer efter reparation.

1995 02 09 - 1995 05 24. Insatt mellan Göteborg - Harwich, Göteborg - Köpenhamn.

1995 05 24 - 1995 09 18. Insatt mellan Göteborg - Harwich/ Newcastle.

1995 09 19 - 1995 12 20. Insatt mellan Göteborg - Harwich, Göteborg - Köpenhamn.

1996. Går fartyget i trafik enligt följande. Göteborg - Harwich, Göteborg - Köpenhamn (ej sommartid) Göteborg - Newcastle (endast sommartid).

1998 01 21 -1998 03 11. Ombyggd vid Gdanska Stocznia "Remontowa" im J Pilsudskiego S.A, Gdansk, Polen med sidosponsoner med mera.

1998 04 23 - 1998 05 11. Insatt mellan Göteborg - Harwich, Göteborg - Kristiansand.

1999 01 03. Sista anlöp i Harwich.

1999 09 24 - 2000 04 04. Åtgärdades sprickor i motorfästena vid Frederikshavns Værft, Danmark, varav en av huvudmaskinerna togs ut för att bli reparerad i St Nazaire, Frankrike.

2000 03 30 - 2000 03 31. Provturer efter reparation

2000 04 06. Insatt mellan Göteborg - Kristiansand - Newcastle.

2000 07 31. Såld till DFDS Seaways, Köpenhamn, Danmark.

2002 05 17. Kl 22:33 så gick brandlarmet ombord på fartyget under resa från Newcastle till Kristiansand - Göteborg. Det vart brand i mellan två av huvudmotorerna, som även spred sig upp mot skorstenen.

2002 05 18. Så var branden släckt ombord. Det fanns 758 passagerare och 126 besättningsmän ombord fartyget, samt vid 02:30 så fick dom igång maskineriet och fartyget gick mot Kristiansand med reducerad fart.

2002 05 21. Ankom Fredericia Varv, Fredericia för reparation.

2002 06 14. Åter i trafik mellan Göteborg - Kristiansand - Newcastle.

2003 11 27. Registrerad ägare, DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark.

2004 01 12 - 2004 02 01. Upplagd i Göteborg och uppfräschad. 

2005 01 11 - 2005 02 02. Ombyggd i Göteborg.

2006 01 07. Ankom Göteborg, därefter tagen ur trafik.

2006 02 10 - 2006 03 07. Insatt mellan Newcastle - Ijmuiden.

2006 03 09. Åter i trafik mellan Göteborg - Kristiansand - Newcastle.

2006 09 06. Såld till Moby S.r.L, Napoli, Italien.

2006 09 30. Så bröt det ut bråk ombord, så Polis fick komma till fartyget när det angjorde Göteborg.

2006 10 31. Sista dagen i trafik mellan Göteborg - Kristiansand - Newcastle (Så avslutades en över 160 år trafik med passagerarfärjor mellan Göteborg - England).

2006 11 01. Ankom Ørskov, Frederikshavn.

2006 11 02. Övertagen av Moby Lines. Omdöpt till MOBY OTTA.

2006 11 12. Avgick Frederikshavn mot Italien.

2006. Ombyggd.

2007 05. Insatt mellan Genua - Porto Torres.

 

M/S TOR SCANDINAVIA.

  Ombord.

M/S WORLD WIDE EXPO.

 

M/S TOR SCANDINAVIA.

Däcksplan på M/S TOR SCANDINAVIA.

 

M/S PRINCESS OF SCANDINAVIA.

Haveriet i Kristiansand Extrabilder.

M/S MOBY OTTA.

Ombord.

Tillbaka till Tor Line.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till Moby Lines.

© 2013 faktaomfartyg.