M/S TOR BRITANNIA.

Byggd 1975 av Lübecker Flender-Werke, Lübeck, Tyskland.

Varvsnummer. 607.

Dimensioner. 182,26 x 23,62 x 6,20 m.

Efter ombyggnad. 184,55 x 26,40 x 6,25 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 14905/ 7933/ 3335.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 21545/ 12052/ 3335.

Maskineri. Fyra Pielstick Lindholmen 12PC3V dieslar.

Effekt. 33540 kW.

Knop. 27,2.

Passagerare. 1507.

Efter ombyggnad. 1920.

Hyttplatser. 1234.

Efter ombyggnad. 1416.

Efter ombyggnad. 1519.

Efter ombyggnad. 1262.

Bilar. 420.

Efter ombyggnad. 500.

Lastmeter. 910.

KM RN. 11523.

IMO. 7361312.

Systerfartyg. TOR SCANDINAVIA.

1974 01 21. Kölsträckt.

1974 10 10. Sjösatt. Gudmor Barbro Salén.

Levererades 16 maj 1975 till Rederi Ab Salenia, Salenrederierna Ab och Rederi Ab Transatlantic, Göteborg.

1975 05 21. Insatt för Tor Line mellan Göteborg - Felixstowe samt Göteborg - Amsterdam.

1977 11. Hjälper till att assistera vid Ellerman`s Wilsons Line´s roro fartyg HERO förlisning i svår storm i Nordsjön. TOR BRITANNIA plockar upp 10 överlevande.

1980 01. Samarbete mellan Tor Line och Sessan Linjen inledds. Nya marknadsföringsnamnet blir Tor Sessan Linjen som även målas på fartygen.

1981 03 01. Upphör samarbetet mellan Tor Line och Sessan Linjen.

1981 10 22. Såld till Scandinavian Seaways Ltd, Nassau, Bahamas. (DFDS A/S). 

1981 11 10. Övertagen i Ålborg, Danmark Omdöpt till SCANDINAVIAN STAR.  Upplagd i Ålborg, men det var planerat att starta trafik mellan Freeport - Florida med fartyget.

1982 01 07. Avgick Ålborg mot Köpenhamn.

1982 01 08 - 1982 03 12. Upplagd i Köpenhamn.

1982 03 26. Såld till DFDS A/S Esbjerg, Danmark. Omdöpt till TOR BRITANNIA.

1982 03 29.  Insatt mellan Göteborg - Felixstowe, samt Göteborg - Amsterdam.

1983 04. Ändras linjen till Göteborg - Harwich i stället för Felixstowe.

1983 10. Läggs linjen till Amsterdam ner.

1983 10. Insatt mellan Göteborg/ Esbjerg - Harwich.

1984 09 27 - 1984 10 03. Utchartrad till Nato för en rundresa Harwich - Cuxhaven - Newcastle - Cuxhaven - Newcastle.

1985 03 06 - 1985 03 18. Utchartrad till Nato för en rundresa Esbjerg - Narvik - Mo i rana - Rörvik - Mo i Rana - Tromsö - Esbjerg.

1987 10 09 - 1987 12 12. Utchartrad till Nato för en rundresa Harwich - Newcastle - Bremerhaven - Göteborg.

1988 08 23. Överförd till det Dansk Internationella sjöfartsregistret (DIS).

1988 11 08 - 1988 12 07. Insatt mellan Köpenhamn - Göteborg.

1989 06 17 - 1989 09 17. Insatt mellan Göteborg - Newcastle.

1989 09 15 - 1989 09 17. Utchartrad till Nato för en rundresa Harwich - Newcastle - Zeebrügge - Harwich.

1989 10 02. Återöppnades linjen Göteborg - Amsterdam.

1989 11 07 - 1989 12 14. Insatt mellan Göteborg - Köpenhamn.

1989 12 23 - 1990 03 15. Utchartrad till Malmö kommun som flyktingförlängning i Malmö.

1990 03 20 - 1990 11 04. Insatt mellan Göteborg/ Esbjerg - Harwich, samt Göteborg - Amsterdam.

1990 11 08 - 1991 01 11. Ombyggd vid Blohm & Voss, Hamburg, Tyskland.

1990 11 21. Omdöpt till PRINCE OF SCANDINAVIA (Hemmahamn Köpenhamn).

1991 03 16. Officiell döpt i Göteborg.

1991 10 08 - 1991 11 04. Insatt mellan Göteborg - Harwich/ Göteborg - Köpenhamn.

1991 11. Upplagd i Köpenhamn.

1992 02 18 - 1992 03 16. Insatt mellan Göteborg - Harwich/ Göteborg - Köpenhamn.

1992 03 18. Insatt mellan Göteborg/ Esbjerg - Harwich, samt Göteborg - Amsterdam.

1992 11 03 - 1992 12 16. Insatt mellan Göteborg - Harwich/ Göteborg - Köpenhamn.

1992 12 17 - 1993 01 04. Insatt mellan Göteborg - Harwich.

1993 01 19. Upplagd i Göteborg.

1993 06 - 1993 08. Insatt mellan Göteborg - Newcastle/ Harwich/ Amsterdam.

1993 10 27. Sista dagen med trafik till Amsterdam, därefter trafikeras Ijmuiden i Holland. 

1994 02 17 - 1994 03 21. Upplagd i Köpenhamn.

1994 03. Åter i trafik över Nordsjön.

1995 02 09. Låg som hotellfartyg under FN konferensen vid Kalvebod brygge i Köpenhamn.

1995 03 14. Avgick Köpenhamn mot Göteborg, dom 200 Volvo bilar som användes under konferensen transporteras tillbaka till Göteborg med fartyget.

1995 03. Åter i trafik över Nordsjön.

1995 05 12 - 1995 05 13. Utchartrad till Rotterdam Port Promotion council för resa mellan Ijmuiden - Rotterdam - Ijmuiden.

1995 10 29. Upplagd i Göteborg.

1996 04. Åter i trafik över Nordsjön.

1996 04 19 - 1995 05 15. Utchartrad till Ministry of Defense, England. Avgick Esbjerg mot Dundee - Norfolk - Chesapeake Bay - Crumps Bank - Norfolk - Camp Pendelton - Morehead City - Onslow Bay - Morehead City.

1996 05 15. Avgår Morehead City mot Medelhavet.

1996 05 28 - 1996 10 26. Utchartrad till Cotunav, Tunis, Tunisien. Insatt mellan Genua - Tunis/ La Goulette samt Marseille - Tunis/La Goulette, Kallades under chartern för "LE PRINCE".

1996 11 03. Upplagd i Göteborg.

1997 02 20 - 1997 02 24. En resa mellan Göteborg - Orkanger - Sørreisa.

1997 02 28. Insatt mellan Hamburg - Harwich.

1997 05 08. Gick på grund vid Otterndorf vid Elbe mynningen och kom loss efter två timmar kom fartyget loss och gick mot Cuxhaven.

1997 12 05 - 1998 01 14. Ombyggd vid Remontowa, Polen med bla.. sidosponsorer.

1998 01 20 - 1998 03. Insatt mellan Göteborg - Newcastle/ Göteborg - Köpenhamn..

1998 05 19. Insatt mellan Hamburg - Newcastle.

1998 12 31. Kryssning till Helgoland.

1999 03 13. Gick fartyget på grund i Elbemynningen, men kom loss av egen kraft och fortsatte resan efter inspektion.

1999 09 24 - 2000 02. Insatt mellan Göteborg - Kristiansand - Newcastle.

2000 07 31. Såld till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark.

2000 02 05 - 2002 03 19. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo.

2000 04 18. Insatt mellan Hamburg - Harwich.

2001 01 16. Sista dagen i trafik mellan Hamburg - Harwich.

2001 01 28. Insatt mellan Ijmuiden - Newcastle.

2003 10 24. Såld till Moby Lines S.p.A, Italien för leverans i november.

2003 11 27. Sista dagen i trafik mellan Ijmuiden - Newcastle.

2003 11 28. Övertagen av dom nya ägarna vid A&P Appledore, Newcastle. Omdöpt till MOBY DREA. Registrerad i Portugal, hemmahamn Madeira.

2003 12. Avgick Newcastle mot Italien.

2003 12 11. Ankom Genua.

2003 12. Varvsbesök i Genua, Italien för ommålning, samt uppfräschning. 

2004 05. Insatt i Moby Lines trafik mellan Livorno - Olbia.

2006 05. Överförd till Italiensk flagg, hemmahamn Napoli.

2007 05 23. Insatt mellan Genua - Porto Torres.

M/S TOR BRITANNIA.

Ombord.

M/S SCANDINAVIAN STAR.

M/S TOR BRITANNIA.

Däcksplan.

 

M/S PRINCE OF SCANDINAVIA.

M/S MOBY DREA.

Tillbaka till Tor Line.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till Cotunav.

Tillbaka till Moby Lines.

© 2013 faktaomfartyg.