M/S TOR GOTHIA.

Byggd 1971 av Framnäs Mekaniske Verksted, Sandefjord, Norge.

Varvsnummer. 178.

Dimensioner. 136,80 x 20,60 x 6,20 m.

Efter ombyggnad. 163,50 x 20,60 x 7,10 m

Brt/ Nrt/ Dwt. 4128/ 2027/ 5179.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 12259/ 3677/ 9928.

Maskineri. Två 12-cyl, Pielstick/Lindholmen dieslar.

Effekt. 8825 kW.

Knop. 18,5.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastmeter 1300.

KM RN. 12803.

IMO. 7116913.

Systerfartyg. FICHTELBERG. MELBOURNE TRADER. TOR BELGIA. TOR CALEDONIA. TOR DANIA. TOR FINLANDIA. TOR NERLANDIA. UNION HOBART. UNION LYTTELTON.

1971 07 06. Sjösatt.

Levererades i november 1971 till Triport Shipping Co Ltd, London, England.

1971 11. Insatt för Tor Line mellan Göteborg - Antwerpen.

1976 08 17. Kolliderade med STENA JUTLANDICA i Rivöfjorden och fick ett 30 meter långt hål i skrovet.

1977. Förlängd vid Rijn-Schelde-Verolme, Rotterdam med 26,7 meter.

1980 12. Såld till p/r Tor Gothia, Göteborg.

1984. Registrerad för Mode Shipping, Göteborg.

1989. Registrerad för Svenska Seaway Marine, Göteborg.

1993. Överförd till Mode Shipping, Göteborg.

1993. Utchartrad till Fred Olsen Oslo, Norge. Insatt mellan Norge - England - Rotterdam.

1996. Såld till Tor Line Ab, Göteborg. Insatt mellan Rotterdam - Immingham.

1998 11 02. Såld till Tor Line Ltd, Grimsby, England.

1998 09. Insatt mellan Immingham - Kristiansand - Oslo.

2000 02 11. Såld till Homer Maritime Co (Goliat Shipping), Oslo, Norge. 

2000 02 11. Utchartrad på fyra år till DFDS Tor Line.

2000 03 30. Övertagen av dom nya ägarna i Rotterdam.

2000. Insatt mellan Göteborg - Harwich.

2004 06. Såld till Ulusoy Marti Ro/ Ro Isletmelari A,S, Istanbul (Ulusoy Denizyollari Isletmecciligi A.S), Turkiet. Omdöpt till ULUSOY-6.

2004 06. Insatt mellan Cesme - Trieste. 

2006 06. Utchartrad till Cotunav, Tunisien. Insatt mellan Tunis - Livorno/ Marseille.

2012. Utchartrad till Rosmorport. Insatt i trafik på Svarta havet.

2014 01 07. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S TOR GOTHIA.

M/S TOR GOTHIA.

M/S ULUSOY-6.

Tillbaka till Tor RoRo.

Tillbaka till Fred Olsen.

Tillbaka till Cotunav.

© 2021 faktaomfartyg.