S/S TAISETSU MARU.

Byggd 1948 av Mitsubishi Jukogyo,  Kobe, Japan.

Varvsnummer. 818.

Dimensioner. 118,70 x 15,90 x ?.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 6151/ 2863.

Maskineri. Fyra Mitsubishi ångturbiner.

Effekt. 4500 hk.

Knop. 15,5.

Efter maskinbyte. Två Werkspoor dieslar.

Effekt. 4028 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare. 630.

Hyttplatser. 550.

Bilar. 150.

IDno. 5349657.

Levererades i oktober 1948 till Japanese Goverment (Departure of Railways), Tokyo, Japan.

1948 11 27. Insatt mellan Hakodate - Aomori.

1964 08 31. Sista dagen i trafik mellan Hakodate - Aomori.

1967. Såld till Efthymiades Line, Grekland. Omdöpt till AEOLIS. Ombyggd, samt att maskineriet byttes ut innan fartyget sattes i trafik.

1977. Såld till Sol Maritime Services Ltd., Limassol, Cypern. Omdöpt till SOL PHRYNE.

1977. Insatt mellan Pireus - Rhodos - Limassol.

1982 08 21. Insatt mellan Limassol - Beirut - Tunis.

1988 02 13. Såld till en närstående organisation till PLO genom ett utslag i Cypriotisk Domstol.

1988 02 15. Utsätts fartyget för sabotage, genom en undervattensexplosion när det ligger i Limassol.

1988 03 31. Avgick Limassol mot Bijela, Jugoslavien.

1991 12 06. På resa mellan Pula - Bar så sjönk fartyget på position 42.45N/ 16.10E efter explosion ombord. Fartyget gjorde en resa för Jugoslaviska Armén under Honduras flagg.

S/S TAISETSU MARU.

Ombord.

M/S AEOLIS.

M/S SOL PHRYNE.

 Tillbaka till Efthymiades Lines.

Tillbaka till SOL Lines.

© 2014 faktaomfartyg.