Efthymiades Lines.

Constantinos S. Efthymiades var en intressant man som tjänade pengar på enklare kryssningar i slutet av 1950-talet. 

För dessa pengar köpte han bland annat fyra svenska tankfartyg som vid kaj i Grekland byggdes om till bilförande passagerarfartyg.

Drygt tio år senare, när flottan var som störst, omfattade den ett 20-tal märkliga fartyg som byggts om på ett eller annat sätt.

När "Heleanna" sommaren 1971 råkade i brand på resa Italien-Grekland hade hon så många passagerare ombord att räddningsorganisationen inte fungerade, 

med påföljd att ett stort antal människor förlorade livet. 

Redaren ställdes inför rätta och åkte i fängelse. Rederierna försattes i konkurs.

Fartygen lades upp och Efthymiades gjorde inifrån buren sitt bästa för att fördröja försäljningen av de snabbt förfallande fartygen i uppläggningsbunkarna.

Med ett undantag. En grupp sjöbefäl skrapade ihop pengar bland bönderna på Kreta och lyckades köpa loss "Minos" som de visste var i bäst skick. 

Så bildades Minoan Lines. Resten är historia.

De andra fartygen förföll och blev så småningom skrot ett efter ett i takt med att de rättsliga processerna framskred, 

fast visa fartyg överlevde ett tag, innan skärbrännaren eller havet tog sitt.

M/S Phaistos. (1963-1980).

M/S Minos. (1964-1974).

M/S Sophia. (1965-1976).

M/S Heleanna. (1966-1971).

M/S Ledra I. (1966-1975).

M/S Aeolis. (1967-1977).

T/S Melina. (1968-1979).

T/S Delos. (1968-1980).

M/S Knossos. (1969-1976).

M/S Delphi. (1969-1977).

M/S Efthycosta II. (1969-1976).

M/S Mykinai. (1971-1972).

M/S Ancona. (1972-1974).

M/S Nisos Kypros. (1972).

M/S Brindisi Express. (1974).

M/S Island Of Cyprus. (1972-1974).

M/S Eastern Princess. (1974-1976).

M/S Dianita. (1975-1981).

Tillbaka.