M/S SUPERFAST X.

Byggd 2002 av Howaltswerke Deutsche Werft AG, Kiel, Tyskland.

Varvsnummer. 360.

Dimensioner. 203,30 x 25,00 x 6,50 m.

Efter ombyggnad. 203,90 x 25,40 x 6,40 m

GT/ DWT. 29800/ 5295.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 30285/ 10769/ 6920.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 30285/ 10769/ 6920.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 30551/ 9166/ 6920.

Maskineri. Fyra Wärtsilä-Sulzer NSD 16ZAV-40S dieslar.

Effekt. 46080 kW.

Knop. 22,0 (max 28,6). 

Passagerare. 626.

Efter ombyggnad. 717.

Efter ombyggnad. 1200.

Hyttplatser. 626.

Efter ombyggnad. 728.

Efter ombyggnad. 728.

Bilar. 653.

Efter ombyggnad. 480.

Lastmeter. 1891.

Efter ombyggnad. ?.

IMO. 9211511.

Systerfartyg. SUPERFAST VII. SUPERFAST VIII. SUPERFAST IX.

1999 06 29. Kölsträckt.

2000 11 18. Sjösatt.

Levererades 26 februari 2002 till Superfast Ferries, Pireus, Grekland. Döpt samma dag av Patricia Lederer.

2002 02 27. Insatt mellan Rostock - Hangö.

2002 04 19. Upplagd vid Howaltswerke Deutsche Werft, Kiel.

2002 05 17. Insatt mellan Rosyth - Zeebrugge.

2004 01 05. Ankom Fosen Mekaniske Verksteder, Fosen, Norge för ombyggnad med fler hyttplatser.

2004 02. Åter i trafik.

2006 08 08. Såld till Veolia Transportation, Frankrike för leverans i januari 2007.

2007 01 27. Sista dagen i trafik mellan Rosyth - Zeebrugge.

2007 01. Varvsbesök i Antwerpen

2007 02 12. Övertagen av Veolia Transportation/ SNCM, Ajaccio, Frankrike. Omdöpt till JEAN NICOLI

2007 03 01. Avgick Antwerpen mot Le Havre.

2007 03 . Avgick Le Havre med bilar till Marseille.

2007 03. Gjorde en resa mellan Marseille - Le Havre - Marseille med bilar.

2007 04. Utchartrad till Cotunav, Tunisien. Insatt mellan Italien/ Frankrike - Tunisien.

2007 04 29. Ankom La Seyne och blev upplagd.

2007 07 03. Avgick Toulon mot Marseille för uppläggning.

2007 08. Utchartrad till Anek Lines.

2007 09 03. Avgick Marseille mot Patras.

2007 09 05. Ankom Patras.

2007 09 08 - 2007 10 02. Insatt mellan Patras - Korfu - Igoumenitsa - Venedig.

2007 12 27. Såld till Seafrance, Frankrike för leverans i april 2008.

2008 04. Registrerad för Sarl Poquelin Bail, (management Seafrance SA), Boulogne, Frankrike. Omdöpt till SEAFRANCE MOLIÈRE.

2008 04 03. Avgick Marseille mot Arno Dunkerque för ombyggnad. 

2008 04 08. Ankom Dunkerque. 

2008 07 23. Teknisk provtur.

2008 08 06. Ankom Calais för första gången, samt gjorde en provtur till Dover.

2008 08. Insatt mellan Calais - Dover som lastfärja. 

2008 10 01. Så började man ta bilpassagerare också.

2009 09 07 - 2009 09 14. Varvsbesök vid Damen Shipyard, Schiedam, Holland.

2010 02 28. Kolliderade med kajen i Calais och togs ur trafik några dagar för reparation vid ARNO, Dunkerque. 

2011 11 15. Ställdes trafiken in.

2011 11 16. Upplagd i Calais då Seafrance hade gått i likviditation. 

2012 02 22. Flyttat till Dunkerque för vidare uppläggning.

2012 07. Registrerad för Scapino Shipping Ltd, Valletta, Malta. Omdöpt till MOLIERE.

2012 07 04. Flyttad till Arno, Dunkerque.

2012 07 17. Avgick Dunkerque mot Portland.

2012 07 19. Avgick Portland mot Tilbury.

2012 07 20. Ankom Tilbury.

2012 10 24. Utchartrad till DFDS Seawyas.

2012 10 27. Ankom Dunkerque.

2012 10 31. Omdöpt till DIEPPE SEAWAYS. (Management LD Transmanche Ferries SASU), 

2012 11 06. Överförd till Fransk flagg, hemmahamn Le Havre. Insatt mellan Calais - Dover.

M/S SUPERFAST X.

 

M/S JEAN NICOLI.

M/S SEAFRANCE MOLIÈRE.

M/S SEAFRANCE MOLIÈRE.

Ombord.

M/S MOLIERE.

M/S DIEPPE SEAWAYS.

Tillbaka till Superfast.

Tillbaka till SNCM.

Tillbaka till Cotunav.

Tillbaka till Anek Lines.

Tillbaka till Seafrance.

Tillbaka till DFDS.

© 2011 faktaomfartyg.