M/S SUPERFAST VII.

Byggd 2001 av Howaltswerke Deutsche Werft AG, Kiel, Tyskland.

Varvsnummer. 357.

Dimensioner. 203,90 x 25,00 x 6,60 m.

GT/ NT/ DWT. 30285/ 9085/ 5915.

Maskineri. Fyra Wärtsilä-Sulzer 12ZAV40S dieslar.

Effekt. 46000 kW.

Knop. 28,9.

Passagerare. 626.

Hyttplatser. 626.

Bilar. 661.

Lastmeter. 1891 meter.

IMO. 9198941.

Systerfartyg. SUPERFAST VIII. SUPERFAST IX. SUPERFAST X.

1999 06 29. Kölsträckt.

2000 11 18. Sjösatt.

Levererades 8 maj 2001 till Superfast Ferries, Pireus, Grekland.

2001 05 09. Avgår varvet i Kiel till Rosyth, Skottland.

2001 05 11. Visas fartyget i Rosyth.

2001 05 13. Ankom Rostock. Därefter avgick fartyget till Helsingfors för att visas upp.

2001 05 17. Insatt mellan Rostock - Hangö.

2002 01 18. På resa Hangö - Rostock Hangö så föddes ett barn ombord fartyget. Kapten hade funderingar på att låta fartyget gå in till Karlshamn, men en barnmorska kom ut med lotsbåt. Fast då hade barnet redan fötts, mamman fick hjälp av Kaptens hustru att förlösa barnet.

2004 11 12. Först fick fartyget bottenkänning på väg in till Hangö, för att sedan kollidera med kajen. 

2004 11 14. Anlände reparationsvarvet i Nådendal.

2004 11 26. Avgick Nådendal mot Hangö.

2004 11 27. Åter i trafik.

2006 03 21. Såld till Baltic SF VII Ltd (AS Tallink Group), Paldiski, Estland. 

2006 04 10. Övertagen av den nya ägaren.

2006 04 17. Insatt mellan Rostock - Paldiski - Hangö.

2006 06. Insatt mellan Hangö - Rostock.

2006 12 - 2006 12 21. Insatt mellan Hangö - Rostock/ Hangö - Paldiski.

2007 01 01. Insatt mellan Helsingfors - Rostock.

2007 01 08 - 2007 01 14. Varvsbesök.

2007 01 14. Insatt mellan Tallinn - Helsingfors - Rostock.

2008 09 01. Insatt mellan Helsingfors - Rostock.

2008 10 31. Kolliderade i hårt väder med BALTIC PRINCESS som låg vid kaj i Helsingfors, mindre skador på fartygen.

2010 01 03. Tagen ur trafik och upplagd i Kopli.

2010 04 26 - 2010 12 23. Insatt mellan Helsingfors - Rostock.

2011 03 06 - 2011 03 13. Insatt mellan Helsingfors - Rostock.

2011 03 07. Avtal om utchartring av fartyget till Stena Line offentliggjordes (3+1 år, med köpoption). 

2011 04 01 - 2011 08 12. Insatt mellan Helsingfors - Rostock.

2011 08 15. Ankom Tallinn.

2011 08 22. Ankom Remontowa, Gdansk för ombyggnad.

2011 08. Omdöpt till STENA SUPERFAST VII.

2011 09. Överförd till Brittisk flagg, hemmahamn Belfast.

2011 11 09. Avgick Gdansk mot Cairnryan.

2011 11 21. Insatt mellan Belfast - Cairnryan.

2011 11 26. Fick problem med bogpropellrarna. Ur trafik några avgångar.

2013 02 19 - 2013 03 05. Varvsbesök vid Harland & Wolff, Belfast.

2016 02 14 - 2016 02 16. Varvsbesök vid Harland & Wolff, Belfast.

2017 07 12. Såld till Stena Ropax Ltd, Göteborg för leverans i december

2017 12 14. Övertagen av Stena North Sea Ltd, Belfast, UK.

2018 01 30. Såld till FPG Shipholding Bermuda 1 Co, (Care of Stena Line), Holyhead, Storbritannien. Hemmahamn Belfast.

2018 11 06. Höll på att kollidera med en Brittisk atomubåt i Irländska sjön.

2022 09 25. Fick brand i en generator som kunde släckas snabbt. Togs ur trafik för reparation och kunde sättas i trafik under eftermiddagen.

2023 07 19. Fick fartyget brand i en generator. Branden kune släckas snabbt men fartyget togs ur trafik.

2023 07 27. Åter i trafik mellan Belfast - Cairnryan.

2023 09 05 - 2023 09 10. Ur trafik för service.

2023 09 10. Åter i trafik mellan Belfast - Cairnryan.

M/S SUPERFAST VII.

M/S SUPERFAST VII.

Ombord 1.  Ombord 2.

 

M/S STENA SUPERFAST VII.

Ombord 1. Ombord 2.

 Tillbaka till Superfast.

Tillbaka till Tallink.

Tillbaka till Stena Line.

© 2023 faktaomfartyg.