M/S STENA GERMANICA.

Byggd 1987 av Gdynia Stocnia i Komuni Paryski, Gdynia, Polen.

Varvsnummer B494/1.

Dimensioner. 175,37 x 29,04 x 6,70 m.

Efter ombyggnad. 175,37 x 30,80 x 6,75 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 24967/ 14092/ 4500.

Efter ombyggnad. 1988. Brt/ Nrt/ Dwt. 26071/ 14152/ 4500.

Efter ombyggnad 1999. GT/ NT/ DWT. 39178/ 22089/ 4000.

Maskineri. Fyra Zgoda-Sulzer 16ZV49/48 dieslar.

Effekt. 33098 kW.

Knop 21,5.

Passagerare. 2500.

Efter omklassning. 1700.

Hyttplatser. 2204.

Efter ombyggnad. 2364.

Bilar. 569.

Lastmeter. 1628.

KM RN. 13083.

IMO. 7907659.

Systerfartyg. STENA SCANDINAVICA. EL. VENIZELOS. B494/4.

1979. Beställd.

1981 08 22. Sjösatt med namnet STENA SCANDINAVICA. 

1982. Omdöpt till SCANDINAVICA.

Sen började problemen med dom inrikes politiska problemen i Polen vilket gör att det blir väldigt många olika leveransbesked.

1985. Såld till Barclay´s Mercantile Industrial Finance, London, England.

1986 11. Omdöpt till STENA GERMANICA. Skanska in och hjälper till med färdigställandet av fartyget.

1986 11 29. Provtur.

1987. Såld till P/R Finans, Göteborg.

1987 02 21. Avgick Gdansk mot Kiel.

1987 02 22. Ankom Kiel för att prova ramper och förtöjningar.

1987 02 23. Ankom Göteborg för samma prover, sen kompletterades arbeten på fartyget i Göteborg.

1987 04. Överförd till PK Finans, Göteborg.

Levererades 5 april 1987 till Stena Ab, Göteborg.

1987 04 06. Gör en uppvisningstur för pressen.

1987 04 07. Insatt mellan Göteborg - Kiel.

1987-2000. Under sommarmånaderna, Insatt även mellan Göteborg - Frederikshavn.

1988 02. Ombyggd vid Cityvarvet AB, Göteborg med ny bulb, samt trimplan i aktern.

1988 04. Åter i trafik efter ombyggnad.

1993 01 01. Ombyggd på hyttavdelningarna.

1994 08 01. Gick fartyget på grund utanför Böttö med 1475 passagerare efter fått ett elfel som fick till följd att rodret låste sig. Kom loss efter ett tag, men tvingas uppsöka varv.

1999 02 22 - 1999 03 26. Ombyggd vid Cityvarvet i Göteborg med sidosponsoner, samt man tar bort 80 hytter så fler trailers kan lastas ombord.

2000 12. Såld till Scandlines Ab, Helsingborg. (dock inga ändringar på hemmahamn och trafik).

2002 06 08. Gick ut på kryssning för att övervaka starten av Volvo Ocean Race.

2004 01 19 - 2004 02 04. Varvsbesök.

2004 02 16. Hjälpte till att evakuera passagerare från STENA NAUTICA, då det fartyget hade kolliderat och det fansn risk att sjunka.

2007 01. Ombyggd vid Cityvarvet, Göteborg.

2007 03 04. Visades upp vid Danmarksterminalen i Göteborg.

2010 08 29. Gjorde en sista tur mellan Göteborg - Frederikshavn.

2010 08 31. Sista dagen i trafik mellan Göteborg - Kiel.

2010 09 01. Ankom Cityvarvet, Göteborg för anpassning för sin nya trafik.

2010 09 07. Omdöpt till STENA VISION. Hemmahamn Karlskrona.

2010 11 04. Insatt mellan Karlskrona - Gdynia.

2012 10. Registrerad för Stena Line Öresund Ab, Helsingborg. Hemmahamn Karlskrona.

2012 12 18. Såld till Stena Line Scandinavia AB, Göteborg. Hemmahamn Karlskrona.

2021 06 14. Överförd till Cypern flagg, hemmahamn Limassol.

2023 03 26. Sista dagen i trafik mellan Karlskrona - Gdynia.

2023 03 28. Avgick Gdynia mot Gdansk för varvsöversyn och anpassning för sin nya trafik. Bland annat svetsades bogporten igen.

2023 06 14. Avgick Gdynia mot Göteborg ankarplats för bunkring och därefter vidare mot Rosslare.

2023 06 18. Ankom Rosslare.

2023 06 30. Insatt mellan Rosslare - Cherbourg.

2023 09 02. På resa mellan Rosslare - Cherbourg så fick fartyget tekniskt problem på natten med maskineriet. Efter ett tag fick man igång maskineriet och kunde fortsätta mot Cherbourg.

2023 10 08. Provtur mellan Rosslare - Fishguard.

M/S STENA GERMANICA.

Extrabilder.

M/S STENA GERMANICA.

Däcksplan. Ombord 1. Ombord 2.

M/S STENA VISION.

Ombyggnadsbilder.

Tillbaka till Stena Line.

© 2023 faktaomfartyg.