M/S B494/4.

Byggd 1990 av Stocznia im Lenina, Gdansk, Polen (skrovet).

Varvsnummer. B494/4.

Skulle färdigställas vid Avlis, Perama Grekland 1994.

Dimensioner. 228,60 x 28,50 x 6,90.

Brt. 50000.

Maskineri. Fyra Wärtsilä dieslar.

Effekt. 37180 kW.

Passagerare. 1600.

Hyttplatser. 1600. 

IMO. 7907685.

Systerfartyg. STENA GERMANICA. STENA SCANDINAVICA. EL. VENIZELOS.

1979. Beställd. Detta fartyget var det fjärde i en beställning som Stena Line gjorde i Polen. Tänkt namn på fartyget var STENA BALTICA. Skrovsektionerna upp till däck 7 är tillverkade vid varvet i Gdynia. 

1986. Avbeställde Stena detta fartyg på grund av en mängd olika problem med varvet i Polen.  B494-4 befann sig på bädden och var färdig till däck 7. Motor paket  HM+HJm samt pannor, växlar skulle lyftas i osv. 

Efter avbeställning, skars skrovet ner och lagrades i hamnen i Gdansk, Polen. En del utrustning som pumpar och hydraulik köpte Stena som reservdelar. Motorena såldes till sovjetiska kärnkraftverk som backup motorer. Bogpropellrarna från B494-4 hamnade hos Nordö.

1989. Såld till A. Lelakis, Pireus, Grekland. Skrovet vart förlängt på varvet i Gdansk, Polen, innan transport till Grekland genomfördes.  

1990 06. Sjösatt. Skrovet fick namnet REGENT SKY.

1991 06 18. Ankom under bogsering till Avlis Shipyard, Perama, Grekland. 

1996. i december så var ca 60 % färdigställt av fartyget.

1996. Bank Of Greece tog över skrovet.

1999. Såld till Sea Nomad Maritime Inc, Grekland.

2001 01 26. Så avbröts arbetet på fartyget.

2004 06 16. Flyttad till Amberlaki.

2007 12. Såld till Jay Management  Co, Pireus, Grekland. Man hade planer på att färdigställa fartyget.

2008 10. Omdöpt till ZOE.

2011 07. Såld till Turkiska upphuggare. 

    

M/S REGENT SKY. 

Tillbaka till Stena Line.

© 2011 faktaomfartyg.