M/S SILVIA REGINA.

Byggd 1981 av Oy Wärtsilä Ab, Perno varvet (skrovet).

Utrustad vid Oy Wärtsilä Ab City varvet, Åbo, Finland.

Varvsnummer 1252.

Dimensioner. 166,10 x 28,46 x 6,70 m.

Efter ombyggnad. 166,10 x 29,06 x 6,70 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 25905/ 14015/ 3898.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 33967/ 17528/ 3898.

Maskineri. Fyra Wärtsilä-Pielstick 12PC2,5V dieslar

Effekt. 22948 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 2000.

Hyttplatser. 1601.

Bilar. 450.

Långtradare. 70.

IMO. 7911545.

Systerfartyg. FINLANDIA.

1980 10 21. Sjösatt vid Perno varvet.

1981 04 28. Sjösatt och döpt av H.M. Drottning Silvia.

Levererades 10 juni 1981 till Suomen Yrtysrahoitus Oy, Helsingfors, Finland. Utleasad till Oy Svea Line, Mariehamn, Finland. (hemmahamn Helsingfors)

1981 06 12. Insatt i Silja Lines trafik mellan Stockholm - Helsingfors.

1982 02 07 - 1982 03 31. Ombyggd vid Wärtsilä, Perno, eftersom det var problem med fören.

1983 09 06. Hemmahamn Mariehamn.

1986 12 29. Såld till Johnsson Line Ab (Oy Silja Line Ab), Stockholm för 189,862,839 miljoner FIM.

1987 01 07. Hemmahamn Stockholm.

1988 03 12. Såld till Stena Ab, Stockholm. Återchartrad av Johnsson Line Ab, Stockholm.

1991 05 30. Sista resan mellan Helsingfors - Stockholm.

1991 05 31. Avgick Stockholm mot Bremerhaven.

1991 06 02. Övertagen av Stena Line. Ankom Schichau Seebeckswerft AG, Bremerhaven för ombyggnad.

1991 06 03. Omdöpt till STENA BRITANNICA

1991 06 19. Utchartrad till Stena Line B.V. Hoek Van Holland, Holland. Insatt mellan Hoek van Holland - Harwich.

1994 03 03. Sista dagen i trafik mellan Hoek van Holland - Harwich.

1994 03 03. Avgick Hoek Van Holland mot Frederikshavn.

1994 03 05. Överförd till Stena Rederi Ab, Stockholm.

1994 03 08. Omdöpt till STENA SAGA.

1994 03 08. Insatt mellan Oslo - Fredrikshavn och under vinterhalvåret Oslo - Frederikshavn - Göteborg.

1995 08 09. På väg från Frederikshavn mot Oslo fick fartyget teknisk "blackout" i Drøbaksundet och maskineriet stannade, man slängde snabbt i ankarna med färjan drev ändå mot land och i sista stund fick man igång maskineriet, men då hade ankarkättingarna hade trasslat in sig i varandra, efter ca 2 timmar var man igång igen mot Oslo.

1999 12 21. Under ett varvsbesök på Cityvarvet, Göteborg så bröt brand ut, Men kunde släckas snabbt.

2000 02 04. Ombyggd vid Cityvarvet, Göteborg med bla aktersponsoner.

2000 08. Tar endast trailers/långtrader på turen mellan Göteborg - Frederikshavn.

2001 05 12 - 2001 05 13. Utchartrad över helgen till tidningen Se og Hör som logementsfartyg i Köpenhamn under Eurovision finalen.

2002 12 15 - 2003 01 17. Ombyggd vid Cityvarvet, Göteborg.

2003 06 06 - 2003 06 08. Utchartrad till Norska fotbollsförbundet för resa till Köpenhamn.

2005 06 14. Efter avgång från Frederikshavn mot Oslo, så fick fartyget rökutveckling i ett av generatorrummen och gick tillbaka till Frederikshavn.

2005 06 22. Åter i trafik.

2005 12 19 - 2006 01 28. Ombyggd vid Cityvarvet, Göteborg.

2008 01. Ombyggd vid Cityvarvet, Göteborg, bland annat så fick skorstenen ett annat utseende eftersom man monterad nya avgaspannor och då ändrades stabiliteten.

2009 06 08 - 2009 06 12. Varvsbesök på Cityvarvet, Göteborg för att åtgärda ett problem med ett av rodrena.

2011 01 - 2011 01 17. Ombyggd vid Damen Shipyard, Göteborg med bland annat en spa anläggning.

2011 01 17. Åter i trafik. 

M/S SILVIA REGINA.

M/S STENA BRITANNICA.

M/S STENA SAGA.

M/S STENA SAGA.

Däcksplan. Extra. Ombord 1. Ombord 2.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Johnson Line Ab.

Tillbaka till Stena Line.

© 2012 faktaomfartyg.