M/S FINLANDIA.

Byggd 1981 av Oy Wärtsilä Ab, Perno varvet (skrovet).

Utrustad vid Oy Wärtsilä Ab City varvet, Åbo, Finland.

Varvsnummer. 1251.

Dimensioner. 166,10 x 28,46 x 6,70 m.

Brt/ Dwt. 25905/ 3898.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 33575/ 17227/ 3898.

Maskineri. Fyra Wärtsilä-Pielstick 12PC 2,5V dieslar.

Effekt. 22948 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 1676.

Efter ombyggnad. 2000.

Hyttplatser 1650.

Bilar. 450.

Efter ombyggnad. 350.

Långtradare. 70.

IMO. 7911533.

Systerfartyg. SILVIA REGINA.

1980 02 18. Kölsträckt.

1980 07 25. Sjösatt. Tänkt namn på fartyget var SKANDIA.

1981 03. Dockades i Aalborg Værft för bottenmålning.

Levererades 30 mars till Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland (FÅA). Pris 235 miljoner FIM. Döpt samma dag av statsministerns (senare presidentens) Mauno Koivistos fru Tellervo Koivisto i Åbo. Leveransen blev försenad p.g.a. strejker och övertidsförbud.

1981 04 02. Fartyget för första gången i Helsingfors.

1981 04 12. Presenteras för publiken i Helsingfors.

1981 04 13. Insatt i Silja Lines trafik mellan Helsingfors - Stockholm.

1982 01 10. Fartyget dockas på Wärtsiläs Åbo varv för ombyggnad av fören. Fartygets för hade fått svåra intryckningar i höststormarna, och hon hade betett sig mycket oroligt i sjön. Orsak: Man ville ha så stort bildäck som möjligt, vilket visade sig vara omöjligt. Ombyggnaden kostade 5 miljoner FIM.

1982 11 01. Trålaren JULANTA kolliderar med FINLANDIA i dimma, utanför Gråhara. Trålaren skadas, men lyckas ta sig till Helsingfors.

1984 05 19. Specialkryssning.  Wärtsiläs personal firar Wärtsiläs 150-års dag.

1984 05 23. Specialkryssning. Wärtsiläs inbjudna gäster, bl.a. presidentparet Koivisto.

1985 01 01. Ekonomipersonalen flyttas till Silja Line.

1985 10 19. Fint besök ombord fartyget. Finska Presidenten Koivisto med fru ska göra statsbesök i Sverige. 

1988 02 29. FINLANDIA försenas ca.2,5 timmar efter att ha fastnat i packis utanför Gråhara.

1988 09 22. Såld till Suomen Yritysrahoitus Oy/ Finska Föreningsbanken, Helsingfors, Finland för 200 miljoner, leasas tillbaka för ett och ett halvt år. Orsak: Pengarna behövs för att finansiera nybygget.

1989 02 28. Deltar i sökningen av en man som föll överbord från OLYMPIA.

1989 12. Såld till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark för övertagande 1990.

1989 12 16. Artikel i Helsingin Sanomat: Wärtsiläs konkurs orsakar problem för Effoa. Effoa hade ursprungligen tecknat ett letter of intent med tyskt varv för byggande av Serenade och Symphony, men på grund av statsstöd fick finska staten kontraktet flyttat till Wärtsilä.

1990 05 05. Sista dagen i trafik mellan Helsingfors - Stockholm.

1990 05. Ankom Cityvarvet, Göteborg.

1990 05. Avgick Göteborg mot Ålborg för ombyggnad som kostade 30 miljoner DKK.

1990 05 11. Övertagen av DFDS A/S, Köpenhamn. Omdöpt till QUEEN OF SCANDINAVIA.

1990 06 01. Insatt mellan Köpenhamn - Helsingborg - Oslo.

2000 01. Ombyggd vid varvet i Gdynia, Polen. Ombyggd med nytt förskepp samt aktersponsoner.

2000 03 20. Åter i trafik mellan Köpenhamn - Helsingborg - Oslo.

2001 06 26. Ankommer Köpenhamn på sin sista tur mellan Köpenhamn - Helsingborg - Oslo. 

2001 06 26. Avgår samma dag till Ijmuiden.

2001 06 28. Insatt mellan Ijmuiden - Newcastle.

2001 06 30. Visas fartyget upp i Amsterdam. 

2006 01. Varvsbesök vid Verolme Shipyard, Holland.

2007 05 29. Insatt mellan Newcastle - Stavanger  - Haugesund - Bergen.

2007 11 26. Slet sig fartyget från sina förtöjningar i Bergen och kraschade in i supplyfartyget HU SVEDRUP II med stäven. En bogserbåt tryckte sedan tillbaka QUEEN OF SCANDINAVIA till sitt ordinarie läge. 

2007 12 29 - 2008 01 01. Nyårskryssning mellan Bergen - Köpenhamn.

2008 01 31 - 2008 02 03. På grund av dåligt väder, gjorde man en tur Bergen - Köpenhamn - Stavanger - Bergen i stället för över till Newcastle.

2008 05 16 - 2008 05 17. Dockades fartyget i Newcastle på grund av reparation av styrbords stabilisator.

2008 05 27. Beslöt DFDS att lägga ner linjen mellan Newcastle - Stavanger  - Haugesund - Bergen från den 1 september 2008.

2008 09 01. Ankom Bergen på sin sista resa från Newcastle.

2008 09 03. Upplagd i Korsør.

2009 01 23. Utchartrad till Alstom Power Sweden, för att användas som hotellfartyg i Oskarshamn under 75 dagar, då Alstom ska göra en del underhållsarbeten på kärnkraftverket som ligger i Simpevarp.

2009 02 11. Avgick Korsör mot Oskarshamn.

2009 02 13. Ankom Oskarshamn.

2009 02 15. Började man ta emot gäster i Oskarshamn.

2009 04 16. Bröt en brand ut i maskinrummet på fartyget, men kunde släckas snabbt av besättningen. Fartyget utrymdes på sina gäster.

2009 04 22. Så kunde gästerna återkomma ombord.

2009 05 12. Anmäldes fartyget sålt till Nordic Sea Line Ltd, Finland.

2009 05 20. Så anmälde DFDS att affären inte hade blivit av.

2009 06 18. Avgick Oskarshamn mot Klaipeda.

2009 06. Upplagd i Klaipeda.

2009 12 02 - 2009 12 22. Utchartrad till Danska Polisen, för att ligga som hotellfartyg i Köpenhamn under miljökonferensen

2009 12. Ankom Fredericia varvet för översyn.

2010 02 08. Utchartrad till Inflot Cruise & Ferry Ltd (St Peter Line), St Petersburg, Ryssland (management, DFDS Lisco).

2010 04 10. Registrerad för Princess Maria Ltd, Valletta, Malta (AB DFDS LISCO) Omdöpt till PRINCESS MARIA

2010 04 18. Avgick Fredericia mot St Petersburg.

2010 04 23. Insatt mellan St Petersburg - Helsingfors.

2010 08. Under augusti månad, två resor mellan St Petersburg - Helsingfors - Stockholm - Tallinn - St Petersburg.

M/S FINLANDIA.

Ombord.

M/S QUEEN OF SCANDINAVIA.

M/S QUEEN OF SCANDINAVIA.

Ombord 1. Ombord 2. Varvsbilder.

M/S PRINCESS MARIA.

Tillbaka till FÅA.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till DFDS Lisco.

Tillbaka till DFDS Seaways.

Tillbaka till St Peter Line.

© 2011 faktaomfartyg.