S/S SANDHAMNS EXPRESS.

Byggd 1910 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 147.

Dimensioner. 34,83 x 6,88 x 3,50 m.

Brt/ Nrt. 237/ 113.

Maskineri. En 2-cyl, Eriksberg compound ångmaskin.

Effekt. 257 kW.

Knop. ?.

Efter byte av ångpanna. Effekt. 300 kW

Knop. 11,0.

Passagerare. 389.

Efter omklassning. 265.

RN. 5116.

IMO. 5256537.

Systerfartyg. BLIDÖSUND. TOR I.

1909 11 22. Sjösatt.

Levererades 5 april 1910 till Grosshandlare Bror Oscar Seippel, Stockholm, hemmahamn Sandhamn.

1910 04 07. Avgick Göteborg mot Stockholm.

1910 04 10. Ankom Stockholm.

1910 04 24. Insatt mellan Stockholm - Vindö - Djurö - Runmarö - Sandhamn.

1912 01 27. Kör man in i kajen i Vaxholm. Får skador i fören, men kunde fortsätta mot Sandhamn.

1914 03 18. Övertagen av Bror Oscar Seippel Sterbhus.

1915 04 01. Såld till Stockholm - Sandhamns Rederi AB.

1919. Så glasas akterdäcket in.

1946 06 17. Så släpps trossarna loss när fartyget ligger vid Räntmästartrappan för natten och driver ut på strömmen. En besättningsman på Gotlandsbolaget fartyg upptäcker det och larmar besättningen på SANDHAMNS EXPRESS som tar in fartyget till kaj igen.

1947 06 29. Kolliderar med ångslupen SAGA vid avgång från Räntmästartrappan. Inga större skador sker på något av fartygen.

1947 10 09. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm.

1948. Insatt mellan Stockholm - Stafsudda - Harö - Sandhamn..

1949 05 15. Omdöpt till NORRSKÄR.

1949. Insatt mellan Stockholm - Furusund - Rådmansö - Björkö.

1953. Får fartyget oljeeldning.

1956. Insatt mellan Stockholm - Vaxholm - Sandö och Stockholm - Svartsö - Ingmarsö - Brottö.

1957. Insatt mellan Stockholm - Svartsö - Ingmarsö - Finnhamn - Husarö.

1964 09 03. Såld till Waxholms Ångfartygs Ab, Vaxholm.

1965. Renoveras fartyget.

1967 05 19. Går på grund vid Brottösund och får en minde läcka. Går för egen maskin till Finnboda Varf, Nacka för reparation.

1967 10 18. Under svetsningsarbeten vid Ekensbergs varv, så antänder en svetsloppa inredningen i försalongen, men tack var snabbt ingripande så kunde elden begränsas, så inga större skador inträffade.

1968 08 11. Gick lätt på grund vid bergkärshålet vid färd från Husarö mot Norra Ingmarsö. Inga större skador uppstod.

1970. Bytts ångpannan ut. (det är då den så kallade brännvinspannan sätts in).

1974. Endast chartertrafik.

1978 03. Åter i ordinarie trafik.

1978. Insatt Stockholm - Sandhamn.

1979 08 05. Backar in i Sandhamns lotsbrygga.

1982 03. Nytt kök och nya toaletter monteras.

1986 07 12. Kör rakt in i Vasholmens brygga och fartyget fastnar. Några passagerare ramlar omkull vid krocken, men ingen skadas. Kom loss senare.

1993. Ny styrhytt lyftas på plats.

1994. Management Stockholms Sjötrafik Ab.

1999 05 28. Får maskinhaveri utanför Fjäderholmarna. Bogseras tillbaks till Strömkajen av Djurgården 10.

1999 09 15. Avgick Stockholm mot Oskarshamn.

1999 09 16. Ankom Oskarshamns Varv där "brännvinspannan" byttes ut. Den nya byggdes vid Aalborg Industries AS.

2000. Till sommaren, åter i trafik.

2007 04 16. Management Blidösundsbolaget Ab.

2007 12 01. Resa från Stockholm till Möja julmarknad

2007 12 02. Resa från Stockholm till Sigtuna julmarknad. 

2007 12 16. Resa från Stockholm till Husarö.

2010 05 24. K-märks fartyget.

2010 10 12. Gör fartyget en jubileumsresa Stockholm - Vindöströmmar - Stavsnäs - Sandhamn, samt en banderoll med namnet SANDHAMNS EXPRESS sattes upp.

2016 04 18. Management TRSM Group 1 Stockholm.

2017 04 20. Management Rederi Ab Faludden, Stockholm.

2019 10 01. Management Blidösundsbolaget Ab.

2020. Ingen trafik under säsongen.

2021 06 02. Provtur från Strömkajen till Vaxholm och tillbaks.

2021 06 25. I trafik.

S/S SANDHAMNS EXPRESS.

S/S NORRSKÄR.

Extrabild.

    

S/S NORRSKÄR.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Blidösundsbolaget.

© 2021 faktaomfartyg.