S/S BLIDÖSUND.

Byggd 1911 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 153.

Dimensioner. 35,29 x 6,38 x 2,73 m.

Brt/ Nrt. 218/ 102.

Maskineri. En Eriksberg ångmaskin.

Effekt. 308 kW.

Knop. 11,0.

Passagerare. 270.

RN. 5189.

IMO. 8424484.

Systerfartyg. SANDHAMNS EXPRESS. TOR I.

1910. Beställd.

1910 11. Sjösatt.

1911 03 03. Sista provturen innan leverans.

Levererades 4 mars 1911 till Ångfartygs AB Stockholm - Blidösund, Blidösund.

1911 03 04. Avgick Göteborg mot Stockholm via Helsingborg - Simrishamn.

1911 03 07. Ankom Stockholm.

1911 03 09. Fartyget gör en PR-resa med prominenta gäster.

1911 03 10. Insatt mellan Stockholm - Blidösundet.

1949 11 06. Går på grund vid Lerviksudde. Fartyget tar in vatten och Kapten ger order om full fart framåt mot Trälhavsgrunden för att inte sjunka.

1949 11 14. Bärgas av Neptunbolaget. Reparerades vid Djurgårdsvarvet.

1961. upphör trafiken och fartyget läggs upp.

1965. Såld till Stockholms Ångslups Ab, Stockholm. Omdöpt till EXPRESS II. Men det namnet blir aldrig påmålat på fartyget.

1968. Såld till Roslagens Skeppslag. Omdöpt till BLIDÖSUND.

1969 07 19. Efter renovering, Insatt mellan Stockholm - Blidösundet, Även insatt på traden Stockholm - Mariefred (Måndagar).

1982. Bytts ångpannan på fartyget.

1988 09 11. Avgick Stockholm mot Muskövarvet, för att byta ut plåtar.

1988 12 08. Insatt på julkryssningar.

2001 06 24. Kör rakt upp på land när de ska lägga till vid Furusund och orsaken var att maskinrummet inte uppfattar Kaptens order och man lägger inte i backen. BLIDÖSUND klarade smällen utan större skador.

2007 12 15. Såld till Blidösundsbolaget Ab, Stockholm.

2010 04 01. Registrerad för Ångfartygs Ab Stockholm-Blidösund.

S/S BLIDÖSUND.

Tillbaka till Roslagens Skeppslag

© 2014 faktaomfartyg.