M/S PRINS JOACHIM.

Byggd 1980 av Nakskov Skibsværft A/S Nakskov, Danmark.

Varvsnummer. 223.

Dimensioner. 152,00 x 23,12 x 5,60 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 10616/ 5088/ 2300.

Efter ombyggnad. GT/NT/ DWT. 16071/ 4821/ 4500.

Maskineri. Sex B&W 16U28LU dieslar.

Effekt. 17200 kW.

Knop 18,5.

Efter maskinbyte. Fyra MaK 8M32C, två MaK 6M32 dieslar.

Effekt. 22000 kW.

Knop. 20,5.

Passagerare. 2300.

Efter ombyggnad. 1390.

Efter ombyggnad. 1000.

Hyttplatser. 0.

Efter ombyggnad. 200.

Bilar. 200.

Efter ombyggnad. 220.

Lastmeter. 625.

Efter ombyggnad. Långtradare. 38.

Antal spår 4.

Effektiv spårlängd 494.

Godsvagnar 60.

Efter ombyggnad. 0.

IMO. 7803190.

Systerfartyg. DRONNING INGRID. KRONPRINS FREDERIK.

1978 03 29. Beställd.

1979 08 22. Kölsträckt.

1980 01 25. Sjösatt.

1980 07 02. Döpt.

Levererades 10 oktober 1980 till De Danske Statsbaner, Köpenhamn, Danmark. Hemmahamn Korsør.

1980 10 26. Insatt mellan Korsør - Nyborg.

1997 01 01. Överförd till Scandlines A/S, Korsør, Danmark.

1997 05 31. Sista dagen i trafik mellan Nyborg- Korsør.

1997 06 01. Upplagd i Nyborg.

1998 07 17. Flyttas fartyget till Nakskov för vidare uppläggning.

2000 12 03. Ankom Fredericia Værft för ombyggnad. Uppgraderad säkerhetsutrustning med mera, samt att akterportar monteras.

2001 03 09. Lämnade varvet i Fredericia för att gå mot Gedser.

2001 03 29. Insatt mellan Gedser - Rostock.

2001 11 10. Gick fartyget på en sandbank straxt utanför Gedser, satt fast i 13 timmar innan det kom loss.

2004 08 17. Ankom Blohm & Voss, Hamburg för maskinbyte.

2004 10 18. Avgick Blohm & Voss, Hamburg mot Rostock.

2004 10 19. Ankom Rostock.

2004 10 25. Åter i trafik mellan Gedser - Rostock. 

2009 01 18. Kraschade fartyget in i kajen i Rostock, togs ur trafik för reparation.

2012 06 19. Registrerad för Scandlines Deutschland GmbH, Rostock, Tyskland.

2012 08 08. Fick man problem med maskineriet och drev i ca 3 timmar, innan KRONPRINS FREDERIK kom till undsättning med reservdelar.

2013 06 04. Fick fartyget brand i maskinrummet straxt före ankomst till Rostock och man lyckades släcka elden snabbt. en besättningsman fick behandlas för rökskador.

2016 04. Såld till European Seaways Inc, Pireus, Grekland för leverans i maj.

2016 05 23. Sista dagen i trafik mellan Gedser - Rostock.

2016 05 25. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till PRINCE. Satt under Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol.

2016 05 26. Avgick Rostock mot Grekland.

2016 06 16 - 2016 07 07. Ombyggd vid Salamis Shipyard, Ambelakia med hyttplatser.

2016 07. Registrerad ägare. Ionisus Maritime, Valletta, Malta. Satt under Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol.

2016 07 09 - 2016 09 10. Insatt mellan Igoumenitsa - Korfu - Brindisi.

2019 09 16 - 2016 12 25. Insatt mellan Brindisi - Vlore.

2016 12 26 - 2016 12 28. Avgick Brindisi mot Ambelakia, Grekland.

2016 12 28. Såld till Africa Morocco Links SA, Rabat, Marocko.

2016 12 28. Omdöpt till MOROCCO STAR.

2017 03 04. Avgick Pireus mot Valletta, Malta.

2017 03 06. Dockade i Valletta, Malta.

2017 03 18. Avgick Valletta mot Tanger Med.

2017 03 21. Ankom Tanger Med.

2017 04 01. Insatt mellan Algeciras - Tanger Med.

2020 11. Registrerad för Tangier Morocco Maritime, Tanger, Marocko.

2022 07 29. Så kolliderade CIUDAD DE MÁLAGA med fartyget i Tangier Med. Fick skador på fören.

2023 08 23. Fick fartyget brand i en generator.

2023 08 25. Bogserades tillbaks till Gibraltar för reparation.

2024 01 05. Reparerad efter branden.

2024 01 09. Åter i trafik mellan Algeciras - Tanger Med.

M/S PRINS JOACHIM.

 

M/S PRINS JOACHIM.

Ombord. varvsbilder.

M/S PRINCE.

M/S MOROCCO STAR.

Tillbaka till DSB.

Tillbaka till Scandlines.

© 2024 faktaomfartyg.