M/S KRONPRINS FREDERIK.

Byggd 1981 av Nakskov Skibsværft A/S, Nakskov, Danmark.

Varvsnummer 224.

Dimensioner. 152,00 x 23,70 x 6,00 m.

Efter ombyggnad. 152,00 x 23,70 x 5,10 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 10616/ 5088/ 5139.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 16071/ 4821/ 4500.

Maskineri. Sex B&W 16U28LU dieslar.

Effekt. 17200 kW.

Knop. 18,5.

Efter maskinbyte. Fyra MAK 8M32C och två MAK 6M32 dieslar.

Effekt. 22000 kW.

Knop. 20,5.

Passagerare. 2280.

Efter ombyggnad. 1400.

Efter ombyggnad. 1000.

Bilar. 180.

Efter ombyggnad. 225.

Lastmeter. 494.

Efter ombyggnad. 724.

Antal spår 4.

 Spårlängd 494,0 m.

Antal godsvagnar 60.

IMO. 7803205.

Systerfartyg. DRONNING INGRID. PRINS JOACHIM.

1978 03 29. Beställd.

1979 11 21. Kölsträckt.

1980 07 02. Sjösatt.

Levererades 2 april 1981 till DSB, Korsør, Danmark.

1981 04 02. Insatt som godsfärja mellan Korsør - Nyborg..

1981 04 29 - 1981 04 30. Visades fartyget upp vid Langelinie, Köpenhamn.

1981 05 02. Insatt mellan Korsør - Nyborg som IC färja.

1997 01 01. Överförd till Scandlines A/S.

1997 05 31. Sista dagen i trafik mellan Korsør - Nyborg.

1997 05 31. Upplagd i Nyborg.

1997 12 07 - 1998 03. Ombyggd vid Nakskov Skibsværft, Nakskov, Danmark.

1998 03 26. Insatt mellan Gedser - Rostock.

1998 10 10. Gick fartyget på grund i närheten av Gedser.

2001 07 06. Gör en extra resa mellan Sassnitz - Rønne - Sassnitz.

2004 10 26. Ankom Blohm + Voss, Hamburg för maskinbyte.

2004 12 20. Lämnade varvet efter ombyggnad. 

2005 01 12. Åter i trafik.

2007 04 10. På väg in mot kajen i Gedser fick färjan strömbortfall och körde i låg fart i kajen, man fick skador på hydraliken till bogporten och man vart tvungen att gå tillbaka till Rostock för att lossa.

2009 08 15. När man backade ut från Gedser så backade man på något i hamnen och ena propellern fick skador, togs ur trafik för reparation vid Fredericia Skibsværft.

2009 08 19. Åter i trafik.

M/S KRONPRINS FREDERIK.

M/S KRONPRINS FREDERIK.

Tillbaka till DSB.

Tillbaka till Scandlines.

© 2012 faktaomfartyg.