M/S PRINS BERTIL.

Byggd 1960 av Aarhus Flydedok, Århus, Danmark.

Varvsnummer 111.

Dimensioner. 88,36 x 15,26 x 4,57 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2196/ 866/ 850.

Efter omklassning. GT/ NT/ DWT. 3256/ 2842/ 3070.

Maskineri. Två Nohab M66TS dieslar.

Effekt. 4235 kW.

Knop 17,5.

Passagerare. 900.

Hyttplatser. 44.

Bilar. 80.

Lastbilar. 10.

RN. 10037.

IMO. 5285100.

1959 04 23. Beställdes ursprungligen från Helsingör Skibsværft og Maskinbyggeri A/S, Helsingör, Byggpris 13717540 Miljoner DKK. Men varven "byte" order mellan varandra så fartyget började byggas på Aarhus Flydedok.

1959 08 31. Kölsträckt.

1960 01 19. Sjösatt och Döpt av HMK Prins Bertil.

1960 06 08. Provturer.

Levererades 12 juni 1960 till Lion Ferry Ab, Halmstad. Pris 14142545 DKK.

1960 06 12. Presentation tripp mellan Halmstad - Århus.

1960 06 13. Insatt mellan Halmstad - Århus.

1961. Vissa kryssningar mellan Halmstad - Helsingör.

1962 04. Trafiken ändras till Halmstad - Århus - Kalundborg.

1964 04. Insatt mellan Helsingör - Halmstad - Århus.

1964 06. Utchartrad till Rederi Ab Nordö, Kalmar. Omdöpt till CALMAR NYCKEL. (ändrad hemmahamn till Kalmar)

1964 06. Insatt mellan Helsingfors - Visby - Kalmar - Rönne - Travemünde.

1965 01. Linjen upphör.

1965 01 - 1965 04. Utchartrad till TT-Line för trafik mellan Trelleborg - Travemünde.

1965 01. Såld till Rederi Ab Nordö, Kalmar.

1965 02 10. Såld till Oy Siljavarustamo/ Ab Siljarederiet Ab, Åbo, Finland för 8,6 miljoner SEK för leverans i maj.

1965 04. Upplagd i Oskarshamn.

1965 04. Övertagen av Oy Siljavarustamo/ Ab Siljarederiet Ab, Åbo, Finland. Omdöpt till HOLMIA.

1965 04. Ankom Finnboda varv för uppfräschning.

1965 05 06. Återlevererad från Finnboda var och insatt enligt följande

1965 05 07 - 1965 05 25. Trafik mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1965 06 01 - 1965 10 20. Trafik mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1965 10 20 - 1965 12 02. Upplagd.

1965 12 02 - 1966 02 09. Trafik mellan Nådendal - Stockholm.

1966 02 09 - 1966 03 04. Upplagd på grund av isproblem.

1966 03 04 - 1966 03 14. Trafik mellan Nådendal - Stockholm.

1966 03 15. På resa österut får hon intryckningar på skrovet av isen. Dockas för reparationer.

1966 03 14 - 1966 04 04. På varv för reparation.

1966 04 05 - 1966 04 22. Trafik mellan Nådendal - Stockholm.

1966 04 24 - 1966 05 01. Trafik mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1966 05 01 - 1966 05 04. Trafik mellan Nådendal - Stockholm.

1966 05 05 - 1966 05 11. Trafik mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1966 05 15 - 1966 09 28. Trafik mellan Nådendal - Stockholm.

1966 10 02 - 1966 11 01. Trafik mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1966 10 17. Tar ombord bilar från FENNIA, som ligger på grund vid Bogskär. En ponton används som hjälpmedel.

1966 11 08 - 1967 01 05. Trafik mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1967 01 06. Upplagd.

1967 01 - 1967 02. Utchartrad till Ab Göteborg-Frederikshavn linjen, Göteborg. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1967 04 09 - 1967 04 23. Trafik mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

1967 04 24 - 1967 05 12. Trafik mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1967 05 16 - 1967 08 20. Utchartrad till A/S Kristiansands Dampskibsselskap, Kristiansand, Norge för trafik mellan Kristiansand - Hirshals.

1967 09 04 - 1967 10 10. Trafik mellan Pargas - Kapellskär.

1967 10 11 - 1967 10 18. Trafik mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1967 10 19 - 1968 01 31. Trafik mellan Pargas - Kapellskär.

1968 02 01. Trafiken avbryts på grund av att Finland införde passagerarskatt. Upplagd.

1968 04 10 - 1968 11 27. Trafik mellan Pargas - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1968 11 28. HOLMIA tar den kollisionskadade BOTNIAS passagerare från Långnäs till Norrtälje.

1968 11 28 - 1968 12 17. Trafik mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje i ställer för BOTNIA.

1968 12 17 - 1969 01 15. Trafik mellan Pargas - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1969 01 15. Upplagd.

1969 04 01 - 1969 05 17. Trafik mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1969 05 18 - 1969 09 06. Trafik mellan Pargas - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1969 09 07 - 1969 10 15. Trafik mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1969 10 17 - 1970 01. Trafik mellan Pargas - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1970 01 - 1970 01 22. Trafik mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1970 01 23. Upplagd.

1970 04 01 - 1970 04 30. Trafik mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1970 05 01 - 1970 08 31. Trafik mellan Pargas - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje, därefter läggs trafiken till Pargas ner.

1970 09 01 - 1970 12 31. Trafik mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1971 01 09. Såld till Navigatione Toscana Spa, Livorno, Italien, Omdöpt till FLAMINIA NUOVA.

1971 02 28. Insatt mellan Leghorn - Portoferraio/Gorgona - Capraia - Portoferraio

1974 02 01. Såld till Toscana Regionale Marittima Spa, Livorno, Italien, Omdöpt till CAPO BIANCO

1974 02. Insatt mellan Livorno - Gorgona - Capraia - Elba.

1990. Upplagd i La Spezia.

1992 09. Såld till Saudi Navigation Co S.A, Saudi Arabien (El Salam Trading & Shipping Establishment Kairo, Egypten). Omdöpt till DANIA MARINE. Satt under Panama flagg. 

1992 09. Insatt i trafik över Röda havet.

1994. Såld till Raneem Nav Co SA, Jeddah, Saudiarabien. Omdöpt till RANEEM I.

1997. Såld till William Maritime Transporter, San Lorenzo, Honduras. Omdöpt till SHOROUK.

1998. Omdöpt till SHOROK 1.

2002 12. Senaste rapporten säger arresterad någonstans i en hamn utmed Röda Havet.

2011 08 11. Struken ur registren. Ej säkert att fartyget finns kvar. 

 

M/S PRINS BERTIL.

Reklam annons för PRINS BERTIL.

M/S CALMAR NYCKEL.

M/S HOLMIA.

M/S CAPO BIANCO.

M/S SHOROUK.

Tillbaka till Lion Ferry.

Tillbaka till TT-Line.

Tillbaka till Rederi Ab Nordö.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Sessan Linjen.

Tillbaka till KDS.

Tillbaka till Toremar.

© 2020 faktaomfartyg.