S/S MOTALA.

Byggd 1870 av Motala verkstad, Norrköping.

Varvsnummer. 145.

Dimensioner. 58,64 x 8,24 x 5,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 747/ 536/ 850.

Maskineri. En 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 90 nhk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 3-cyl, trippelångmaskin.

Effekt. 480 ihk.

Knop. ?.

RN. 2550.

IDno. 3002550.

1869. Beställd av Stockholms Ångfartygs Rederibolag (S:t Eriksbolaget).

1880 05 21. Sjösatt.

Levererades 18 augusti 1870 till Stockholms Ångfartygs Rederibolag, Stockholm.

1878 02 17. Strandade vid Harboröen och gick långt upp på land. Besättningen räddades.

1878 07 26. Bogserades till Lindholmens Mekaniska Verkstad, Göteborg, för reparation.

1907 11 19. Såld till Nya Rederi AB Svea.

1908 05 11. Nya Rederi Ab Svea byter namn till Stockholms Rederi AB Svea. 

1911. Insatt på norrlandshamnar - Kalmar - Stettin. Denna linje hade övertagits från ett rederi i Karlshamn.

1913 03. Omdöpt till GÖTHE. Eftersom då svenska fartyg som gått på denna linje de tidigare trettio åren burit detta namn.

1916. Insatt på Stockholm - Amsterdam - Rotterdam.

1917. På hösten så uppbringas fartyget av brittiska örlogsfartyg i Nordsjön men frisläpps snart.

1938. Upplagd vid Finnboda varf, Nacka då klassningen utgått och det beräknades vara för kostsamt med omklassning.

1938 03 18. Såld för 34 965 kr till Rang, Oltman & Kurgo (Jakob Rang), Tallin, Estland.

1938 03 23. Levererad till den nya ägaren. Omdöpt till ORION.

1940 03 28. På resa mellan Trondheim - Aberdeen sprang fartyget läck och sjönk vid Fair Head.

S/S MOTALA.

Tillbaka till S:T Eriksbolaget.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2012 faktaomfartyg.