S/S KONUNG GUSTAV V.

Byggd 1910 av Lindholmens Varv, Göteborg.

Varvsnummer. 402.

Dimensioner. 113,47 x 16,24 x 5,18 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3268/ 1414/ 2402.

Maskineri. Två 3-cyl, Motala Verkstads ångmaskiner.

Effekt. 5800 hk.

Knop. 16,0.

Passagerare. 975.

Järnvägsvagnar 18.

Spårlängd. 165 meter.

Spår. 2.

RN. 5103.

IMO. 5193242.

1909 06 19. Sjösatt.

Levererades 9 mars 1910 till SJ (Statens Järnvägar), Trelleborg.

1910 03 14. Insatt mellan Trelleborg - Sassnitz.

1914 07. Vid första världskrigets utbrott lades färjan upp ett tag i Stockholm.

1914 08 14. Åter i trafik mellan Trelleborg - Sassnitz.

1914 10. Ställdes trafiken åter in.

1914 11. Åter i trafik mellan Trelleborg - Sassnitz, nu hade fartyget också fått blågula nationalitetsbeteckningar på skrovsidan.

1944 09 26. Trafiken mellan Trelleborg - Sassnitz ställs in.

1945 11. Insatt mellan Trelleborg - Gdansk.

1946 04 25. Insatt mellan Trelleborg - Gdynia.

1947 06. Insatt mellan Trelleborg - Warnemünde.

1948 02. Trafiken till Polen flyttas till Odra Port. Polen.

1948 03 10. Insatt mellan Trelleborg - Sassnitz.

1952 10 04 - 1953 08 17. Insatt mellan Trelleborg - Warnemünde då all trafik till Sassnitz stoppades.

1953 06 - 1953 08. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde.

1953 08 17. Insatt mellan Trelleborg - Sassnitz.

1953 - 1954. Under vintern, ombyggd till oljeeldning.

1955 03 31. Gick på grund utanför Sassnitz och fick assistans av STARKE att försöka komma loss från grundet, vilket misslyckades.

1955 04 01. Kom fartyget loss

1955 - 1968. Mellan dessa år så gick fartyget på följande linjer. Trelleborg - Sassnitz/ Travemünde, Malmö-Köpenhamn i olika omgångar eller upplagd/reservfärja i Trelleborg.

1968 06 08. Gjorde fartyget sin sista tur mellan Trelleborg - Sassnitz.

1968 10. Såld till Persöner Ab, Ystad för upphuggning.

S/S KONUNG GUSTAV V.

Ombord 

Upphuggningsbilder.

Tillbaka till SJ.

© 2016 faktaomfartyg.