S/S KAMMA.

Byggd 1923 av Vulcanværft A/S, Korsør, Danmark (skrovet varvsnummer 2).

Färdigställd 1923 av Elektriska Svetsnings AB, Helsingborg.

Varvsnummer ?.

Dimensioner. 53,99 x 9,17 x 3,74 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 802/ 566/ 1050.

Maskineri. Trippelångmaskin. (tillverkad 1866 av Burmeister & Wain, Köpenhamn).

Effekt. 450 ihk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 7-cyl, Buckeye diesel.

Effekt. ?.

Knop. 8,0.

RN. 6974.

IMO. 5192286

Byggd på spekulation av Vulcanværft A/S, Korsør under namnet HANS, men varvet gick i konkurs innan fartyget var färdigt.

192?. Såld till Elektriska Svetsnings AB, Helsingborg för färdigställande.

1922 10. Såld till Rederi AB Brunnby, Mölle för 180000 kr.

Levererades i april 1923 till Rederi AB Brunnby, Mölle.

1928. På varv för reparation.

1930 03 12. Såld till Rederi AB Östersjön, Trelleborg för 185000 kr. Omdöpt till RANFRID.

1946 01 21. Såld till Rederi AB Svenska Lloyd, Göteborg för 485000 kr. Omdöpt till SCOTIA.

1948 06 09. Såld till Kävlinge Väferi AB, Malmö. Omdöpt till HARJAGER.

1953 03 18. Såld till Mehmet Dogan Succers, Istanbul, Turkiet. Omdöpt till KÕMÜR.

1954. Övertagen av Necat Dogan & Co, Turkiet

1958. Ombyggd, samt motoriserad.

1959. Såld till Hüsnü Deval & Ibrahim Özer, Istanbul. 

1961. Registrerad för Nimet Deval, Havva Özer & Hüseyin Eminoglu, Istanbul, Turkiet.

1961. Såld till Sel Ticaret Ltd, Istanbul, Turkiet.

1963. Såld till Fikret Eminoglu & Hüsnü Deval, Istanbul, Turkiet.

1996 10 30. Upphuggen i Aliaga, Turkiet.

S/S RANFRID.

Tillbaka till Rederi Ab Brunnby.

Tillbaka till Svenska Lloyd.

© 2021 faktaomfartyg.