M/S JUNO.

Byggd 1971 av Kristiansands M/V A/S, Kristiansand, Norge.

Varvsnummer. 217.

Dimensioner. 118,42 x 16,03 x 5,95 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2312/ 848/ 4170.

Maskineri. Två Wärtsilä-Sulzer 9ZH40 dieslar.

Effekt. 6620 kW.

Knop. 14,0.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastmeter. 636.

Signal. OGYX.

IMO. 7120768.

Systerfartyg. HOLMIA. LEO.

1971 07 02. Sjösatt.

Levererades 3 december 1971 till Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland.

1971 12 07. Insatt mellan Finland - Lübeck.

1978 09 - 1978 11. Utchartrad till OY Bore Lines AB, Åbo. Insatt mellan Finland - Terneuzen - Rouen.

1978 11 20 - 1978 12 03. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Zeebrugge - Hull.

1979 03 30. Såld till Compagnie Franco-Finlandaise (Société Navale Caennaise, Anct. B. Lemy & Cie), Caen, Frankrike. Omdöpt till NORMANDIA.

1979. Utchartrad till Brittany Ferries. Insatt mellan Roscoff/ St Malo - Cork.

1982. Utchartrad till Sudcargo. Insatt mellan Frankrike - Algeriet - Mellan Östern.

1986 11. Såld till Misida Sea Co Ltd, Valletta, Malta (Godby Shipping AB, Godby, Finland). Omdöpt till MISIDA.

1986 11. Lämnade Marseilles för att gå mot nordliga vatten.

1986 11. Utchartrad till Transfennica.

1990. Såld till A/S Christiania Eiendomsselskap (Euro Nord Line A/S, Tromsö), Oslo, Norge. Omdöpt till EURO NOR.

1991 01 23. Utchartrad till Commodore Ferries, Guernsey. Omdöpt till COMMODORE CLIPPER. Insatt mellan Guernsey - Jersey - Portsmouth.

1994 12 30. Vid Jersey gick fartyget på grund. Reparerades i Newcastle.

1996 03 03. Avslutad charter och sista dagen i trafik för Commodore Ferries.

1996 05. Utchartrad till Pandoro Ltd., Fleetwood. Insatt mellan Liverpool - Dublin

1996 10. Utchartrad till Gulf Stream. Omdöpt till SEA CLIPPER. Insatt mellan Lorient - Casablanca.

1997 05 13. Utchartrad till ScanFra Lines. Insatt mellan Wallhamn - Dunkerque.

1997 10 10. Utchartrad till Amber Line A/S (Scandlines). Insatt mellan Karlshamn - Liepaja.

1998 01. Utchartrad på tre år till Estonian Shipping Co, Tallinn, Estland (ESCO). Omdöpt till TRANSBALTICA. Överförd till Estniska Skeppsregistret.

1998 02. Insatt mellan Tallinn - Kiel. 

2001 06. Avslutad charter. Omdöpt till SEA CLIPPER.

2001 07. Utchartrad till Fjord Line, Insatt mellan Hanstholm - Bergen - Newcastle. Överförd samtidigt till det Norska Internationella Skeppsregistret.

2002 02. Såld till NorthLink Orkney and Shetland Ferries Ltd., Aberdeen, Skottland.

2002 02. Ankom varv i Polen för ombyggnad. Omdöpt till HASCOSAY.

2002 05 08 - 2002 08. Utchartrad till Caledonian MacBrayne. Insatt mellan Ullapool - Stornoway.

2002 10 01. Insatt i NorthLink Ferries trafik mellan Aberdeen - Kirkwall - Stromness.

2010 02. Upplagd i Kirkwall.

2010 03. Såld till Lahham Livestock & Meat Trading Co, Beirut, Libanon.

2010 03 15. Avgick Kirkwall mot Libanon.

2010 11. Registrerad för Khalifeh Shipping Line Co, Beirut, Libanon. Omdöpt till ABOU KARIM I.

2015 06 23. Upplagd i Beirut.

2021 08 04. Så inträffade en mycket kraftig explosion i Beiruts hamn och fartyget blev svårt skadat att det senare kantrade och sjönk i hamnen.

M/S JUNO.

M/S MISIDA.

M/S EURO NOR.

M/S COMMODORE CLIPPER.

M/S SEA CLIPPER.

M/S TRANSBALTICA.

M/S SEA CLIPPER.

M/S HASCOSAY.

M/S ABOU KARIM I.

Tillbaka till FÅA.

Tillbaka till Bore Line.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till Brittany Ferries.

Tillbaka till Transfennica.

Tillbaka till Commodore Ferries.

Tillbaka till ESCO.

Tillbaka till Fjord Line.

Tillbaka till NorthLink Ferries.

Tillbaka till Caledonian MacBrayne.

© 2021 faktaomfartyg.