M/S HOLMIA.

Byggd 1971 av Kristiansands Mekaniske Verksteder, A/S, Kristiansand, Norge.

Varvsnummer 216.

Dimensioner. 106,31 x 16,04 x 4,95 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1950/ 683/ 1960.

Maskineri. Två 8PC2L Pielstick Lindholmen dieslar.

Effekt. 6620 kW.

Knop. 19,0.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Långtradare 56+51 bilar.

Lastmeter. 528.

IMO. 7105029.

Systerfartyg. LEO. JUNO.

1969 04 21. Beställd.

1971 01 09. Sjösatt.

1971 04 03. Döpt. Var meningen att fartyget skulle ha levererats, men problem med KaMeWa systemet gjorde att leveransen sköts upp.

Levererades 19 april 1971 till Ab Siljarederiet Oy, Åbo, Finland. 

1971 04 20. Ankom Åbo. 

1971 04 20. Insatt mellan Åbo - Långnäs - Norrtälje. 

1971 05 07. Insatt mellan Nystad/Åbo - Norrtälje. (en resa per vecka)

1972 04 07. Rederiet ändrar namn till Oy Silja Line Ab.

1972 11 - 1972 12. Utchartrad till DFDS A/S. Insatt mellan Danmark - UK..

1972 12 29. Såld till Internationel Chartering Cooperation, Singapore för leverans i februari 1973. 

1973 02 06. Överlämnad till dom nya ägarna. Omdöpt till ADS METEOR.

1973 02 25. Utchartrad till P&O. Insatt mellan Heysham - Belfast.

1974. Registrerad för Meteor Reederei und Schiffsfahrts GmbH KG, Singapore.

1975 02 18. Såld till P&O, Belfast, Nordirland. Omdöpt till PENDA.

1975 10 13. Överförd till Hain-Nourse Ltd. Samma hemmahamn.

1978 09 07. Överförd till P&O Ferries Ltd.

1980 01. Utchartrad till Sealink. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1980 04. Avslutad charter till Sealink.

1980 04 18. Insatt för P&O Normandy Ferries mellan Southampton - Le Havre.

1980 06 07. Omdöpt till NF JAGUAR.

1980 10. Upplagd för vintern i Liverpool.

1981 05 15. Bareboat-chartrad av Isle of Man Steam Packet Co, Douglas, Isle Of Man. Insatt mellan Douglas - Heysham.

1981 12 30. Såld till James Fisher and Sons Plc, Barrow. Dock fortfarande utchartrad till Isle Of Man Steam Packet. Omdöpt till PEVERIL. Hemmahamn Douglas.

1992 12. Såld till Mannin Line Ltd (Isle of Man Steam Packet Co), Douglas, Isle Of Man.

1997. Upplagd i Birkenhead.

1997 11 16 - 1997 11 24. Utchartrad till Irish Ferries Plc, Dublin. Insatt mellan Rosslare - Pembroke Dock.

1997 12 01. Upplagd i Birkenhead.

1998 01 13. Insatt mellan Douglas - Heysham.

1998 07 10. Sista dagen i trafik mellan Douglas - Heysham.

1998 07 13. Upplagd i Birkenhead.

2000 09. Såld till Marine Express Inc, Panama. Omdöpt till CARIBBEAN EXPRESS.

2000 09 27. Avgick Birkenhead mot Santa Domingo.

2000 09. Fick fartyget ett maskinhaveri i Biscaya bukten.

2000 09. Upplagd i Santander, Spanien och väntar på reservdelar.

2003 01. Såld till Cadre shipping, Phnom Pehn, Kambodja. Omdöpt till EXPRESS.

2003 01. Insatt i trafik mellan Trabzon - Sochi. 

2004 01 30. En rapport säger att fartyget gick förlorat detta datum (sjunkit?).

2009. Såld till Indiska upphuggare (är en annan uppgift jag har, vad stämmer?).

M/S HOLMIA.

M/S PENDA.

M/S PEVERIL.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till P&O.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till IOMSP.

Tillbaka till Irish Ferries.

© 2016 faktaomfartyg.