M/S ILMATAR.

Byggd 1964 av Oy Wärtsilä Helsingfors Ab, Helsingfors, Finland.

Varvsnummer. 375.

Dimensioner. 108,27 x 16,40 x 4,50 m.

Efter förlängning. 128,31 x 16,40 x 4,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5101/ 2761/ 680.

Efter förlängning. Brt/ Nrt/ Dwt. 7155/ 3762/ 830.

Efter omklassning. GT/ NT/ DWT. 6659/ 2499/ 843.

Maskineri. En Wärtsilä-Sulzer 12MD51 diesel.

Effekt. 3300 kW.

Knop. 16,5.

Efter ombyggnad. Två Nohab SF116VSF dieslar. En Wärtsilä-Sulzer 12MD51 diesel.

Effekt. 7535 kW.

Knop. 19,0.

Passagerare. 1100.

Efter ombyggnad. 470.

Hyttplatser. 450.

Efter ombyggnad.  470.

Bilar 50.

Efter ombyggnad. 0.

IMO. 6402937.

1962 07 14. Beställd.

1963 10 29. Sjösatt.

Levererades 22 april 1964 till Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland. ILMATAR betyder ungefär "Vindens dotter/drottning/gudinna "

1964 04 22. Gjorde en kryssning mellan Helsingfors - Leningrad - Stettin - Danzig - Lübeck.

1964 06 15. Insatt i de samseglande rederiernas trafik mellan Helsingfors - Stockholm, samt Åbo - Stockholm.

1966 03 13. Fastnar i packis vid Tjärven på Ålands hav. Isbrytaren KARHU skär loss henne samt isbrytaren TOR assisterar.

1968 11 28. ILMATAR kolliderar i tjocka med BOTNIA som skadas svårt. Platsen var mellan Stor-Gotholm och Stocksund, nära Långnäs och 6 personer omkommer, varav 3 dör omedelbart ombord på BOTNIA, sju skadas svårt. ILMATAR dockas i Åbo.

1970 10 02. En jugoslavisk passagerare föll överbord och omkom. ILMATAR sökte i sju timmar utan resultat.

1972 01 10 - 1973 01 08. Insatt mellan Åbo - Stockholm.

1973 01 12. Avgår mot Hamburg, Tyskland.

1973 01 14. Ankom Howaltswerke Werft, Hamburg, Tyskland, där fartyget förlängs, samt man kompletterar maskineriet med två nya dieslar.

1973 05 12 - 1973 05 14. Provtur efter ombyggnad.

1973 05 16. Presentationsresa från Travemünde till Helsingfors.

1973 05 18. Insatt mellan Helsingfors - Travemünde. 

1973 09 01. Insatt på kryssningar för Silja Line.

1973 11 11 - 1974 01 15. Insatt för Silja Line mellan Helsingfors - Stockholm.

1974 01 16. Insatt mellan Stockholm - Åbo.

1974 02 06 - 1974 05. Insatt mellan Helsingfors - Köpenhamn - Travemünde.

1974 04 01. Första fartyg att dockas på Valmets nya varv i Vuosaari.

1974 04 24. Passagerare faller överbord utanför Gedser. Söks i fyra timmar utan resultat.

1974 05 19 - 1974 09. Insatt mellan Helsingfors - Köpenhamn - Travemünde.

1974 09 02 - 1974 09 08. Kryssningar mellan Helsingfors - Visby - Tallinn.

1974 09 11. Upplagd vid Valmet, Nordsjö.

1975 04 18. Två kryssningar Helsingfors - Tallinn.

1975 04 20. En tur mellan Helsingfors - Köpenhamn - Travemünde.

1975 04 25. Kryssning mellan Helsingfors - Tallinn - Kalmar - Leningrad.

1975 05 25 - 1976 07. Utchartrad till Oy Finnlines Ltd. Insatt mellan Helsingfors - Travemünde.

1976 07 06. Kryssningar mellan Åbo - Visby.

1976 07 22. Kryssningar från Helsingfors.

1976 08 18. Kryssningar i Norge.

1977 03 - 1978 03. Kryssningar runtom Europa, sommartid insatt mellan Helsingfors - Leningrad och Helsingfors - Tallinn.

1977 03 17. Upplagd i Trieste.

1978 01 01. Management för kryssningarna, Silja Line.

1978 03 17. Ankom Venedig.

1978 03 18 - 1978 05 30. Insatt på kryssningar i medelhavet.

1978 11 06. Ankom Helsingfors från Genua..

1978 11 08. Ankom Wärtsilä, Sandviken för ombyggnad till kryssningsfartyg.

1979 01 23. Återlevererad efter ombyggnad.

1979 01 30. Avgår i Silja Lines regi på sin första kryssning från Helsingfors till Afrikanska västkusten. 

1979 02 11. Propellerhaveri då hon avgår från Malaga. Återvänder till Malaga.

1979 02 17. Åter i trafik efter reparationer.

1979 11 03 - 1980 01 23. Upplagd i Marseille.

1980 04. Sjömans-Unionens storstrejk når ILMATAR, telegrafisterna lämnar fartyget. Efter att den tyska charteroperatören lovar ett tillägg på ca. 1000 mk/månad till hela befälet, åter i trafik.

1980 06 12 - 1980 08. Insatt mellan Helsingfors - Stockholm (Silja Line).

1980 10 27. Såld till D/S Vesteralens A/S Stormarknes, Norge för 6,5 miljoner USD.

1980 11 04. Registrerad i NIS.

1982 11 27. Upplagd i Toulon, Frankrike.

1984 03. Såld till Palm Beach Cruises S.A, Panama (Grunstad Maritime Overseas Inc Florida) för 5,5 miljoner USD. Omdöpt till VIKING PRINCESS.

1984 04. Ankom San Diego. Insatt för Crown Cruise Line på kryssningar runt Mexiko.

1995 10. Upplagd på grund av att rederiet gick i konkurs.

1997 11. Såld till Deerbroke Invest Inc, Panama (Leo Equity Group Inc, management). Omdöpt till PALM BEACH PRINCESS.

1999. Såld till MJQ Cruises, Panama.

2006 07. Såld till Cruise Holding LLC, Miami, USA. Satt under Panama flagg. Insatt på casinokryssningar.

2008 08. Såld till Platinum Real Estates LLC, Panama. Insatt på casinokryssningar.

2009 19. Så går huvudmaskin sönder.

2009 12 04. Så kom kravet från US Coast guard att om dom inte reparerar maskin, så kommer dom att agera med att stoppa fartyget.

2010 02. Så planerade man att lägga upp fartyget i Haiti som hotellfartyg för hjälparbetare.

2010 04 07. Avgick Palm Beach mot Freeport, Bahamas.

2011 07 27. Såld till Imperial Ships LLC, La Paz, Bolivia.

2011 11. Enligt rapport ska fartyget säljas till upphuggning.

2012 11 19. Ankom Blade Iron Group, Santa Domingo, Dominikanska Republiken för upphuggning.

M/S ILMATAR.

 

M/S ILMATAR.

M/S VIKING PRINCESS.

 

M/S PALM BEACH PRINCESS.

Extrabild.

Tillbaka till FÅA.

Tillbaka till de samseglande rederierna

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Finnlines.

© 2020 faktaomfartyg.