M/S BOTNIA.

Byggd 1967 av Oy Wärtsilä Ab Shipyard, Helsingfors, Finland.

Varvsnummer 384.

Dimension. 101,60 x 18,53 x 4,90 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3514/ 1083/ 1220.

2001. GT/ DWT. 6317/ 1229.

Maskineri. Åtta Wärtsilä-Vaasa 814TK dieslar.

Effekt. 6140 kW.

Knop 19,0.

Passagerare. 1042.

Hyttplatser. 198.

Bilar. 195.

Långtradare. 24.

IMO. 6712631.

Systerfartyg. FLORIA.

Fartyget är en modifierad syster till Skandia och Nordia. Det mest speciella var maskinvalet, som i princip bestod av 8 hjälpmotorer som kunde kopplas in och ut efter behov, utan att för den skull vara dieselelektriskt.

1967 03 02. Sjösatt och döpt av Gudmor fru Disan von Rettig.

1967 10 30. Levererades till Ab Siljarederiet Ab, Åbo, Finland.

1967 11 01 - 1967 11 14. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

1967 11 15 - 1967 12 05. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1967 12 05 - 1968 04 17. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

1968 04 27 - 1968 05 16. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1968 05 16 - 1968 05 25. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

1968 05 25 - 1968 09 15. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1968 09 15 - 1968 11 28. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

1968 11 28. ILMATAR kolliderar med BOTNIA i dimma utanför Långnäs. 3 dör omedelbart, 7 skadas allvarligt, en av dem dör senare på sjukhus i Mariehamn. BOTNIA går till Långnäs, där hon töms. NORDIA tar passagerarna till Norrtälje, HOLMIA tar lasten till Stockholm. Orsak lär varit ovana att köra med radar. BOTNIA lär kört med "North up" så att styrmannen i det avgörande skedet trodde att det var "Head up". ILMATAR hade därför ingen chans att väja.

1968 12 17. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

1969 05 30 - 1969 08 31. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1969 09 01 - 1970 04 13. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

1969 04 13 - 1970 04 30. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1970 04 30. Såld till Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland, vid en omorganisation av Ab Siljarederiet Ab, Åbo.

1970 05 06 - 1970 05 15. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

1970 05 16 - 1970 09 30. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1970 10 01 - 1971 01. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

1971 01. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje.

1972 08 22. Fartyget kolliderar med kajen i Långnäs, samt mindre kollision mot TRE MÅSAR.

1975 03 22. Såld till Compañia Trasmediterranea S.A. Santa Cruz de Teneriffa, Spanien för 20.385.000 FIM för leverans i juni.

1975 03 28. Krockade med kajen i Mariehamn.

1975 05 21. Ankom Rauma för överlämning till nya ägarna.

1975 06 02. Övertagen i Rauma. Omdöpt till CIUDAD DE LA LAGUNA.

1975 06 05. Avgick Rauma mot Helsingfors.

1975 09 06. Avgick Helsingfors mot Kiel.

1975 06 11. Kolliderade med ett fraktfartyg i Holtenau slussen. Reparerades vid HDW Kiel.

1975 06 14. Ankom Cadiz.

1975 07 19 - 1975 07 21. Avgick Cadiz mot Santa Cruz de Tenerife.

1975 07 29. Insatt mellan Palmas - Santa Cruz de Tenerife.

1975 12 - 1976 01. Fem evakueringsresor  mellan Las Palmas - Villa Cisneros (operation Golondrina)

1979. Insatt mellan Arrecife - Puerto Del Rosario.

1980. Insatt mellan Teneriffa - La Palma - La Gomera - El Hierro.

1992 06. Insatt mellan Valencia - Ibiza/ Malaga/ Melilla - Almeria, samt Algeciras - Ceuta.

  1995. Under hösten insatt mellan Almeria - Melilla.

1997 04. Insatt mellan Valencia - Palma de Mallorca.

1998 10. Såld till Naviera Armas S.A. Santa Cruz de Teneriffa, Spanien.

1998 10. Övertagen i Algeciras. 

1998 10 - 1999 02. Ombyggd vid Astilleros de Santander, Santander, Spanien.

1999 04. Omdöpt till VOLCAN DE TENAGUA

1999 05 30. Insatt på endagskryssningar från Las Palmas de Canaria.

2002. Ny utgångshamn. Arguinneguin för dagkryssningar.

2004 06 01. Insatt mellan Los Christianos - El Hierro.

2007 06. Omdöpt till ASSALAMA. Satt under Panama flagg. Upplagd i Las Palmas.

2007 12 10. Insatt mellan Puerto del Rosario - Tarfaya.

2008 04 30. Gick fartyget på grund utanför Tarfaya och samtliga ombord evakuerades.

2008 05 02. Förklarades fartyget totalförlust.

Ritning på M/S BOTNIA.

M/S BOTNIA.

M/S CIUDAD DE LA LAGUNA.

M/S VOLCAN DE TENAGUA.

M/S ASSALAMA.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Bore Line.

Tillbaka till Trasmediterranea.

Tillbaka till Armas.

© 2015 faktaomfartyg.