M/S HAMMERSHUS.

Byggd 1965 av Jos L Meyer Verft, Papenburg-Ems, Tyskland.

Varvsnummer, 533.

Dimensioner. 86,90 x 16,00 x 4,20 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3050/ 1555/ 660.

Maskineri. Två Deutz SBV12M350 dieslar.

Effekt. 5884 kW.

Knop 17,0.

Passagerare. 1000.

Hyttplatser. 218.

Bilar. 78.

IMO. 6511001.

1964. Beställd av Valborg Line A/S och fartyget påtänkta namn var LISETTE, men rederiet gick i konkurs och beställningen övertogs av A/S D/S på Bornholm af 1866.

1965 03 13. Sjösatt.

Levererades 21 juni 1965 till A/S D/S på Bornholm af 1866, Rönne, Danmark.

1965 06 23. Insatt mellan Köpenhamn - Rönne - Ystad.

1967 01 21. Vid start av ena huvudmaskinen i Rönne, så fick fartyget vevhusexplosion och det tilltänkta chartern till Grenaa-Hundested Linien A/S kunde inte genomföras som skulle påbörjas 22 januari.

1967 01 30. Avgick Rönne efter reparation av huvudmotorn mot Hundested.

1967 01 31 - 1967 03 17. Utchartrad till Grenaa-Hundested Linien A/S. Insatt mellan Grenå - Hundested.

1973 06 01. Övertagen av Ministeriet för offentliga arbejder, Det Danske Statsbaner, Köpenhamn och sällskapet fick ett nytt namn, Bornholmstraffiken.

1973 06 01. Insatt mellan Köpenhamn - Rönne - Ystad, förutom.

1973 06 26 - 1973 09 27. Insatt mellan Rönne - Travemünde i samarbete med TT-Line.

1974 06 18 - 1974 09 12. Insatt mellan Rönne - Travemünde i samarbete med TT-Line.

1975 06 17 - 1975 09 11. Insatt mellan Rönne - Travemünde i samarbete med TT-Line..

1976 06 22 - 1976 09 16. Insatt mellan Rönne - Travemünde i samarbete med TT-Line.

1977 06 21 - 1977 09 15. Insatt mellan Rönne - Travemünde i samarbete med TT-Line..

1978 06 20 - 1978 09 14. Insatt mellan Rönne - Travemünde i samarbete med TT-Line.

1979 05 26 - 1979 08 30. Insatt mellan Rönne - Travemünde i samarbete med TT-Line.

1980 06 17 - 1980 08 28. Insatt mellan Rönne - Travemünde i samarbete med TT-Line.

1981. Ombyggd vid Aalborg Værft A/S, Ålborg, Danmark med sidosponsoner.

1991. Under våren tagen ur drift för att bli reservfartyg och läggs upp i Rönne.

1992. Ombyggd vid Öresundvarvet, Landskrona.

1992 07- 1992 08. Insatt i trafik eftersom PEDER OLSEN fick maskinhaveri.

1992 08. Upplagd i Landskrona.

1993 04 29. Såld till Hellenic Mediterranian Line, Pireus, Grekland. Omdöpt till CYNTHIA I.

1993 05. Insatt mellan Brindisi - Korfu - Igoumenitsa - Patras.

1994 05. Såld till United Shipping Co, Panama. Omdöpt till KRALJICA MIRA.

1994 05. Insatt i Sem Maritime Companys trafik mellan Split - Ancona.

2003 04 01. Insatt mellan Zadar - Ancona, samt vissa turer mellan Mali Losinj - Ancona.

2005 01. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till ALJICA MIRA (på pappret).

2005 02 25. Ankom Alang, Indien.

M/S HAMMERSHUS.

M/S CYNTHIA I.

M/S KRALJICA MIRA.

Tillbaka till Bornholmstrafikken.

Tillbaka till Grenaa-Hundested A/S.

Tillbaka till HML.

Tillbaka till SEM Maritime.

© 2021 faktaomfartyg.