M/S FREE ENTERPRISE IV.

Byggd 1969 av I.C.H. Holland, Werf Gusto Yard, Schiedam, Holland.

Varvsnummer. 719.

Dimensioner. 117,51 x 19,44 x 4,28 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5049/ 1945/ 1132.

Maskineri. Tre Smit-MAN RBL 6612 dieslar.

Effekt. 9000 kW.

Knop 19,0.

Efter byte av en huvudmaskin. En MaK 9M453 dieslel, två Smit-MAN RBL 6612 dieslar.

Effekt. 9000 kW.

Knop. 19,0.

Passagerare. 1132.

Hyttplatser. 68.

Bilar. 280.

Långtradare. 20.

IMO. 6910453.

1969 03 01. Sjösatt.

Levererades 28 maj 1969 till European Ferries Group, Dover, England.

1969 05 29. Gjorde fartyget olika sjötester.

1969 06 01. Förta turen mellan Dover - Zeebrügge, därefter insatt på Dover - Calais/ Zeebrügge/ Boulogne. 

1970 01 04. Provanlöp i Southampton.

1973. Insatt mellan Dover - Calais.

1976 05 20. Insatt mellan Cairnryan - Larne.

1976. Under vinterm stationerad som reservfärja i Dover.

1977 04 06 - 1977 10 02. Insatt mellan Cairnryan - Larne.

1977 10 30 - 1977 12 31. Insatt mellan Cairnryan - Larne.

1978. Insatt mellan Cairnryan - Larne.

1982 02 18 - 1982 04. Insatt mellan Felixstowe - Zeebrügge.

1983 02 - 1983 04. Insatt mellan Felixstowe - Zeebrügge.

1984 02 - 1984 03 28. Insatt mellan Felixstowe - Zeebrügge.

1985 02 - 1985 04. Insatt mellan Felixstowe - Zeebrügge.

1986 05 - 1986 07 10. Insatt mellan Cairnryan - Larne.

1986 07 13. Avgick från Irländska sjön mot Dover för underhållsarbeten.

1986 08 03. Insatt mellan Dover - Boulogne.

1987 01 09. P&O övertar Townsend Thoresen

1987 12 04. Sista dagen i trafik mellan Dover - Boulogne.

1987 12 05. Upplagd i Chatham, England.

1988 03 08. Meddelades det att det Grekiska rederiet Kefallonia Shipping Co., Pireus (Strintzis Lines S.A.), Grekland köpt fartyget, men någon affär blev det inte.

1988 03 09. Såld för 3,5 miljoner USD till Atlantic Link Trading Ltd, Nassau, Bahamas. (Sea-Link Rederi Ab, Nacka). Omdöpt till FALSTER LINK.

1988 03 10. Lämnar Chatham med kurs mot Malmö.

1988 04. Ombyggd vid Öresundsvarvet, Landskrona med ny bogport, samt allmän uppfräschning.

1988 05. Överförd till Windspoint Shipping Co Ltd, Nassau, Bahamas.

1988 06 01. Insatt för GT-Link mellan Gedser - Travemünde.

1989. Får fartyget problem med ena huvudmaskinen, som byts ut vid HDW, Kiel.

1990 04 01. Ändrar trafiken till Gedser - Rostock.

1991 01 05. Insatt för Europa Linien A/S, Gedser.

1993 06 18 - 1993 08 18. Insatt mellan Gedser - Travemünde.

1994 06 28. Bryter brand ut på bildäck på resa mot Gedser och en person omkom. Fartyget tas ur trafik för reparation.

1996 08. Såld till F.L. Shipping Ltd, Nassau, Bahamas.

1996 08 11. Upplagd i Rostock.

1997 04 09 - 1997 04 19. Insatt för Scandlines mellan Gedser - Rostock.

1997 04 20. Upplagd i Rostock och satt till försäljning.

1998 02. Såld till El Salam Shipping & Trading, Kairo, Egypten (Registrerad för Feleela Inc. S.A., Panama City, Panama).

1998 02 26. Avgick Rostock mot Port Said.

1998 05. Omdöpt till TAG AL SALAM. Insatt mellan Port Safaga - Duba.

2006 02. Såld till Indiska upphuggare.

2006 03 08. Ankom Alang, Indien för upphuggning.

M/S FREE ENTERPRISE IV.

  

M/S FALSTER LINK.

M/S TAG AL SALAM.

Tillbaka till Townsend Thoresen.

Tillbaka till GT-Link.

Tillbaka till Europa Linien.

Tillbaka till Scandlines.

Tillbaka till El Salam Maritime.

© 2014 faktaomfartyg.