M/S FRANCIA.

Byggd 1968 av Gerh. Voldnes, Fosnavaag, Norge.

Varvsnummer. 8.

Dimensioner. 58,39 x 10,02 x 3,41 m.

Efter förlängning. 68,01 x 10,02 x 3,75 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 376/ 246/ 850.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt.499/ 374/ 1240.

Maskineri. En 6-cyl, Nohab diesel.

Effekt. 662 kW.

Knop. 11,5.

Svenskt RN. 11335.

IMO. 6812754.

Levererades i maj 1968 till N.V. Latona (Vereenigd Corgadoorskantoor) Amsterdam, Holland som var Götha-bolagets Holländska dotterbolag.

1971 08. Omdöpt till TOR FRANCIA.

1973. Såld till Thunbolagen, Lidköping. Ombyggd och förlängd vid Falkenbergs varv, Falkenberg.

1973 05. Omdöpt till THUNPALL 1 och satt i trafik.

1985 11 09. På resa Lübeck - Falkenberg grundstötte fartyget vid Morups Tånge. Drogs flott och fördes till Falkenberg där hon kondemnerades. Fartyget övertogs som bärgarlön till Scandinavian Towage & Salvage (Scan Tugs) AB, Göteborg.

1985 12. Såld till Albert E Boye & Co IS och Dan Harboe Nielsen, Marstal, Danmark.

1985 12 18. Bogserad till Svendborg Værft för reparationsarbeten.

1986 05 04. Omdöpt till START och åter i fart.

1993 09.  Dan Harboe Nielsen är ensamägare.

1998 09. Såld för 1,7 miljoner DKK till Jan Condrup & Jutta och Jörgen Grube, Marstal, Danmark. Omdöpt till JUTO.

2004 07. Såld till Aksaray Maritime Co Ltd, Panama (Satt under Nordkoreansk flagg). Omdöpt till AHMED H.

2007 09. Såld till Muhannad A.A, Freetown, Sierra Leone. Omdöpt till SOOMY.

2010 10 01. Satt under Nordkoreansk flagg

M/S FRANCIA.

Tillbaka till Rederi Ab Götha.

Tillbaka till Tor Line.

Tillbaka till Thunbolaget.

© 2011 faktaomfartyg.