M/S FINNKRAFT.

Byggd 2000 av Jinling Shipyard, Nanjing, Kina.

Varvsnummer. 703.

Dimensioner. 162,20 x 20,60 x 6,60 m.

GT/ NT/ DWT. 11530/ 3459/ 8050.

Maskineri. En MAN-B&W 12V48/60 diesel.

Effekt. 12600 kW.

Knop. 20,0.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastmeter. 1891.

IMO. 9207883.

Systerfartyg. FINNHAWK. FINNMASTER. FINNREEL.

1999 09 20. Kölsträckt.

2000 04 22. Sjösatt.

Levererades 30 november 2000 till Nordic Forest Terminals AB, London, England. Utchartrad till Finnlines Cargo.

2001 01 20. Insatt mellan Kotka - Lübeck.

2005 05 27. På resa från Åbo - Tyskland, gick fartyget på grund vid Kopphäll i Korpo (position Lat.60 07,62 Lon. 21 40,49) efter att hon hade fått blackout i maskin.

2005 05 28. Kom loss från grundet.

2005 05 29. Fortsatte mot Tyskland.

2005 07 25. Insatt mellan Helsingfors - Köpenhamn - Oslo - Halmstad - Malmö.

2007 01 03. Insatt mellan Helsingfors - Århus.

2006 01 09. Såld till Parlines RoRo II KS, Norge (management Norbulk Shipping UK Ltd).  Satt under Brittisk flagg, hemmahamn London.

2008 02 28. Såld till Finnlines, Helsingfors, Finland.

2008 05 29. Hemmahamn Helsingfors, Finland.

2016 02 08. Insatt mellan Hangö - Gdynia.

20??. Insatt mellan Helsingfors - Århus - Rostock - Helsingfors.

2021 08 15. Avgick Helsingfors mot Århus, men i höjd med Östra Gotland fick fartyget maskinproblem och började gå mot Norvik, Nynäshamn. Bogserbåten ORION kom ut för att assistera.

2021 08 17. Ankom Norvik.

2021 08 22. Avgick Norvik efter reparation.

2024 03. Anmäld såld till Linea Fred Olsen, Las Palmas, Spanien.

2024 03 23 - 2024 04 01. Avgick Travemünde mot Bilbao - Las Palmas.

2024 04. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till BENTAYGA CARGO. Insatt i trafik mellan Kanarieöarna.

M/S FINNKRAFT.

Fler bilder från grundstöttningen.

Tillbaka till Finnlines.

Tillbaka till Lineas Fred Olsen.

© 2024 faktaomfartyg.