M/S FINNHANSA.

Byggd 1966 av Oy Wärtsilä Ab, Helsingfors, Finland.

Varvsnummer. 377.

Dimensioner. 134,40 x 20,10 x 5,70 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 7481/ 3496/ 2510.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 9491/ 4920/ 2002.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 10487/ 4600/ 2002.

Maskineri. Två Wärtsilä-Sulzer 8RD56 dieslar.

Effekt. 10300 kW.

Knop. 20,0.

Passagerare. 1424.

Efter ombyggnad. 1057.

Efter ombyggnad. 853.

Hyttplatser. 350.

Efter ombyggnad. 875.

Efter ombyggnad. 905.

Efter ombyggnad. 853.

Bilar 308.

Efter ombyggnad. 95.

Efter ombyggnad. 0.

IMO. 6509371.

Systerfartyg. FINNPARTNER. PRINS HAMLET. BOHÈME.

1963 11 19. Beställd. 

1964 12 01. Sjösatt och döpt av Fru Sylvi Kekkonen.

1965 03 18. Bröt det ut brand på fartyget som försenade leveransen som var planerad till 15 juni 1965.

1965 12 16. Återigen brand ombord, men släcktes av varvets personal.

Levererades 28 mars 1966 till Merivienti Oy, Helsingfors, Finland.

1966 03 31 Insatt i trafik för Finnlines mellan Helsingfors - Nynäshamn - Karlskrona - Lübeck - Slite - Helsingfors. Efter några år endast Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde.

1966 10 13. Pga. övertidskonflikt blir hon liggandes i Helsingfors.

1966 11 11. Anländer Karlskrona med Finnlines 100 000:e passagerare.

1967. Under sommaren gjorde fartyget weekend resor mellan antingen Lübeck - Rönne eller Helsingfors - Sandhamn.

1967 07 20. Räddade fyra DDR-flyktingar från en segelbåt.

1969 03 06. Sjukdomsfall ombord. Patienten hämtas med helikopter.

1970 03 24. Sjukfall ombord. Helikopter hämtar blodplasma åt patienten, men pga dåligt väder fås det till fartyget först nästa dag med hjälp av en lotsbåt från Porkkala.

1970 12 31. Såld till Enso-Gutzeit Oy, Helsingfors, Finland.

1972 03 01-1972 04 27. Ombyggd vid Howaldtswerke-Deutsche Werft AG, Kiel, Tyskland. 288 nya hyttplatser tillkommer.

1973 04. Restaurangdäcket förnyas. Poolen slopas.

1977 01 05. I svår sjögång och 22 m/s vindstyrka förlorar FINNHANSA sin bogport ca 4 sjömil utanför Gråhara. Återvänder till Helsingfors.

1977 05 09. Meddelas att FINNHANSA skall dras ur trafik.

1977 09 03. Passagerare faller överbord strax utanför Hoburgen, Gotland. Omkommer.

1977 09 13. Såld till Birka Line Ab, Mariehamn, Finland för ca 50 miljoner SEK för leverans 1978.

1978 01 09. Levererad till Birka Line Ab, Mariehamn. Omdöpt till PRINSESSAN.

1978 01 18. Insatt i Ålands Linjen trafik mellan Stockholm - Mariehamn.

1978 12 16. Svensk passagerare försvann från fartyget på resa mellan Stockholm - Mariehamn.

1980. Ombyggd vid Howaldtswerke-Deutsche Werft AG, Hamburg, Tyskland. Får nya hyttplatser tillbyggt, samt nya konferensutrymmen.

1980 04. Åter i trafik.

1982 11 07. Brand i fartygets värmecentral när hon ligger i Mariehamn, släcks på ca. 2 timmar. Avgår till Stockholm något försenad.

1986 04. Upplagd i Mariehamn, samt satt till försäljning.

1987 04 24. Såld till Inter Orient Navigation Co Ltd, Limassol, Cypern för 4 miljoner USD. Omdöpt till PRINCESA MARISSA i Oskarshamn.

1987. Insatt för Louis Cruises Lines på Medelhavskryssningar.

1990. Registrerad för Princesa Marissa Co, Ltd, Limassol, Cypern.

2005 06 - 2005 09. Insatt mellan Pireus - Rodos - Limassol

2005 09. Upplagd i Limassol.

2006 03. Upplagd i Drapetsona.

2006 06 19 - 2006 09 11. Insatt mellan Pireus - Rhodos - Limassol.

2006 07. Utchartrad till Kanadensiska myndigheter för att evakuera medborgare från Libanon, gjorde en tur till Tyr och tillbaka till Larnaca.

2007. På hösten, upplagd.

2008 04. Såld till Indiska upphuggare.  

2008 05. Omdöpt till PRINCE. Satt under Georgisk flagg, hemmahamn Batumi för sin sista resa till Alang, Indien.

2008 06 16. Kördes upp på stranden i Alang.

M/S FINNHANSA.

M/S PRINSESSAN.

M/S PRINCESA MARISSA.

Ombord.

Tillbaka till Finnlines.

Tillbaka till Ålandslinjen.

Tillbaka till Louis Cruise Line.

© 2011 faktaomfartyg.