M/S FÄRJA 61/299.

Byggd 1976 av Lunde Varv & mekaniska Verkstad, Lunde.

Varvsnummer. 16.

Dimensioner. 65,00 x 11,72 x ? m.

Efter ombyggnad. 65,00 x 14,40 x 3,45 m.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 365/ 147.

Maskineri. Fyra Volvo-Penta TAMD 120 dieslar.

Effekt. 1306 hk.

Knop. 10,5.

Efter maskinbyte. Fyra Mitsubishi S6R2 dieslar.

Effekt. 960 kW.

Knop. 10,5.

Passagerare. 180.

Bilar. 58.

Systerfartyg. FÄRJA 61/311.

Levererades 1976 till Statens Vägverk, Stockholm.

1976. Insatt i trafik mellan Finnsbo - Skår.

1988 - 1993. Allmän reservfärja i Göteborgs regionen.

1989. Fick namnet GULLBRITT inofficiellt.

1992. Överförd till Vägverket Produktion Väst, Göteborg.

1993. Såld till Vägverket Produktion Ost, Vaxholm.

1993 09 17. Ankom Tenö Varv, Vaxholm. Upplagd.

1994 06. Ombyggd, förlängd, breddad, samt ny styrhytt, samt maskineriet bytts ut.

1995 03 31. Omdöpt till BODILLA av Vaxholms kommunalfullmäktiges ordförande, Anne Losman-Flood vid en cermoni vid Tenö varv, Vaxholm. Namnet Bodilla kommer från en kraftfull fruntimmer som rodde folk och fä mellan Fårö - Fårösund någon i slutet av 1800 talet.

1995 04. Efter diverse provkörningar. Insatt mellan Fårösund - Broa.

1996 01 01. Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. 

2004 06 15. Fick fartyget haveri på ena propelleraggregatet.

2004 06 16. Åter i trafik.

2006 06 07. Ankom Beckholmen i Stockholm för varvsöversyn.

2010 04 01. Överförd till Trafikverket Färjerederiet, Vaxholm.

M/S FÄRJA 61/299 BODILLA. 

Tillbaka till Vägfärjor.

© 2020 faktaomfartyg.