M/S DJURGÅRDEN 9.

Byggd 1981 av Kalmar Varv Ab, Kalmar. (skrovet).

Utrustad vid Boghammar Marin Ab, Lidingö.

Varvsnummer. 1076.

Dimensioner. 27,00 x 6,85 x 2,22 m.

Brt/ Nrt. 83/ 36.

Efter ombyggnad. GT/ NT. 116/ 67.

Maskineri. En Scania DSI 11 diesel.

Effekt. 199 kW.

Knop. 9,0.

Efter maskinbyte. En Volvo Penta TAMD 103A diesel.

Effekt. 199 kW.

Knop. 9,0.

Efter maskinbyte. En Scania DI12 59M K

Effekt. 220 kW.

Knop. 9,0.

Passagerare. 300.

KM RN. 12883. 

Systerfartyg. DJURGÅRDEN 10.

Levererades i juli 1981 till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.

1981 09 08. Insatt i trafik till och från Djurgården.

1994. Management, Stockholms Sjötrafik AB.

2002 04. Nytt maskineri installeras.

2003 06 27. När färjan skulle lägga till vid Nybroplan så får Kapten inte stopp på den, utan färjan ränner rakt in i kajen. 8 av de 21 passagerarna skadas, 4 fick föras till sjukhus med lättare skador. Inga tekniska fel hittas på färjan utan olyckan förklaras med att det vid olyckstillfället var mycket båttrafik i Nybroviken, samt att propellern kaviterade.

2005. Ombyggd vid Oskarshamns Varv, Oskarshamn med större styrhytt, samt ny inredning. 

2005 04 21. Bogserad från Oskarshamn mot Stockholm.

2005 05. Åter i trafik.

2007 04 16. Management Blidösundsbolaget Ab.

2007 06 14. Kolliderar med M/T OLJEX utanför Allmänna gränd, får mindre skador och kan fortsätta i trafik.

2011. Nytt maskineri installeras vid Rindö Marine Ab.

2011 09 06. Vid tillägg vid Slussen blir det kajstuds och flera passagerare faller omkull.

2011 12. Byts maskin ut mot en ny likadan, då den andra av outgrundliga skäl bara "lade av" vid oväntade situationer.

2014 04 17. Management Djurgårdens Färjetrafik Ab.

2019. Ombyggd vid Stockholms Reparations varv, Beckholmen.

M/S DJURGÅRDEN 9.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Blidösundsbolaget.

© 2019 faktaomfartyg.