M/S BORNHOLM.

Byggd 1930 av Burmeister & Wain, Köpenhamn, Danmark.

Varvsnummer. 570.

Dimensioner. 77,72 x 11,61 x 3,47 m.

Brt. 1359.

Maskineri. En 6-cyl, B&W diesel.

Effekt. 1900 hk.

Knop. 13,5.

Passagerare. 170.

Efter ombyggnad. 470.

Efter ombyggnad. Hyttplatser. 170.

Efter ombyggnad. Bilar. 25.

IDno. 5255521.

1929 11 28. Sjösatt.

Levererades 22 mars 1930 till A/S Dampskibsselskab paa Bornhom af 1866, Rønne, Danmark.

1930 03. Insatt mellan Köpenhamn -  Rønne.

1940 08 30. Såld till Nordenfjeldske D/S, Trondheim, Norge. Omdöpt till RAGNVALD JARL

1940 09 01. Avgick Köpenhamn mot Fredrikstad där fartyget byggdes om.

1942 10 30 - 1943 10 27. Insatt mellan Bergen - Trondheim.

1943 10 27 - 1944 09 21. Insatt mellan Trondheim - Tromsö.

1944 09 12 - 1945. Beslagtagen av Tyska marinen, men aldrig använd, då varvet som skulle bygga om fartyget förhalade arbetet.

1946 07 06. Insatt mellan Bergen - Kirkenes

1956 02. Omdöpt till HARALD JARL.

1956 07 26. Såld till Lübeck-Linie AG, Lübeck, Tyskland. Omdöpt till NORDLAND. Ombyggd vid Flender-Werft, Lübeck.

1956 05 03. Insatt på kryssningar i Nordeuropa.

1956 06 - 1959. Insatt mellan Travemünde - Köpenhamn - Helsingborg/ Travemünde - Rönne (sommartrafik).

1959. Under hösten och vintern, insatt på kryssningar i Nordeuropa.

1970. Såld till Carelia Lines, Helsingfors, Finland. Omdöpt till SUVETAR. Insatt mellan Helsingfors - Visby.

1972 - 1974. Upplagd som hotellfartyg i Rotterdam.

1974 04 27. Ankom Aviles, Spanien för upphuggning. 

M/S BORNHOLM.

M/S NORDLAND.

Tillbaka till Bornholmstrafikken.

Tillbaka till Hurtigruten

© 2015 faktaomfartyg.