M/S BORE I.

Byggd 1973 av Oy Wärtsilä Ab Åbo, Finland.

Varvsnummer. 1199.

Dimensioner. 127,80 x 22,05 x 5,92 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 8528/ 3948/ 2100.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 12281/ 4098/ 1775.

Maskineri. Fyra Wärtsilä-Sulzer 9ZH40/48 dieslar.

Effekt. 13240 kW.

Knop. 19,0.

Passagerare. 1200.

Senare omklassad till. 380.

Hyttplatser 432.

Bilar. 359.

Efter ombyggnad. 344.

Lastmeter. 540.

Signal. OIBN.

IMO. 7224459.

1969 08 28. Beställd av Oy Siljavarustamo - Ab Silja Rederiet, Åbo, Finland.

1971 10 26. Kontraktet övertaget av Höyrylaiva Oy Bore - Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland. Priset för fartyget var 45 Milj FIM.

1972 04 27. Kölsträckt.

1972 07 11. Sjösatt.

1973 01 15. Funderar Siljarederiet på att lansera Bore 1 jungfrutur under lanseringen ”Jungfrur gratis”. Det var tänkt att 100 personer födda i jungfruns stjärntecken skulle få åka med gratis på jungfruturen.

Levereras 15 mars 1973 till Ångfartygs Ab Bore Åbo Finland.

1973 03 16. Avgick Åbo med 250 inbjudna gäster mot Stockholm.

1973 03 17. Visades upp vid Stadsgården, Stockholm

1973 03 17. Insatt i Silja Lines trafik mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1973 05 01. Anordnades en kryssning för resebyråtjänstemän från Åbo till Helsingfors.

1973 05. Insatt mellan Helsingfors - Stockholm under SVEA REGINA varvsbesök.

1973 11 05. Bottenkänning i Furusundsleden i närheten av Yxlan. 

1973 11 25 - 1973 12 02. Varvsbesök.

1973 12 24 - 1973 12 26. Julkryssning mellan Stockholm - Helsingfors.

1975 05 30. Gick på grund vid Föglö. Fick mindre skador och behövde inte uppsöka varv.

1976 03 03. Gick på grund vid Valöarna i Stockholms skärgård. Drogs loss och gick till Finnboda varv för reparation. När fartyget kommit in i dockan fick fartyget slagsida och lade sig mot dockans kant. (Murkna bottenstockar på varvet lär varit orsaken).

1976 04. Åter i trafik.

1978 02 28. På morgonen i höjd med Furusund på väg in mot Stockholm drabbades fartyget av propellerproblem. lyckades ta sig till Stockholm och gick där till Finnboda för kontroll och reparation. Dagen därpå (1/3) sattes Svea Regina in på Bore I:s turlista mellan Stockholm och Åbo under en kortare period.

1978 03 28. Fick fartyget bottenkänning efter ca en timmes avgång från Stockholm. Inga skador.

1978 04 21. Transporterar den första lasten med uranbränsle till nya kärnkraftverket Olkiluoto på en ordinarie överfart! (Torde vara rätt otänkbart i dagens läge).

1980 07 11. Såld till Suomen Höyrylaiva Oy/ Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland.

1980 09 01. Omdöpt till SKANDIA.

1980 12 21. En passagerare backar sin bil ut genom M/S SKANDIA akterport rätt ut i havet. Hon låg med bogen till i Åbo och de öppnade akterporten för vädring.

1981 11 18. En städerska dog på M/S SKANDIA bildäck, kom under en tug-master i Åbo (lossar trailers).

1982 07 27. I trafik Åbo - Stockholm. Varannan vecka avgång från Åbo på morgonen och varannan vecka avgång från Värtan på morgonen. Liggedagar på måndagar.

1982 09 22. Kl. 22.07 kolliderar fartygets styrbordssida med skiftets flytfyr i hård sydlig vind. Fartyget upptäckte på återresan den 23/9 att bojen drivit iland öster om farleden. Kontakt togs med Houtskärs lotsen och Seili placerade tillbaka fyren några dagar senare.

1982 10 20. Vid angöring i Mariehamn i hård vind skadades 4 luftrörsskydd på skrovsidan.

1982 11 01. Efter ankomst på morgonen till Åbo låg stilla till följande morgon.

1982 11 08. Liggedag i åbo.

1982 11 15. Liggedag i Värtan. Avgick kl. 22.30 mot Åbo.

1982 11 16. Ankom till Åbo kl. 08.09 och låg sedan stilla där.

1982 11 18. Förhalades kl. 07.03 - 07.30 och försökte förtöja fartyget på utsidan av Fennia, men försöket misslyckades. ett nytt försök gjordes kl. 10.45-11.07 och då lyckades man få fast henne på utsidan av Fennia. Upplagd i Aura å i Åbo bredvid FENNIA.

1983 04 18. Kl. 06.10 ankommer bogserbåtarna Fart och Iso-Pukki. Kl. 06.15 påbörjas bogsering och kl. 07.05 förtöjd i Västra Hamnen.

1983 04 30. Kl. 10.40 kopplar bogserbåten Ferro i fören och Iso-Pukki i aktern. Kl. 11.42 påbörjas bogsering. Kl. 13.10 är fartyget förtöjt i Wärtsiläs docka i Åbo. Kl. 13.30 påbörjas tömning av dockan och kl. 16.00 är dockan torr.

1983 05 06. Kl. 11.00 påbörjas fyllning av dockan. Kl. 11.45 ”Off the blocks”. Kl. 13.00-14.15 bogserad till kaj nr 32 av Iso-Pukki och Fart.

1983 05 08. Utchartrad till Larvik-Frederikshavnferjen A/S, Larvik, Norge.

1983 05 08. Kl. 18.00 avgick från Åbo mot Larvik.

1983 05 10. Kl. 07.40 anlänt till Larvik. Städning och proviantering av fartyget.

1983 05 11. Insatt mellan Larvik - Frederikshavn och vid första avgången från Larvik kl. 22.10 så var bland annat 608 passagerare med.

1983 05 12. Ankom till Fredrikshavn kl. 07.51. Avgick åter mot Larvik kl. 21.00 med 373 passagerare.

1983 05 13. Ankom Larvik kl. 07.00 och avgick kl. 08.00. Ankom Fredrikshavn kl. 13.50 och avgick åter mot Larvik kl. 15.35. Ankom Larvik kl. 21.15 och avgick åter mot Fredrikshavn kl. 22.10. Gjorde därefter enkelturer måndag - torsdag och dubbelturer fredag - söndag, samt även vissa tisdagar.

1983 06 03. Sista ankomsten kl. 08.44 till Larvik från Fredrikshavn. Avgick kl. 13.03 från Larvik mot Åbo.

1983 06 05. Ankom Åbo kajplats nr 3 kl. 07.55 efter avslutad charter.

1983 06 07 - 1983 08 22. Insatt mellan Åbo - Stockholm.

1983 08 22. Upplagd i Åbo.

1983 09 16. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1983 10 01. Avgick Åbo mot Göteborg.

1983 10 03. kl. 06.20 kopplat bogserbåtarna Camp, Hector och Knut. kl. 07.25 förtöjd i Cityvarvet, Göteborgs docka nr 3. Kl. 09.15 dockan torrlagd.

1983 10 03. Såld till Stena Cargo Line Ltd, Nassau, Bahamas.

1983 10 04. Kl. 07.40 påbörjat fyllning av docka. Kl. 08.20 ”Off the blocks”. kl. 08.55-09.20 skiftat från dockan till Stena terminalen. Kl. 12.00 fartyget levererat till Stena Line och flaggan bytt till Bahamas. Övertagen och omdöpt till STENA BALTICA. Upplagd i Göteborg.

1983 10 12. Såld till U.S.S.R. Baltic Shipping Co, Leningrad, Sovjetunionen för 13 miljoner USD. Omdöpt till ILICH.

1983 11. Ankom Cityvarvet, Göteborg för ombyggnad där bland annat främre blind skorstenen togs bort.

1984 05 30. Insatt mellan Stockholm - Leningrad.

1991 09 01. Ändrar rederiet marknadsnamn till Baltic Line. Insatt mellan Stockholm - St Petersburg/ Stockholm - Riga.

1991 09 06. Hemmahamn St Petersburg.

1995 03 27. Insatt mellan Nynäshamn - St Petersburg / Nynäshamn - Riga.

1995 12 06. Fartyget får order om att gå till Stockholm i stället för Nynäshamn.

1995 12 07. Ankommer Frihamnen, Stockholm där fartyget blir belagt med kvarstad.

1996. Flyttas fartyget till masthamnen för vidare uppläggning.

1996. Flyttat till Frihamnen för vidare uppläggning.

1996 08 28. Såld för 17 miljoner SEK på auktion till ScanSov Transport (Penomi Shipping Co, Valletta, Malta).

1996 10 10. Bogseras från Stockholm till Åbo för reparationer.

1996 10 14. Ankommer Turun Korjautelakka Oy/ Åbo Reparations varv, Åbo Finland. Där man bland annat svetsar igen bogporten, maskineriet renoverades, samt en allmän uppfräschning görs av hela fartyget.

1996 10. Omdöpt till ANASTASIA V. (Registrerad i det Cypriotiska skeppsregistret, hemmahamn Limassol).

1997 02. Begärd i kvarstad igen p.g.a. obetalda räkningar till varvet.

1997 05 07. Såld till Windward Venture Shipping Co, Bridgetown, Barbados 

1997 05. Utchartrad till Windward Lines trafik i Karibien.

1997 05 11. Omdöpt till WINDWARD PRIDE. Registrerad på Saint Vincent & Grenadines, hemmahamn Kingstown.

1997 05 15. Avgick Åbo mot Rotterdam.

1997 05 24. Avgick Rotterdam mot Karibien.

1997 07 05. Insatt mellan Barbados - St Vincent - St Lucia - Dominikanska republiken - Trinidad - Isla Margarita - Puerto La Cruz - St Vincent. 

1997 08 12. Upplagd 

1997 08 17. Avgår mot Åbo, Finland.

1997 09 30. Ankommer Turun Korjaustelakka Oy, Åbo för inspektion.

1997 10. Utchartrad till Estonian Shipping Company, Tallinn, Estland.

1997 10 30. Insatt för Estlines trafik mellan Stockholm - Tallinn. Omdöpt till BALTIC KRISTINA. Överförd till det Estniska Skeppsregistret, hemmahamn Tallinn.

1998. Renoveras fartyget invändigt, bogporten öppnas, en tredje innerport monteras.

2000 12 22. Sista dagen i trafik för Estline mellan Tallinn - Stockholm.

2000 12 23. Utchartrad till Hansatee Shipping, Tallinn, Estland. Insatt i Tallinks trafik mellan Paldiski - Kapellskär.

2002 09. Riga Sea Line, Riga, Lettland lägger ett förköpsbud på färjan.

2002 10 01. Avslutad trafik mellan Paldiski - Kapellskär, samt avslutad charter för Hansatee Tallink.

2002 10 06. Upplagd i Riga, Lettland i väntan på att förhandlingarna om köp för Riga Sea Line ska bli klart.

2002 11 20. Såld till JSC Rigas Juras Linija (Riga Sea Line), Riga, Lettland.

2002 12 16 - 2002 12 18. Provtur Riga - Stockholm.

2002 12 20. Insatt mellan Riga - Stockholm.

2004 10 25 - 2004 11 15. Varvsbesök.

2005 10 15. Begärdes fartyget i kvarstad i Riga, eftersom det blivit ekonomiska problem för rederiet.

2005 12 21. Såld på auktion till Freeport of Riga, Riga, Lettland.

2006 03 30. Bogserad från färjeterminalen i centrala Riga till Riga Shipyard, Riga.

2006 07. Kom det besked att fartyget skulle chartras ut till Express Line, Italien med köpoption, men tydligen så vart det inget av den affären.

2007 02 01. Såld på auktion för 1120000 € till Euro7 Fernseh & marketing, GmbH, Hamburg, Tyskland.

2007 03. Omdöpt till ATLAS 1. Satt under Panama flagg.

2007 03 26. Avgick Riga mot Tuzla, Turkiet.

2007 04. Planer var att man skulle sätta in färjan i trafik mellan Cesme - Brindisi under juni månad och man påbörjade annonsering, sälja biljetter med mera, men sedan försvann personerna med pengar och dom eftersöks av Turkisk Polis 

2007 06. Utchartrad till Maritimas Europeas S.A. (Comarit). Omdöpt till BADIS.

2007 06. Insatt mellan Al Hoceima - Almeria.

2007 09 07. Ankom Algeciras. 

2007 09. Ankom Istanbul för uppläggning.

2007 10. Såld till Saphir Marine SA, Pireus, Grekland. Management Nobel Maritime Inc (Ventouris Ferries). 

2007 11. Övertagen av det nya rederiet. Omdöpt till RIGEL. Satt under Panama flagg.  

2007 11 20. Ankom Igoumenitsa.

2007 12 12. Insatt mellan Bari - Durres.

2011 04 05 - 2011 04 09. Avgick Bari via Igoumenitsa - Malta - Misurata för hjälpa till med evakuering av folk från Libyen.

2011 04 09 - 2011 04 11. Avgick Misurata mot Alexandria.

2011 04 12 - 2011 04 14. Avgick Alexandria mot Misurata.

2011 04 14 - 2011 04 16. Avgick Misurata mot Alexandria.

2011 04 17 - 2011 04 19. Avgick Alexandria mot Misurata.

2011 04 19 - 2011 04 20. Avgick Misurata mot Benghazi och därefter åter mot Misurata.

2011 04 23 - 2011 04 24. Avgick Misurata mot Sousse, Tunisien.

2011 04 24. Avgick Sousse mot Adriatiska havet.

2011 09 11 - 2011 09 19. Avgick Bari mot Igoumenitsa där fartyget läggs upp.

2011 12  - 2012 02 26. Insatt mellan Bari - Durres.

2012 02 28. Upplagd i Igoumenitsa.

2012 06 11. Insatt mellan Bari - Durres.

2012 09. Upplagd i Igoumenitsa.

2012 12. Insatt mellan Bari - Durres.

2013 04. Omdöpt till RIGEL I. Registrerad i det Cypriotiska registret, hemmahamn Limassol.

2021 08. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till ROGER. Satt under Komor flagg, hemmahamn Moroni.

2021 09 05. Avgick Agio mot Colombo, Sri Lanka.

2021 10 05. Ankom Bhavnagar ankarplats, Indien.

2021 10 09. Körde upp på stranden i Alang, Indien.

Förslag hur M/S BORE I skulle se ut. Ritning

M/S BORE I.

M/S SKANDIA.

Ombord.

M/S STENA BALTICA.

 M/S ILICH.

M/S ANASTASIA V.

Ombord

M/S WINDWARD PRIDE.

Ombord.

M/S BALTIC KRISTINA.

M/S BALTIC KRISTINA.

Ombord.

M/S ATLAS 1.

M/S BADIS.

M/S RIGEL.

M/S RIGEL I.

M/S ROGER.

Tillbaka till Bore Line.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till FÅA.

Tillbaka till L.F.F.

Tillbaka till Stena Line. 

Tillbaka till Baltic Line.

Tillbaka till ESCO.

Tillbaka till EstLine.

Tillbaka till Tallink.

Tillbaka till Riga Sea Line.

Tillbaka till Comarit.

Tillbaka till Ventouris

© 2021 faktaomfartyg.