S/S BORE III.

Byggd 1952 av Oskarshamns Varv Oskarshamn.

Varvsnummer. 319.

Dimensioner. 90,77 x 14,26 x 5,00 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3007/ 1588/ 850.

Maskineri. En Quadruple HF 11 ångmaskin med ångturbin

Effekt. 3300 hk.

Knop. 15,0.

Passagerare. 700.

Hyttplatser. 220.

Efter ombyggnad. 317.

Bilar. 20.

IMO. 5048538.

Levereras 10 december 1952 till Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland. Vid leverans så var den främre skorstenen en "blind" skorsten. Där fanns Direktör Hans von Rettig privata hytt.

1952 12. Insatt i för "De samseglande" på trafik mellan Åbo - Stockholm, Helsingfors - Stockholm. Stockholm - Mariehamn.

1957 03 23. Rederiet ändrar namn till Höyrylaiva Oy Bore-Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland.

1969 04 28. Går fartyget hårt på grund vid Trutkobbsklackarna utanför Helsingfors. Evakueras.

1969 04 29. Första försöket att dra loss henne misslyckas, Använder till och med isbrytaren Sampo i försöken för att få loss henne.

1969 05 07. Flyttas lasten (främst bilar) till en pråm.

1969 05 12. Med hjälp av två 400 tons pontonkranar (MAGNUS V och MAGNUS VII) kommer fartyget loss från grundet och bogseras till Helsingfors för reparationer.

1969 05. Åter i trafik.

1971 05 - 1971 09. Insatt mellan Helsingfors - Leningrad.

1972 05 - 1972 08. Utchartrad till Oy Jakob Lines Ab, Jakobstad, Finland. Insatt mellan Jakobstad - Skellefteå.

1973. Ombyggd på Beckholmens varv Stockholm, varvid den främre skorstenen togs bort och fler hyttplatser tillkommer. Sätts in på kryssningar runt Östersjön.

1976 09 27. Såld till Midwest Cruises Panama S.A. Panama. Omdöpt till LOWELL THOMAS EXPLORER.

1976 10 12. Avgick Åbo för sista gången med destination Jacksonville, Florida.

1976 12 10. Ankom Jacksonville, Florida.

1977 05 10. Ankom Montreal.

1977 08 15. Fartyget belagd med kvarstad p.g.a. obetalda räkningar.

1977 11 14. Såld på auktion till Throughfun Corp, Monrovia.

1977 11 22. Omdöpt till ROYAL CLIPPER.

1977 12 06. Började fartyget brinna i Montreals hamn efter en explosion i fartygets maskinrum och fartyget blev helt utbränd och la sig på botten med babords slagsida.

1982. På hösten så bärgades vraket.

1982 11 20. Bogserad till McAllister Towing & Salvage Ltd, Port Mainland, Ontario, Kanada för upphuggning.

  

S/S BORE III.

 

S/S LOWELL THOMAS EXPLORER.

S/S ROYAL CLIPPER.

Tillbaka till Bore.

Tillbaka till de samseglande rederierna.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Jakob Line.

© 2012 faktaomfartyg.