M/S BLACK WATCH/ JUPITER.

Byggd 1966 av Lübecker Flender-Werke, Lübeck, Västtyskland.

Varvsnummer 560.

Dimensioner. 141,70 x 20,25 x 6,70 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 9499/ 5503/ 3425.

Efter omklassning. GT/ NT/ DWT. 11497/ 4494/ 3043.

Maskineri. Två Crossley Pielstick 18PC2V dieslar.

Effekt. 12489 kW.

Knop. 23,0.

Passagerare. 693.

I kryssningstrafik. 350.

Efter ombyggnad. 1800.

Hyttplatser. 350.

Efter ombyggnad. 595.

Bilar. 200.

IMO. 6609834.

Systerfartyg. BLACK PRINCE.

1966 03 05. Sjösatt.

Levererades 25 juni 1966 till Fred Olsen & Co, Kristiansand, Norge/ Det Bergenske D/S (BDS), Bergen, Norge. (fartyget var registrerad under två namn, nämligen både BLACK WATCH och JUPITER).

Mellan åren 1966 till 1982 var fartyget insatt på följande. (med vissa undantag)

1966 05 - 1982 10 (Under maj till oktober). I trafik med namnet JUPITER för Det Bergenske D/S (BDS), Bergen, Norge mellan Bergen - Newcastle.

1966 10 - 198. (under oktober till maj) I trafik med namnet BLACK WATCH. Insatt för Fred Olsen i kryssningstrafik från London till Kanarieöarna/ Madeira.

1976. Under sommaren, Insatt mellan Bergen - Hamburg - Cuxhaven.

1982 - 1986. Under sommarmånaderna. Utchartrad till DFDS A/S. Insatt mellan Bergen - Newcastle.

1984. Under sommaren. Insatt mellan Göteborg - Esbjerg - Newcastle.

1984 05 28. Fick fartyget brand i maskinrummet i närheten av Esbjerg, Danmark. 

1984 05. Reparerades vid Blohm & Voss, Hamburg, Tyskland.

1984 06 23. Åter i trafik.

1986 08. Såld till Norway Line, Bergen, Norge. Omdöpt till JUPITER.

1986 10 02 - 1987 04. Upplagd som hotellfartyg i Kristiansand, Norge.

1987 05 - 1987 12. Insatt mellan Bergen - Stavanger - Newcastle.

1988 05 - 1988 11. Insatt mellan Bergen - Stavanger - Newcastle.

1988 12 - 1989 04. Insatt på kryssningar från England/ Holland till Kanarieöarna.

1989 04. Utchartrad till Benneton för kryssning runt Nordeuropa.

1989 05 - 1989 11. Insatt mellan Bergen - Stavanger - Newcastle.

1989 11 - 1990 04. Insatt på kryssningar från England/ Holland till Kanarieöarna.

1990 01 01. Överförd till Color Line.

1990 04. Insatt mellan Bergen - Stavanger - Esbjerg - Amsterdam.

1990 05. Såld till Marlines, Limassol, Cypern för leverans i oktober.

1990 10. Överlämnad till dom nya ägarna. Omdöpt till CROWN M (Registrerad i Panama).

1991. Insatt mellan Ancona - Patras - Heraklion - Rhodos - Limassol.

1992. Överförd till Malta flagg, hemmahamn Valletta.

1993. Registrerad för Loryma Navigation, Limassol, Cypern.

1993. Insatt mellan Ancona - Patras - Heraklion.

1994. Insatt mellan Bari - Corfu - Igoumenitsa - Patras.

1995. Utchartrad till GNMTC. (Libyska statsrederiet).

1995. Insatt mellan Ancona - Corfu - Igoumenitsa - Patras.

1997 09 16. Upplagd i Eleusis Bay, Grekland.

1999 12. Omdöpt till BYBLOS.

2001 07. Utchartrad till Italienska myndigheter för att bli logementsfartyg under G8 mötet i Genua, Italien under en vecka. Bogserades till Genua.

2001 07 18. Ankom Genua.

2001 08. Bogserades sedan tillbaka till Eleusis Bay, Grekland för vidare uppläggning.

2005 09 20. Bogserad in till Drapetsona.

2005 11. Såld till Philot Shipping, Moroni, Komorerna. Omdöpt till CROWN.

2005 11 16. Avgick Drapetsona mot Pireus för bunkring.

2005 11 17. Avgick Pireus mot Dubai för att bli logementsfartyg under byggnation av Palm Islands project i Dubai.

2008 07. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till CROWN A.

2008 09 23. Ankom Alang, Indien.

2008 09 25. Kördes upp på stranden.

M/S BLACK WATCH.

M/S JUPITER.

M/S CROWN M.

M/S BYBLOS.

M/S CROWN.

Tillbaka till Fred Olsen.

Tillbaka till BDS.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till Norway Line.

Tillbaka till Marlines.

© 2021 faktaomfartyg.