M/S BLACK PRINCE.

Byggd 1966 av Lübecker Flender-Werke, Lübeck, Västtyskland.

Varvsnummer 561.

Dimensioner. 141,64 x 20,02 x 6,10 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 9499/ 5272/ 3440.

Efter ombyggnad. GT. 11209.

Maskineri. Två Crossley Pielstick 18PC2V dieslar.

Effekt. 12310 kW.

Knop. 22,5.

Passagerare. 693.

Kryssningstrafik. 350

Efter ombyggnad. 527.

Hyttplatser. 350.

Efter ombyggnad. 527.

Bilar. 200.

Efter ombyggnad. 0.

IMO. 6613328.

Systerfartyg. BLACK WATCH.

1966 05 14. Sjösatt.

Levererades i oktober 1966 till Fred Olsen & Co, Kristiansand, Norge.

1966 10 - 1967 05. Insatt på kryssningstrafik från London till Kanarieöarna.

1967 05 - 1967 09. Insatt mellan Kristiansand - Harwich, samt Kristiansand - Amsterdam.

1967 10 - 1968 05. Insatt på kryssningstrafik från London till Kanarieöarna.

1968 05 - 1968 09. Insatt mellan Kristiansand - Harwich, samt Kristiansand - Amsterdam.

1968 10 - 1969 05. Insatt på kryssningstrafik från London till Kanarieöarna.

1969 05 - 1969 09. Insatt mellan Kristiansand - Harwich, samt Kristiansand - Amsterdam.

1969 10 - 1970 05. Insatt på kryssningstrafik från London till Kanarieöarna.

1970 05. Inledds samarbete mellan Fred Olsen & Co, Oslo och Det Bergenske Dampskipsselskab (BDS), Bergen, Norge på trafiken från Norge till England och Holland.

1970 05 - 1970 09. Insatt för Det Bergenske Dampskipsselskab (BDS) mellan Bergen - Stavanger - Newcastle. Omdöpt till VENUS.

1970 10 - 1971 05. Insatt på kryssningstrafik från Rotterdam till Kanarieöarna. Omdöpt till BLACK PRINCE.

1971 - 1983. Vart fartyget insatt som VENUS för Det Bergenske Dampskipsselskab (BDS) och dess trafik mellan Bergen - Stavanger - Newcastle under sommarmånaderna.

1971 - 1985. Under vinterhalvåret, Insatt på kryssningstrafik från Rotterdam till Kanarieöarna för Fred Olsen. Omdöpt till BLACK PRINCE.

1973 05 22. Fick fartyget skador på maskineriet.

1982 - 1986. Tog DFDS över ansvaret för linjen mellan Bergen - Stavanger - Newcastle under sommarmånaderna. Har även gått mellan Esbjerg - Newcastle.

1985 05 22. Insatt för Norway Line mellan Bergen - Newcastle.

1986 10. Ombyggd vid Oy Wärtsilä Ab, Åbo, Finland till kryssningsfartyg.

1986 10. Såld till Fred Olsen & Co, Manilla, Filippinerna. 

1987 02 12. Återlevererad efter ombyggnation.

1987 02 28. Insatt i kryssningstrafik från Southampton till Medelhavet/ Nordafrika.

1990. Till sommaren, insatt på kryssningar mellan Göteborg - Köpenhamn. Men de Svenska Sjöfolksförbundet (även det Danska) protesterade kraftigt att Fred Olsen satte in ett fartyg med underbetalt Filippinsk besättning på kryssningar mellan Göteborg - Köpenhamn. Rederiet fick stora problem med hamn anlöpen i Göteborg då det stod folk som protesterade, även vissa hamnarbetare protesterade så fartyget togs ur trafik och lades upp i Oslo.

1990. Överförd till Fred Olsen & Co, Hvitsten, Norge. Samtidigt registrerad i Norsk Internasjonal Skibsregister. (NIS).

2001 01. Överförd till Bahama flagg med hemmahamn Nassau.

2009 05 09. Såld till Servicios Acuaticos de Venezuela CA (SAVECA), Venezuela för leverans i oktober.

2009 09 09 - 2009 10 11. Så gör fartyget sin sista kryssning för Fred Olsen. 

2009 11. Omdöpt till PRINCE.

2009 11. Avgick Southampton mot Venezuela.

2009 12. Omdöpt till OLA SMERALDA. Skulle göra kryssningar till öar utanför Venezuela, men fick inte licens för det.

2010 01. Utchartrad till Mexikansk oljebolag för att bli logementsfartyg. 

M/S BLACK PRINCE.

M/S VENUS.

M/S BLACK PRINCE.

Extrabild

 

M/S BLACK PRINCE.

Tillbaka till Fred Olsen.

Tillbaka till BDS.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till Norway Line.