M/S WAXHOLM I.

Byggd 1983 av Lunde Varv och Verkstad Ab, Ramsvik. 

Varvsnummer. 218.

Dimensioner. 35,50 x 9,02 x 2,50 m.

Efter ombyggnad. 36,21 x 9,02 x 3,00 m

GT/ NT. 387/ 148.

Maskineri. Två Scania DSI 11 dieslar.

Effekt. 397 kW.

Knop. 12,0.

Efter maskinbyte. Två MAN D2842 LE dieslar.

Effekt. 615 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Mitsubishi S6A3-MPTK dieslar.

Effekt. 810 kW.

Knop. 13,0.

Efter maskinbyte. Volvo Penta D16C-B MH dieslar.

Effekt. 882 kW.

Knop. 13,0.

Efter maskinbyte. Två Scania DI16 dieslar.

Effekt. 1000 kW.

Knop. 13,0.

Passagerare. 366/ 449 (beroende på trafik).

KM RN. 13102.

IMO. 8218330.

Systerfartyg. WAXHOLM II.

Levererades 30 juni 1983 till Waxholms Ångfartygs Ab, Vaxholm.

1983 07 02. Ankom Stockholm.

1983 07 14. Insatt på olika trader i skärgården.

1983 08. Fick fartyget ett förhöjt visir påsvetsat på stäven för att minska risken för överbrytande sjöar. 

1984. Ombyggd vid Finnboda Varv med en "ankstjärt".

1987. Byttes maskineriet ut i Frederikshavn.

1993 09. Ankom Frederikshavn för ombyggnad då det visade sig att en felkonstruktion gjorde så det bildades mögel under durken.

1993 09 21. Så bröt en brand ut mellan fartyget och kajen vilket gav skador på fartygets styrbordssida. Detta berodde på att olja hade läckt ut från ett fartyg som höll på att huggas upp.

1993 12 22. Avgick Frederikshavn mot Stockholm.

1993 12 29. Ankom Stockholm.

1994. Management Stockholms Sjötrafik AB, Stockholm.

1999 08 26. Grundstöter vid Långviks brygga, Möja. Rodren trycks föröver och skadar propellrar. Tas till Kummelnäs varv, Nacka för reparation

2000. Nytt maskineri installeras i Frederikshavn.

2003 11. Ombyggd med ny biljettexpedition.

2006 08 30. Avgick Stockholm mot Oskarshamn.

2006 08 31. Ankom Oskarshamns varv för ombyggnad i stäven, bogpropeller.

2006 12 29. Avgick Oskarshamn mot Stockholm.

2006 12 30. Ankom Stockholm.

2007 04 16. Management Skärgårdsvind AB.

2008 08 18. Management Stockholms Sjötrafik AB, Stockholm.

2008 09. Nytt maskineri installeras vid Oskarshamns varv.

2007 04 06. När man avgick från Norra Tynningö, så får man haveri på babords huvudmaskin. Man klarar av att genomföra turen för att sedan tas ur trafik för reparation.

2014 04. Ankom Oskarshamnsvarv för ombyggnad.

2015 06 04. Avgick Oskarshamn mot Årsta havsbrygga.

2015 06. Insatt i trafik till och från Utö.

2015 06. Management Utö Rederi Ab.

2016 05 02. Management TRSM Group 1 Ab, Stockholm.

2017 04 20. Management Rederi Ab Falludden, Stockholm.

2019 10 01. Management Blidösundsbolaget Ab, Stockholm.

2023 03 08. Får fartyget maskinhaveri på ena maskinen, tas ur trafik och går bort till Tenö varv. Under våren byter man ut maskineriet.

2023 07 11. Åter i trafik.

M/S WAXHOLM I.

Extrabilder.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Utö Rederi.

© 2023 faktaomfartyg.