S/F VIKING.

Byggd 1907 av Burmeister & Wain, Köpenhamn, Danmark.

Varvsnummer. 253.

Dimensioner. 108,00 x 13,90 x 8,07 m.

Fyrmastat barkskepp.

Segel: 34 stycken (3690 kvm).

Donkeypanna för ankarspel, lastvinchar & barlastpumpar.

IDno. 5618148.

1905 04 13. Förslag om byggandet av Viking framförs i ”Foreningen til Söfartens Fremme”.  Förslaget godkännes med stor majoritet.

1905 09. Inbjudan till aktieteckning i det nybildade bolaget ”Den danske Handelsflådes Skoleskip för Befalningsmaend” utskickas.

1906 07 21. Kölsträckt.

1906 12 01. Sjösätts fartyget. Kronprinsessan Alexandrine förrättade dopet. VIKING är det största segelskepp som byggts i Norden.

1907 03 19. Kantrar fartyget vid utrustningskajen under ett stormoväder.

1907 03 28. Bärgas av Svitzer.

Levererades 16 juli 1907 till Den danske Handelsflådes Skoleskib for Befalningsmaend, Köpenhamn, Danmark.

1907 07 28. Jungfruresan tar sin början. VIKING bogseras till Hamburg där hon lastas med koks till Callao i Peru samt sandballast.

1907 08 19. VIKING bogseras till Dungeness, Engelska Kanalen för att därifrån gå med egna segel till Sydamerika.

1909. VIKING sätter sitt fartrekord i hårda vindar på väg mot Kap Horn: 15,5 knop.

1915 05 27. Såld till DFDS A/S , Köpenhamn, Danmark. 

1917 06 04. Så kapas VIKING av en tysk ubåt (UB 35) och förs till Swinemünde för inspektion.

1921 10. DFDS lägger upp VIKING i Köpenhamn då fraktmarknaden var mycket dålig.

1923 07. Åter i trafik.

1925. Upplagd i Köpenhamn.

1926. Gör sin sista resa för DFDS.

1927 12 19. Upplagd i Köpenhamn.

1928. Utbjuden till försäljning. 

1929 07 12. Såld till Gustaf Eriksson, Mariehamn, Åland. VIKING seglades till Åland av kapten Ruben de Cloux. Köpesumma: 110 000 dkk.

1935 12 19. Registrerad för Rederi AB Viking, Mariehamn (Gustaf Erikson).

1939 02. Ligger i Port Victoria, Australien, i väntan på last.

1939 07. Upplagd i Mariehamn.

1944. Bogserad till Stockholm för att användas som spannmålsmagasin.

1944 12. Bogserad till Åbo, Finland, med last av spannmål.

1946 -1948. Gjorde sina sista resor som lastfartyg. Den sista hamnen som besöktes var London.

1948 09. Bogseras från London till Antwerpen, flyttades senare till Rotterdam.

1951 01 26. Såld till Föreningen Viking, Göteborg. Köpesumma: £ 18 000.

1951 05 10. Såld till PR S Olof Traung, Göteborg.

1951 10 11. Göteborgs stadsfullmäktige beslutar att köpa VIKING för 315 000 kr. VIKING skulle bli internatskola för ca 130 elever. Den officiella köparen var Göteborgs kommuns Skolförvaltning.

1957 09 17. VIKING får sin plats vid Lilla bommen där hon kommer att ligga fram till 1993 förutom under nödvändiga varvsbesök.

1960 07. VIKING bogseras till Marstrand då GKSS (Göteborgs Kungliga Segel Sällskap) firade 100-årsjubileum.

1974 08. Den blivande motoreleven/motormannen Lennart Falleth börjar sin sjöfartskarriär på VIKING.

1982. Införd i det svenska skeppsregistret.

1993 01 0. Såld till Utbildningsförvaltningen, Göteborg. Köpesumma: 1 krona.

1993. VIKING nya plats blir vid Gullbergskajen bredvid Lilla Bommen.

1994. Upprustad och ombyggd på Gotenius Varv i Göteborg. Ombyggnaden tog nio månader. Kostnad: ca 48 miljoner kronor.

1994 12. Åter på sin plats vid Gullbergskajen.

1995 02. Återinvigd. Fartyget fungerade ej längre som sjömansskola. Det skulle fungera som praktikplats för elever som utbildas inom restaurang-, hotell- och turismsektorn. Fartyget har även hotellverksamhet.

1998 05 01. Såld/överförd till Lisebergs Restaurant AB, Göteborg.

2014. VIKING ligger fortfarande på sin plats vid Gullbergskajen.

2021 01 24. Bogserad till Falkvarv, Falkenberg varv för renovering.

2021 03 08. Bogserad från Falkenberg till Göteborg.

S/F VIKING.

Tillbaka till DFDS.

© 2021 faktaomfartyg.