M/S VANADIS.

Byggd 1924 av Friedrich Krupp Germaniawerft A.G., Kiel, Tyskland.

Varvsnummer. 473.

Dimensioner. 75,01 x 10,69 x 4,80 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1245/ 584/ 2235.

Efter ombyggnad. Brt/ Dwt. 1527/ 2235.

Maskineri. Två 6-cyl, Krupp dieslar.

Effekt. 1650 hk.

Knop. 14,0.

Passagerare. 300.

Efter ombyggnad. 200.

IMO. 5125996.

Levererades i mars 1924 till C.K.G. Billings, New York, USA.

Fartyget var konstruerat av den amerikanska firman Cox & Stevens i New York. Fartyget var vid den tiden världens största dieseldrivna yacht. Fartyget som var byggt av nickelstål och har fortfarande idag kvar mycket av sitt ursprungliga utseende. På båtdäcket framför fartygets skorsten fanns fartygets styrhus, som även innehöll kaptenens hytt och ett kartrum. I överbyggnaden akter om skorstenen fanns fartygets radiostation och telegrafistens hytt. På aktre delen av övre däck fanns soldäcket. I förkant av samma däck fanns matsalen, med ett pentry vid sidan av den. fartyget var utrustat med Sperry Gyroskop stabilisatorer.

Ägaren C.K.G. Billings Han var bl. a. ordförande i New York Yacht Club. C.K.G. Billings far var grundare av firman ”Peoples Gas Light and Coke Company” som försåg Chicago med naturgas, som var den energi man använde sig av innan elen kom till storstäder. Efter studierna började C.K.G. Billings arbeta inom företaget vid sidan av sin far. Redan som 40 åring 1901 drog han sig tillbaka och flyttade till New York för att ägna sig åt sin favorithobby, uppfödning av tävlingshästar.

1926. Såld till H. Williams, New York, USA. Omdöpt till WARRIOR. Harrison Williams gjorde sig en förmögenhet inom gas och elektricitets branschen, genom att han 1906 grundade ”American Gas & Electric Co. Williams var mycket intresserad av upptäcksresande och finansierade många färder, bl. a. finns det en utslocknad vulkan på Galapagosöarna uppkallad efter honom. När han köpte Warrior 1926 med en kryssningsradie på 12 000 nautiska mil utrustades hon för en oceanografisk tripp till Grönland.
Efter att som 53 åring ha varit änkling i 11 år gifter han sig 1926 med den 24 år yngre Mona Bush. Efter giftermålet beger de sig ut på en årslång smekmånadskryssning med Warrior. Tre år senare ansågs det att Harrison Williams var världens rikaste man.

1929. Såld till S.S. Whelan, New York, USA. Whelans förmögenhet kommer från tobakshandeln.

1931. Såld till Harrison Williams, New York, USA.

1936. Såld till Sandoma Gasoline Co., Los Angeles, USA.

1937. Såld till Hektor Investment Holdings Co., Valletta, Malta.

1938. Omdöpt till VANADIS.

1939. Såld till Wilbur W Woods, Princeton. Det finns en skröna att fartyget en gång ska ha spelats bort under ett pokerparti till Frank W. Woolworth och hann i sin tur skänkt bort fartyget till sin dotter Barbara Hutton, New York, USA, på hennes 27-års dag den 12 november 1939. Frank Woolworth byggde upp en stor förmögenhet genom butikskedjan Woolworth`s. Dottern Barbara Hutton är väl mest känd som "stackars rika flicka". Hon hittade sin mor död i sängen efter en överdos av sömnmedel  när hon var 4 år. Fadern hade fullt upp med att bygga upp sin affärsverksamhet och dottern uppfostrades av morföräldrarna och internatskolor. På sin 17 årsdag fick hon ut en stor summa pengar och ett liv i överflöd som skulle pågå nästan i 50 år. Barbara Hutton var från 1920talets slut fram till 1970 talet påpassad av världens media. Under sina glansdagar levde hon ett liv i lyx med en stor stab personal. Hon hade flera hem i Europa, ett i Mexiko och ett i Tanger. Hutton var gift sju gånger med flera kända ”Playboyer”, varav en var skådespelaren Cary Grant. Barbara Hutton var också en välkänd passagerare på Svenska Amerika Linjens jorden runt kryssningar under 1960-talet. När Kungsholm kom till Stockholm var det inte så ovanligt att Barbara Hutton med vänner tog barkassen från fartyget till kajen nedanför Nationalmuseet. Dit hade man beställt en limousin, för att transportera gruppen ca 100 meter bort till Grand Hotels restaurang. Barbara Hutton avled 1979 på ett hotell i Los Angeles och det sägs att hennes samlade förmögenhet då bestod av USD 3 500.

1940. Såld till The Admirality, London, för Royal Navy för en symbolisk summa (1 pund). Omdöpt till HMS TROUBADOR.

1940 - 1942. Använd som antiubåtsfartyg.

1942 - 1947. Använd som logementsfartyg.

1947. Såld till His Majesty's Government, Panama. Omdöpt till TROUBADOR.

1948. Såld till Drødrene Lothe A/S, Haugesund, Norge. Omdöpt till KING. Efter andra Världskriget var det tonnagebrist I Norge och ett stort antal fartyg köptes till landet från engelska marinen. Bröderna Lothe hade som plan att bygga om fartyget, vars skrov var i mycket gott skick, till ett lastfartyg.

1948 11. Såld till A/S Larvik-Frederikshavnferjen, Larvik, Norge.

1949. Omdöpt till CORT ADELER. Under året ombyggd för NOK 2 milj. vid bröderna Christensens verksted i Greåker utanför Sarpsborg.

1950 03. Insatt i trafik tillsammans med PETER WESSEL mellan Larvik och Fredrikshavn. Det blev den enda sommaren som fartyget gick på linjen. Därefter utchartrad till olika linjer på Medelhavet, Östersjön och ganska mycket upplagd.

1950 09. upplagd som flytande hotell vid Honnörsbryggan i Oslo.

1952. Under våren chartrad av Skandinavisk linjetrafik för kryssningar och den första gick till Island och Grönland men gav en svidande förlust.

1952 06 21. Utchartrad till Rederi Ab Bottenhavet. Marknadsförs som den Norska bilfärjan.

1952 07 01 - 1957 08 21. Insatt mellan Stockholm - Åbo under de Olympiska spelen i Helsingfors. Fartyget gick varann dag från Stockholm kl 17,00 för att anlända Åbo kl 08,00 nästa morgon och efter legat hela dagen i Åbo avgick man på kl 17,00 mot Stockholm där man var framme kl 08,00. Man hade svårt att få bokningar och i början av juli gick man ut med ett erbjudande att man kunde få åka tur och retur för enkelpris. CORT ADELER transporterade under denna period 3676 passagerare vilket gav i snitt 71 passagerare per tur.

1952 07 11. En inställd avgång på grund av maskinproblem.

1952 08. Insatt mellan Helsingborg - Århus.

1953. Under våren med i kryssningsfarten från Tuborghavn, Köpenhamn - Landskrona. Under pingsten insatt så att Danskarna kunde se ”Borta med vinden”, en film som hade flera år på nacken, men gillades av danskar eftersom ”Borte med Blæsten” blev förbjuden att visas i Danmark och visades där första gången först den 9 september 1958.

1953 08 01. Insatt mellan Helsingborg - Köpenhamn. På hösten 1953 användes hon som matbåt till Tuborg innan hon såldes.

1953 10 05. Svår maskinskada på resa mellan Helsingborg - Köpenhamn och bogseras tillbaks till Helsingborg.

1953 - 1954. Under vintern, nytt maskineri.

1954 06 10 - 1954 08 30. Insatt mellan Helsingborg - Århus.

1954. Såld till A/S Brandbåtarna, Ålesund, Norge. Omdöpt till BRAND VI. ett mindre rederi drivet i kristen regi. Rederiet hade sin högsäsong under sommarmånaderna, då man bedrev turistfart längs med norska kusten. försök till vintertrafik på Medelhavet föll dock inte lika väl ut.

1959. Övertagen av Mogens & Reksten A/S, Oslo, Norge.

1960. Omdöpt till MARINA.

1960. Utchartrad till okänt Svensk rederi, för trafik mellan Köpenhamn - Malmö - Travemünde, men trafiken lades ner efter kort tid.

1960 11. Såld till Unge Sjømenns Kristlige Förening, Stavanger, Norge. Omdöpt till GANN.

1973. Upptäckte man en spricka på proeplleraxeln och fartyget användes som skolfartyg vid kaj, då skadan kostade för mycket att reparera.

1978. Såld till Simon Møkster, Stavanger, Norge. Omdöpt till VIKINGFJORD. Upplagd vid Idsal utanför Stavanger.

1980. Under sommaren flyttad till Sølyst, en mindre hamn i Stavanger hamn, utanför ägarens kontorshus. Rederiet hade planer på att bygga om fartyget till ett mini kryssningsfartyg och ritningar fanns, men det stannade på ritbordet. Under uppläggningen där utsattes hon för mycket stölder. bl. a. stals fartygets ratt, som var ett hantverksmässigt mästerverk av en skeppsratt i en exceptionell utformning och konstruktion. Även fartygets maskintelegraf, både på bryggan och i maskinrummet stals. Inredning och navigationsinstrument förstördes. Brandsläckningsutrustning innehåll tömdes ut över inredningen och tjuvarna försökte till och med skruva loss skeppets ventiler, utan att lyckas.

1980. Under senhösten dockades hon under en vecka vid Rosenberg Verft i Stavanger, där hon rengjordes från översta till nedersta däck.

1980. Efter dockningen bogserades fartyget av bogserbåten Lars till Sundal verk i Årdal, för att fungera som logementsfartyg.

1981. Såld till Sten Perssons måleri AB, Iggesund. Omdöpt till LADY HUTTON.

1981 03. Bogserad från Stavanger.

1982 09 07. Såld till Båtell AB, Stockholm. Upplagd som hotell och restaurangfartyget MÄLARDROTTNINGEN vid Riddarholmen, Stockholm.

1983. Såld av Båtell AB, Stockholm till Båtell Mälardrottningen AB & Co K/B, Stockholm. Pris SEK 1,7 milj.

1994 08. Såld till Restaurang AB Catten, Stockholm.

1999 01. Såld till Gastronomi Tjänster GT AB, Stockholm.

2004. Såld till Mälardrottning Hotell & Restaurang AB, Stockholm.

2009 02. Såld till Mälardrottningen Holding AB, Stockholm.

2011 01 04. Bogserad av Tug och Ted till Beckholmen för varvsbesök.

2011 03 09. Bogserad av Tug och Ted tillbaka till Riddarholmen.

2017 12. Bogserad till GV Varvet på Beckholmen för varvsbesök

2018 02. Åter till Riddarholmen efter varvsbesök.

M/S CORT ADELER.

M/S BRAND VI.

M/S GANN.

M/S LADY HUTTON.

Tillbaka till Larvik-Frederikshavnferjen.

© 2018 faktaomfartyg.