S/S VALKYRIAN.

Byggd 1909 av Motala Verkstad, Motala.

Varvsnummer. 439.

Dimensioner. 23,00 x 5,35 x 1,20 m 

Efter ombyggnad. 23,18 x 5,56 x 2,30 m.

Brt. 89.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 128/ 98.

Maskineri. En Motala verkstad trippel ångmaskin.

Effekt. 129 kW.

Knop. 9,0.

 Passagerare. 204.

Efter ombyggnad. 150.

RN. 5054.

IMO. 5375838.

Systerfartyg. ANGANTYR. FYLGIA.

1909 05 10. Provtur på Vättern.

Levererades 11 maj 1909 till Stockholms Ångslups Ab, Stockholm.

1909 05 15. Insatt mellan Stockholm - Blockhusudden - Fjärderholmen - Skärsätra - Gångsätra - Lidingöbro värdshus - Ropsten. 

1911. Insatt mellan Stora Essingen - Lilla Essingen - Hägersten - Brevik - Alvik - Stockholm.

1911. Ombyggd på övre däck.

1916 11 29. Krockar med en motorpråm i sundet mellan Stora och Lilla Essingen. Pråmen sjunker.

1918 04 26. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Låg mest upplagd första tiden.

194?. Fick fartyget en ny ångpanna.

1944. Byggdes det en sittsalong med träbänkar på övre däck.

1945. Insatt som passbåt från Saltsjöbaden, med trafik till Ingarö.

1950 08 13. Så fick fartyget en mindre törn av VÄSTAN.

1952. Insatt mellan Tegelön - Kolviksudde - Östra Tynningö, samt en del turer till Stockholm från Vaxholm.

1953. Reservbåt.

1960. Insatt under vintern mellan Stockholm - Vaxholm - Ramsö.

1962. Under sommaren. Insatt som passbåt mellan Vaxholm - Lindalsundet.

1963 03. Utchartrad till Olle Hellbom, som höll på med filminspelning av Astrid Lindgrens bok vi på Saltkråkan. Fick då artistnamnet "SALTKRÅKAN I".

1964 04 30. Såld till Stockholms Ångslups Ab, Stockholm.

1964 05. Insatt i trafik till bland annat Möja.

1965 12 31. Såld till Järnvägs Ab Stockholm - Saltsjön, Stockholm.

1967 06 26. Utchartrad till Olle Hellbom under 3 dagar. För filminspelning av Astrid Lindgrens bok vi på Saltkråkan. Fick då artistnamnet "SALTKRÅKAN I".

1968. Vintern, upplagd vid djurgårdsvarvet, där fartyget började förfalla, samt en viss vandalism inträffade.

1968. Så lade en lanthandlare i skärgården ett bud på fartyg och tänkte använde det som en flytande lanthandel.

1968 04 30. Såld till Nya Strömma Kanalrederiet, Stockholm. Omdöpt till NYA STRÖMMA KANAL. Fartyget rustades upp.

1968 09. Gjorde man en provtur från Stockholm mot Sandhamn via Strömma Kanal, men i den grunda Strömma kanal fastnade fartyget i bottenlera och satt fast ett bra tag, innan man kom loss och gick tillbaka till Stockholm. 

1968. På hösten ombyggd vid Djurgårdsvarvet med bland annat en matsal på övre däck. 

1968. Senare på hösten gjordes en ny provtur, denna gång till Möja - Sandhamn via Vaxholm, men på hemvägen så tog kolet slut och man var tvungen att elda upp vissa delar av inredningen för att komma in till Djurgårdsvarvet, där man fyllde på kol förrådet så man kom fram till Nybroviken. 

1969 02. Överförd till K/B Drottningholms Ångfartygs Ab. Omdöpt till DROTTNINGHOLM.

1969 05 03. Insatt mellan Stockholm - Drottningholm.

1973 11 20. Såld till Ab Kreditförvaltning, Stockholm (Rickard Grönstedt)

1980 05 07. Så bryter det ut en brand ombord DROTTNINGHOLM när det låg förtöjt vid Klara Mälarstrand. Fartyget blir helt utbränt. Branden sprider sig även till s/s MARIEFRED som ligger förtöjd bredvid.

1981 03. Flyttad till Högmarsö varv, Högmarsö där man bygger upp fartyget igen.

1981. Flyttat till Kummelnäs varv för vidare jobb.

1982 01. Såld till Mälaröarnas Ångfartygs AB, Stockholm.

1982 05 14. Efter återuppbyggnad, åter i trafik.

1982 10 03. Går på grund vid Tidö slott under en lunchkryssning från Västerås.

1984 06 15. Kolliderar med DELFIN XI utanför Lilla Essingen.

2020 - 2021. Ingen trafik på grund av covid-19.

S/S VALKYRIAN.

S/S DROTTNINGHOLM.

 Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Strömma Kanalbolaget.

© 2021 faktaomfartyg.