S/S TYR.

Byggd 1874 av J. Bonnesens Varv, Malmö.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 38,31 x 7,34 x 4,05 m

Brt/ Nrt/ Dwt. 306/ 225/ 330.

Maskineri. En 4-cyl, B&W ångmaskin.

Effekt. 30 nhk.

Knop. 6,75.

Systerfartyg. ULLER. FREY.

1874. Sjösatt för Rederi Ab Svea, Stockholm.

1874. Under provtur visar det sig att fartyget förbrukar mer kol än vad kontraktet vad skrivet, så tog Rederi Ab Svea ej leverans av fartyget.

1874 12 08. Eftersom C.F. Tietgen var styrelsemedlem i DFDS och A/S Burmeister & Wain maskin og Skibsbyggeri och sistnämnda företag hade byggt maskineriet, så såg man till att fartyget såldes till DFDS, Köpenhamn, Danmark. Omdöpt till RESERVEN.

1874 12. Insatt på DFDS olika linjer.

1888 07 23. Ankom Köpenhamn från Hamburg.

1888 07 28. Såld till Madsen, Jespersen, G A Berg & L Larsen, Stavanger, Norge.

1896. Ny ångpanna installeras.

1902 10 18. På resa i ballast mellan Stavanger - Blyth så sprang fartyget läck. Pumparna lade av efter ett tag och besättningen övergav fartyget.

Fotnot: Jag har även sett fartygsnamnet stavas ”Thyr” i några källor. Dock anger Sveas register stavningen som ovan.

 Bild saknas.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till DFDS.

© 2021 faktaomfartyg.