M/S TRANSGERMANIA.

Byggd 1976 av J.J. Sietas Werft, Hamburg, Tyskland.

Varvsnummer. 792.

Dimensioner. 135,49 x 21,71 x 6,46 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5631/ 2754/ 5233.

Efter ommätning.  GT/ NT/ DWT. 13,700/ 4110/ 5233.

Maskineri. Två MAN 6-52/55A dieslar.

Effekt. 9312 kW.

Knop. 19,0.

Passagerare. 63.

Senare omklassad till 100.

Hyttplatser. 63.

Lastmeter. 1624 meter.

IMO. 7429229.

1976 08 27. Sjösatt.

Levererades 30 oktober 1976 till Poseidon Schiffahrts OHG, Lübeck, Tyskland (Registrerad för P/R TRANSGERMANIA, Lübeck, Tyskland).

1976 11 04. Jungfruresa mellan Lübeck - Finland, sedan insatt mellan Tyskland - Finland (Helsingfors, Kotka,
Åbo, Rauma).

1978 06 10. På resa mellan Hamina - Amsterdam gick fartyget på grund i närheten av Kiel. Lasten fick föras över till en pråm, innan man fick loss fartyget

1990 12 27. Gick på grund utanför Åbo på resa från Hull till Åbo.

1991 01 - 1991 04. Repareras på varv i Åbo, Finland.

1991 11 05. Utchartrad till Norse Irish Ferries, Belfast. Insatt mellan Belfast - Liverpool.

1992. Åter från charter.

1992 06 01 - 1992 07 17. Utchartrad till SeaWind Line, Insatt mellan Stockholm - Åbo.

1992 11. Utchartrad till Finncarriers.

1993 05 31 - 1993 07 24. Utchartrad till SeaWind Line. Insatt mellan Stockholm - Åbo.

1993. Registrerad för Poseidon Schiffahrt AG, Limassol, Cypern. Omdöpt till ROSEBAY.

1993. Utchartrad till Transeuropa Line, London.

1993. Insatt mellan Koper - Durres.

1994 07. Utchartrad till Stena B.V., Hoek van Holland, Holland.

1994 07 04.  Insatt mellan Rotterdam - Harwich.

1995 06 19. Insatt mellan Hoek Van Holland - Harwich.

1997 05. Avslutad charter till Stena Line.

1997 05. Överförd till Maritime Co. Ltd., Limassol, Cypern.

1995 05 - 1998 05 17. Utchartrad till Holyman Sally Ferries. Omdöpt till EUROSTAR.

1997 05 18. Insatt mellan Oostende - Ramsgate.

1997 08 16. Omdöpt till EUROCRUISER.

1998 05 18. Omdöpt till ROSEBAY. Upplagd.

1998 06. Utchartrad till Stena B.V., Hoek van Holland, Holland. 

1998 06 08. Insatt mellan Hoek Van Holland - Harwich.

1999 03. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

1993 03 13 - 2000 10 03. Insatt mellan Hoek Van Holland - Harwich.

2000 10 08. Insatt mellan Hoek van Holland - Killingholme.

2001 03 17. Sista dagen i trafik för Stena Line, Därefter upplagd i Rotterdam.

2001 04 26. Såld till Rederi Ab Engship, Nagu, Finland. Pris USD 9 milj

2001 04. Utchartrad till Botnia Link på 4 år. Uppgraderad i Dunkerque. Bl a tvingas man dela upp två barlasttankar i fyra för att uppfylla Stockholmsreglerna, det visade sig att man tvingades dra rör för tankarna genom hela båten och detta försenade den tänkta trafikstarten med två veckor. Nackdelen är att mellan huvuddäck och övre däck finns bara hissar och inga ramper, vilket kräver längre hamntider.

2001 05 11. Övertagen i Dunkerque. Omdöpt till TRANSPARADEN

2001 05 20. Ankom Vasa för första gången.

2001 05 23. Insatt i trafiken mellan Härnösand - Vasa - Umeå.

2001 05 26. Drabbades fartyget av maskinhaveri utanför Södra Vallgrund i Vasa Skärgård på resa Härnösand - Vasa. Två bogserbåtar assisterade fartyget som dras in till Vasa efter två timmar, turerna 27/5 inställda. Haveriet berodde på obalans i regulatorn, vilket gjorde att kopplingen havererade. 29 passagerare och 15 långtradare ombord.

2001 06 14. Stoppad av Svenska Sjöfarts inspektionen i Umeå eftersom dom sa att fartyget hade allvarliga brister i säkerheten, 40 anmärkningar. Dom flesta felen åtgärdades under kvällen och natten, så fartyget kunde avgå mot Vasa.

2001 06 18. Åter i trafik, dock endast klassad för 12 passagerare.

2001 06 25. Får åter ta 100 passagerare, sen rederiet åtgärdat problemen.

2002 02 27. Botnia Link i ekonomisk kris, Engship omvandlar sina fodringar till delägarskap i rederiet för att rädda det. Men rederiet dras med dålig ekonomi och begär flera gånger företagsrekonstruktion.

2002 11 20. Sista resan från Vasa till Härnösand och därefter gick Botnia Link i konkurs. Fartyget avgick mot Åbo.

2002 11 21. Ankom Åbo för uppläggning.

2002 11 30. Avgick Åbo.

2002 12 03. Utchartrad till DFDS Tor Line på 6 månader. Insatt mellan Kiel - Riga.

2003 01 03 - 2003 06 23. Insatt mellan Lübeck - Riga.

2003 06 25. Avgick Lübeck mot Fredericia.

2003 06 26. Insatt mellan Fredericia - Köpenhamn - Klaipeda.

2003 12 06. Utchartrad till SCF St. Petersburg Lines. Insatt mellan Kiel - St Petersburg.

2004 02 02. Såld till Rederi Ab Eckerö, Mariehamn, Finland. 

2004 02 02. Utchartrad till SCF St. Petersburg Lines. Insatt mellan Kiel - St Petersburg.

2004 04 26. Sista dagen i trafik för SCF.

2004 05. Omdöpt till TRANSLANDIA

2004 05 18. Insatt för Eckerö Line mellan Helsingfors - Tallinn.

2005 09 01. Kolliderade med kajen i Tallinn och fick skador i aktern, tagen ur trafik för reparation.

2010 04 10 - 2010 04 30. Varvsöversyn vid GV Varv, Beckholmen.

2012 01 02 - 2012 01. Varvsöversyn vid GV Varv, Beckholmen.

2013 01. Såld till Cresta Group, Ltd. 

2013 01. Tagen ur trafik och upplagd i Paljassare för övertagande av nya ägaren.

2013 03 12. Såld till Salem Al Makrani Cargo Co, Förenade Arabemiraten. Satt under Komorflagg, hemmahamn Moroni. Cresta group klarade inte av finasiera köpet av fartyget.

2013 03 19. Avgick Tallinn mot Turkiet.

2013 04 02. Ankom Mersin.

2013 04 04. Insatt mellan Mersin - Port Said.

2013. Insatt mellan Al Adabiya - Saudiarabien.

2014 05 24. Ankom MV Ship Traders, Alang, Indien för upphuggning.

M/S TRANSGERMANIA.

Extrabild.

M/S ROSEBAY.

M/S EUROCRUISER.

M/S ROSEBAY.

 M/S TRANSPARADEN.

Ombord.

 M/S TRANSPARADEN.

M/S TRANSLANDIA.

Tillbaka till Finncarriers.

Tillbaka till Norse Irish Ferries.

Tillbaka till SeaWind Line.

Tillbaka till Transeuropa Line.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till Rederi Ab Engship.

Tillbaka till Botnia Link.

Tillbaka till Tor RoRo.

Tillbaka till Eckerö Line.

© 2021 faktaomfartyg.