M/S TOR.

Byggd 1954 av Orenstein Koppel & Lübecker Maschinenbau Ag, Lübeck, Tyskland. 

Varvsnummer. 496.

Dimensioner. 63,28 x 9,94 x 2,74 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 968/ 708/ 860.

Senare ommätt, Brt/ Nrt/ Dwt. 499/ 229/ 860.

Maskineri. En Alpha 498 FO diesel

Effekt. 1200 hk.

Knop. 11,5.

RN. 9528.

IMO. 5364906.

Systerfartyg. FREY. KARE. NORE.

1954 09 21. Sjösatt.

Levererades 14 december 1954 till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm.

1959 11 04. Fick fartyget maskinhaveri när det befann sig i Elbe.

1960 03 26. Återigen fick fartyget maskinhaveri.

1965 07 29. Såld till Johansen & Knutsen, Norge. Omdöpt till JO-TOR. Återchartrad av Svea under 3 år.

1970 11. Såld till Globus Shipping & Trading Pte, Singapore. Insatt på frakttrafik främst mellan Singapore - Irian Barat (Papua) - Västra Indonesien.

1972. Upplagd i Singapore med skador på propelleraxeln.

1975. Såld till Unitet Venture Shipping, Singapore. Omdöpt till UNITED REEFER.

1977 05. Såld till Moareffi Transport, Iran (Registrerad i Sharjah, Förenade Arabemiraten.

1980. Omdöpt till HAMID.

2007. Registrerad i Sharjah, Förenade Arabemiraten.

2008 10. Så finns fartyget fartyget kvar enligt vissa källor och är i trafik.

M/S TOR.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2016 faktaomfartyg.