S/S SVERIGE.

Byggd 1908 av A/S Burmeister & Wain, Köpenhamn, Danmark.

Varvsnummer. 263.

Dimensioner. 67,20 x 10,40 x 4,30 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 699/ 271/ 125 .

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 833/ 297/125 .

Maskineri. En trippelexpansion ångmaskin.

Effekt. 1350 hk.

Knop. 15,5.

Passagerare. ?.

Hyttplatser. 92.

IDno. 5603199.

Levererad 27 maj 1908 till A/S D/S Øresund, Köpenhamn, Danmark.

1908 06. Insatt i trafiken på Öresund mellan Köpenhamn och Malmö.

1915. Utchartrad till De Danske Statsbaner, Köpenhamn, Danmark. Insatt mellan Århus - Kalundborg.

1917 04 23. Såld till De Danske Statsbaner, Köpenhamn, Danmark.

1917 04 23. Hemmahamn Kalundborg.

1917 06 18. Omdöpt till NIELS HOLST. Insatt mellan Århus - Kalundborg.

1933. Upplagd som reservfartyg.

1934 06 23. Kolliderade med HVEEN och Nyhavnskajen i Köpenhamn. Fartyget för en mindre skada i bogen, medan HVEEN fick åtskilliga ovanbordsskador och kajen skadades.

1935 10 15. Räddade i höjd med Samsö två man som flöt i vattnet efter att deras motorseglare MARGRETHE Af NAKSKOV blivit påseglat.

1936 11 02. Såld till Ångfartygs Ab Mariehamn, Åbo, Finland för 95 000 danska kronor (963 300 finska mark). Omdöpt till PER BRAHE. Första namnet för fartyget som meddelades var Mariehamn II.

1937 06 01 - 1937 09 01. Insatt i sommartrafik Stockholm - Mariehamn - Degerby - Åbo med överfarter dagtid. Vintertid upplagd. Avgångstiderna från Stockholm var måndag, onsdag och fredag kl. 08.15 på morgonen, Mariehamn anlöptes kl. 15 och ankomst till Åbo var kl 22,00. Åter kl. 00.30 på tisdagar, torsdagar och lördagar. Ankomst till Stockholm kl. 12.30.

1937 06 19 - 1937 08 31. Weekendresor mellan Stockholm - Mariehamn. Avgång kl. 15.00 på lördagar och retur från Mariehamn på söndagar kl. 15.00.

1938 05 18. Insatt i sommartrafik Åbo - Mariehamn - Stockholm enstaka resor varje vecka.

1938 06 09 - 1938 08 28. Insatt Stockholm - Mariehamn - Degerby - Åbo med överfarter dagtid. Avgångstiderna från Stockholm var måndag, onsdag och fredag kl. 08.15 på morgonen via Mariehamn dit man ankom 15,00 och ankomsten till Åbo var kl 22,00. Åter kl. 00.30 på tisdagar, torsdagar och lördagar. Ankomst till Stockholm kl. 12.30.

1938 06 18 - 08 21. Weekendresor mellan Stockholm - Mariehamn. Avgång kl. 15.00 på lördagar och retur från Mariehamn på söndagar kl. 15.15.

1938 09. Två turer per vecka Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1939. Insatt Stockholm - Mariehamn - Åbo med överfarter dagtid. Avgångstiderna från Stockholm var måndag, onsdag och fredag kl. 16.30. Mariehamn passeras kl. 23.45 och ankomst till Åbo kl. 08.00. Åter från Åbo kl. 23.45 på tisdagar, torsdagar och lördagar. Mariehamn passeras kl. 07.45 och ankomst till Stockholm kl. 12.30.

1938 06 18 - 1938 08 21. Weekendresor mellan Stockholm - Mariehamn. Avgång kl. 15.00 på söndagar och retur från Mariehamn på måndagar kl. 07.30.

1939. Använd av finska staten som trupptransportfartyg.

1944. Hyrd av finska armen för transport av finska soldater till Torneå och Lapplandskriget.

1945 - 1947 10. Fungerade som bostadsfartyg i Helsingfors för den ryska kontrollkommissionens ledamöter.

1948 05 30. Visning av fartyget för inbjudna i Stockholm. Fartyget hade moderniserats med en nyinredd matsal på promenaddäcket för 70 personer. Förlängning av båtdäck har gett ett verandacafé under bryggvingarna. Nya hytter ger plats åt 77 passagerare i I-klass och 12 bäddar i damsalongen.

1948 05 31. Insatt i trafik Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1948. Under sommaren även trafik med två veckoturer Stockholm - Mariehamn - Helsingfors. Avgångar från Stockholm kl. 13 på eftermiddagen.

1949 - 1953. Under sommaren. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm. Från 1951 återupptog hon också Ålandskryssningar under sommarens veckoslut.

1954 01. Såld till de samseglande (Stockholmsrederi AB Svea, Ångfartygs Ab Bore och Finska Ångfartygs Ab ), priset var 180 000 finska mark.

1954 09. Såld till Carl Persson & söner, Ystad.

1954 12 05. Bogserad från Åbo till Odense, Danmark, där hon skrotades under 1955. Delar av salongerna bevarades och fanns under många år på Hotell Reisens festvåning

Bild saknas.

Tillbaka till Rederi Ab Öresund.

Tillbaka till DSB.

Tillbaka till Ångfartygs Ab Mariehamn.

Tillbaks till de Samseglande.

© 2017 faktaomfartyg.