M/S STAVANGER.

Byggd 1973 av Eid Verft A/S, Nordfjordeid, Norge (skrovet varvsnummer 2).

Utrustad 1973 vid Smedvik Mek. Verksted, Tjørvåg, Norge.

Varvsnummer. 39.

Dimensioner. 61,80 x 11,02 x 3,23 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1273/ 513/ 271.

Maskineri. Två Wichmann 4AX dieslar.

Effekt. 1492 kW.

Knop. 14,0.

Passagerare. 235.

Bilar. 45.

IMO. 7321714.

1972 10 01. Kölsträckt.

1973 04 06. Sjösatt.

Levererades 12 juli 1972 till Det Stavangerske D/S A/S, Stavanger, Norge.

1973 07 - 1982 07. Insatt mellan Stavanger - Tau.

1982 07. Såld till Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest, Norge. Omdöpt till PORSANGERFJORD. Insatt mellan Kåfjord - Honnigsvåg. 

1983. Ombyggd vid Statlandsverftet, Nord-Statland og Trønderverfet, Hommelvik, Norge.

1992 01. Såld till Dannebrog Rederi A/S, Rungsted Kyst (Langelandsfærgen A/S, Lohals), Danmark. Omdöpt till LUNDEBORG.

1992 04 05 - 1994 09 25. Insatt mellan Korsør - Lohals.

1994 09 30. Ställdes trafiken in och fartyget läggs upp i Svendborg.

1996 05 02. Såld till DSB Rederi A/S, Köpenhamn, Danmark. Omdöpt till TRANEKÆR

1996 05. Insatt mellan Korsør - Lohals.

1998 01 01. Registrerad för SFDS A/S, Esbjerg, Danmark.

1998 08 30. Ställs trafiken in och fartyget läggs upp vid Svendborg Værft.

2000 01. Såld till Maregiglio S.r.l., Livorno, Italien. Omdöpt till ISOLA DEL GIGLIO.

2000 01 17. Avgick Svendborg mot Italien.

2000 02 02. Ankom Livorno.

2000. Insatt mellan Porto S. Stefano - Giglio - Giannutri.

M/S STAVANGER.

M/S PORSANGERFJORD.

M/S LUNDEBORG.

M/S TRANEKÆR.

 

M/S ISOLA DEL GIGLIO.

Tillbaka till DSB.

Tillbaka till Scandlines

Tillbaka till Maregiglio.

© 2017 faktaomfartyg.