S/S STADSGÅRDEN 2.

Byggd 1897 av O A Brodins varv, Gävle.

Varvsnummer. 51.

Dimensioner. 20,87 x 5,80 x 1,90 m.

Efter förlängning. 25,44 x 5,68 x 1,80 m.

Brt/ Nrt. 62/ 18.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 71/21.

Maskineri. En 2-cyl, Gefle W ångmaskin.

Effekt. 48 kW.

Knop. 7,0.

Efter maskinbyte. En Scania diesel.

Effekt. 99 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Caterpillar 3306 diesel.

Effekt. 99 kW.

Knop. 9,0.

Passagerare. 260.

RN. 7249.

Systerfartyg. NYBRON 1. NYBRON 2. STADSGÅRDEN 1.

1897 05 12. Avgick Gävle mot Stockholm.

Levererades 14 maj 1897 till Ångfärje AB, Stockholm.

1897 05 15. Insatt mellan Stadsgården - Alkärret.

1898 05. Utchartrad till källarmästare August Andersson. Insatt mellan Nybroplan - Stadsgården - Fjäderholmarna.

1899 05 20. Krockar med kajen i Nybroplan i hög fart, då maskinist och eldaren tittat lite för djupt i flaskan.

1900 05. Såld till Ångbåts Ab Bomhus, Gävle. Omdöpt till BOMHUS 1.

1900. Insatt mellan Gävle - Bomhus - Kastet.

1903 09 18. Går på grund i tjock dimma vid bomhusvarvet.

1917. Såld till Västerås Stad. Omdöpt till ELBA.

1917. Insatt mellan Västerås - Östra Holmen - Elba - Västra holmen.

1926. Förlängd med 5 meter vid Ekensbergs varv, Stockholm.

1938. Omdöpt till ELBA I.

1952. Bytts ångmaskinen ut mot en diesel vid Bröderna Larssons varv, Kristinehamn. Omdöpt till ELBA.

1988. Nytt maskineri.

1997. Renoverad.

2007 05 01. Management, Rederi Mälarstaden Ab, Västerås.

M/S ELBA.

Tillbaka till Västerås stad.

Tillbaka till Rederi Mälarstaden Ab.

© 2021 faktaomfartyg.