T/S ST PATRICK.

Byggd 1948 av Cammel, Laird & Co., Birkenhead, England.

Varvsnummer. 1183.

Dimensioner. 97,96 x 15,40 x 4,02 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3352/ 1402/ 459.

Maskineri. Fyra Parsons ångturbiner.

Effekt. 8500 bhp.

Knop. 19,0.

Passagerare. 1200.

Bilar. 28.

Systerfartyg. ST DAVID.

1947 05 20. Sjösatt.

1948 01 23. Provtur.

Levererades 23 januari 1948 till Fishguard & Roslare Railway & Harbour Co, London, England.

1948 01 27. Visades fartyget upp i Cardiff.

1948 02 04. Insatt mellan Weymouth - Kanalöarna.

1948 10 - 1963. Under vinterperioden, upplagd i Fishguard.

1950 01 01. Registrerad för British Railways, Midland Region, London.

1950 09 17. Gick fartyget på grund vid St Helier i hårt väder. Reparerades sedan Penarth.

1953 09 14. Insatt mellan Southampton - Le Havre under två veckor.

1959 12 17. Såld till British Transport Commission, Southern Region, England.

1960 - 1961. Ombyggd och moderniserad vid Mount Stuart Dry Dock Co., Cardiff, England.

1963 10 10. Avslutad trafik mellan Weymouth - Kanalöarna.

1963 10 10. Insatt mellan Southampton - Le Havre.

1964 04 17. Avgick Cardiff efter vinter uppläggning mot Weymouth.

1964 04 21. Insatt mellan Weymouth - Kanalöarna, samt Southampton - Le Havre.

1964 05 10. Ställdes trafiken in mellan Southampton - Le Havre, Därefter trafik även mellan Southampton - St Malo.

1964 09 27. Sista dagen i trafik mellan Southampton - St Malo. Avgick sedan mot Smith's Dock Co., South Shields för ombyggnad till bil och passagerarfärja.

1964 12 15. Återlevererad från varvet.

1964 12 19. Insatt mellan Dover - Calais.

1965 05 29. Insatt mellan Folkestone - Boulogne.

1967 02 27. Ombyggd vid Humber Graving Dock & Engineering Co., Immingham, England.

1967 08 23. Kortare insatts mellan Weymouth - Kanalöarna.

1970 05 08 - 1970 05 11. Insatt mellan Guernsey - Jersey - St Malo.

1971 04 30 - 1971 05 08.  Insatt mellan Guernsey - Jersey - St Malo.

1971 09 25. Sista dagen i trafik mellan Folkestone - Boulogne.

1971 09 29. Upplagd i Newhaven.

1972 02 23. Såld till Gerasimos S. Fetouris, Pireus, Grekland. Omdöpt till THERMOPYLAE

1972 03 09. Avgick Newhaven mot Pireus.

1972 03 28. Ankom Pireus.

1973. Såld till Agapitos Bros., Pireus, Grekland. Omdöpt till AGAPITOS I.

1973. Insatt mellan Pireus - Kykladerna - Tinos - Mykonos.

1976. Upplagd.

1979. Ankom i mitten på året till Panagiotopoulos & Papadopoulos, Perama, Grekland för upphuggning.

T/S ST PATRICK.

M/S THERMOPYLAE.

T/S AGAPITOS I.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Agapitos Lines.

© 2016 faktaomfartyg.