M/S SOYA VI.

Byggd 1940 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 301.

Dimensioner. 78,01 x 11,61 x 4,56 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1336/ 655/ 1755.

Maskineri. En 8-cyl, Klöckner-Humboldt-Deutz diesel.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter maskinbyte 1959. En 6-cyl, Nohab diesel.

Effekt. 970 kW.

Knop. 12,0.

RN. 8446.

IDno. 5346514.

1940 04 09. Sjösatt.

Levererades i september 1940 till Rederi Ab Soya, Stockholm.

1943 01. Såld till Rederi Ab Reut, Göteborg. Omdöpt till SVEA REUTER.

1943 09 02. På resa mellan Riga - Danzig utsattes fartyget för ett bombanfall utanför Riga och 6 besättningsmän omkom. Vart inbogserad till Riga med förstörd akter.

1943 11 30. Ankom Kalmar varv under bogsering.

1943. Bogserades vidare mot Finnboda Varf för reparation samt byte av maskineri.

1944 06 20. Åter i trafik.

1945 11. Hemmahamn Kungsbacka.

1954 12. Hemmahamn Onsala.

1959. Byttes maskineriet ut.

1964 09. Hemmahamn Stockholm.

1967 04 26. Kantrade fartyget vid sliptagning på Gefle Varv.

1967 08 03. Kom fartyget i sjön igen.

1969 08. Såld till Ernst Norrthon, Stockholm. Omdöpt till NORDICA.

1973 08. Såld til Luis Gomez Cevallos (Petromar Cia Ltd), Guayaquil, Ecuador. Omdöpt till ROSARITO.

1976 08. Upplagd med maskinhaveri  och övergiven vid Rio Guayas.

1980. sattes fartyget på land för att inte sjunka.

1982 03. Rensad på olika saker i Guayaquil, Ecuador.

1985. Upphuggen i Pisco, Peru.

M/T SOYA VI.

M/S SVEA REUTER.

M/S NORDICA.

Tillbaka till Wallenius.

Tillbaka till Reuters rederierna.

© 2020 faktaomfartyg.