S/S SIRIUS.

Byggd 1884 av Lindholmens Varv, Göteborg.

Varvsnummer. 315.

Dimensioner. 33,26 x 6,56 x 2,60 m.

Brt. 191.

Maskineri. En Motala ångmaskin

Effekt. 220 kW.

Efter ombyggnad. 373 kW.

Knop. 12,0.

Efter ombyggnad. 13,0.

Passagerare. ?.

RN. 2754.

 

Levererades 1884 till Ångbåtsbolaget Nya Dalarö.

1884. Insatt mellan Stockholm - Dalarö.

1895 02. Såld till Södertelje Rederi AB, Södertelje. Insatt mellan Stockholm - Södertälje.

1908. Ombyggd vid Oskarshamns mekaniska verkstad, Oskarshamn med bland annat med en damsalong förut och en röksalong akterut, samt en ny ångpanna installeras och ångmaskinen byggs om så att man kan ta ut mer styrka.

1917. Ombyggd vid Bergsunds mekaniska verkstad, Stockholm.

1927. Uppfräschad vid Bergsunds mekaniska verkstad, Stockholm.

1933 04 20. Såld på auktion till Stockholm - Sandhamns Rederi AB, Sandhamn. Omdöpt till SANDHAMN II.

1933. Insatt som turistbåt mellan Stockholm - Vindö - Djurö - Runmarö - Sandhamn - Harö.

1937 04 30. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Omdöpt till ROSLAGEN.

1944. Ombyggd vid Hammarbyverken. Bland annat så flyttas styrhytten. 

1949 08 28. Går på grund vid Öran, Linanäs. 

1951. Insatt mellan Stockholm - Möja.

1951 08 30. Går fartyget på grund mellan Norra Stafsudda och Ytterö brygga, men går flott från grundet. Man kör med full fart upp på land där fartyget säkras med flera vajrar. Men träden håller inte så fartyget kantrar och sjunker. Förklarades totalförlust.

1952 09 26. Såld till Carl Emil Eriksson, Lidingö som låter vraket ligga kvar då han inte har egna resurser.

1957 10. Bärgades vraket av Ottar Harmstorfs, Hamburg. Vraket förs in till Sickla.

1957 10. Några dagar senare bogserad till Gåshaga där fartyget huggs upp. 

S/S ROSLAGEN.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

© 2016 faktaomfartyg.