M/S SILVERTÄRNAN.

Byggd 1976 av Fjellstrand Aluminium Yacht, Omastrand, Norge.

Varvsnummer. 1489.

Dimensioner. 25,61 x 6,08 x ? m.

Efter ombyggnad. 28,71 x 6,08 x 1,35 m.

Brt. 45.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 103/ 51.

Maskineri. Två Volvo Penta TAMD 120A dieslar.

Effekt. 426 kW.

Knop. 16,0.

Efter maskinbyte. Två Volvo Penta TMD 122A dieslar.

Effekt. 442 kW.

Knop. 15,0.

Passagerare. 200.

Efter ombyggnad. 237.

KM RN. 12060.

Levererades i april 1976 till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg. Skulle egentligen fått namnet TÄRNAN, men med eftersom en ny lag precis trätt i kraft, så vart det inte tillåtet med samma namn på två olika fartyg.

1976. Insatt i trafik på Göteborgs södra skärgård.

1983. Nytt maskineri installeras.

1985. Omdöpt till YLVA.

1986. Såld till Rederi AB Svenska Kusten, Stockholm. Omdöpt till SKOKLOSTER

1986. Insatt i trafik för Ångfartygs AB Strömma Kanal på Mälaren. 

1987. Ombyggd vid Marinteknik Verkstads AB, Öregrund.

1988. Såld till Rederi AB Diana, Stockholm. (Fortfarande i trafik för Ångfartygs AB Strömma Kanal).

1989. Såld till PIA-Data AB, Stockholm. (Fortfarande i trafik för Ångfartygs AB Strömma Kanal).

1994 10 09 - 1995 05. Utchartrad till Ab Göteborgs - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg. 

1994 10 17. Insatt i trafik på Göteborgs södra skärgård.

1997. Fick artistnamnet "BIRKA EXPRESS", eftersom man ville göra mer reklam för resor till Björkö/ Birka.

2003. Såld till Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB, Göteborg. Omdöpt till HEBBE LILLE. Insatt i trafik på Göteborgs skärgård.

2004 06 14. Omdöpt till HEBBE LELLE.

2009 05 14. Omdöpt till EVERT TAUBE.

2010 05. Överflyttat till Stockholm. Hemmahamn Göteborg.

201?. Hemmahamn Stockholm.

M/S SKOKLOSTER.

M/S HEBBE LELLE.

M/S EVERT TAUBE.

Tillbaka till Styrsöbolaget.

Tillbaka till Strömma kanal.

Tillbaka till Börjessons.

© 2016 faktaomfartyg.